Determinatie vogel (roep), wat is dit?

Gestart door zevv, juli 27, 2020, 09:44:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

zevv


Sinds een week of twee heb ik een vreemde vogel voor de deur, deze roep klink de hele dag door:

Link naar geluid:

http://zevv.nl/div/roep.mp3

Een foto is helaas nog niet gelukt, de vogel heeft wat weg van een fitis of tjiftjaf, maar lijkt wat slanker. Een geheel bruin verendek zonder schakeringen of details, met een iets lichtere onderzijde.

Oenanthe

Dag Zevv,

ik neem aan dat ik je niet met je eigen naam aanspreek maar ik heb geen andere. Dat is dus mijn eerste verzoek. Wil je je berichten op dit forum met je eigen, echte naam ondertekenen? Dat communiceert zo veel prettiger.

Dan je verzoek. Ik zou je graag helpen maar ik open geen links naar mij onbekende sites. Ik raad je daarom aan je waarneming op deze site in te voeren als vogel onbekend, daar de mp3 aan toe te voegen en dan te kiezen voor determinatie via het forum. Dan hoeft niemand huiverig te wezen en heb je het snelst een antwoord.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

zevv

Goedemorgen,

Excuses voor de naam, daar zal ik rekening mee houden. Ik heb geprobeerd de mp3 toe te voegen als bijlage, maar het forum lijkt dit niet toe te staan: "Toegestane extensies: doc, gif, jpg, pdf, png, txt, zip, odt, ods, xls, tgz, jpeg, csv"

Is er een andere manier om dit te doen, helpt het als ik de mp3 op youtube zet bijvoorbeeld?

Groet,

Ico

Oenanthe

Dag Ico,

in mijn bericht hierboven staat precies hoe je je mp3 kunt invoeren op deze site. Heb je het al op die manier geprobeerd?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

zevv

Ah, de koppeling tussen waarneming.nl en het forum was mij niet duidelijk - ik ga het doen, dank voor de hulp!

Ico

zevv

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/197140738/.
1 Vogel onbekend - Aves indet.
datum: 2020-07-27
locatie: Amersfoort - Park Schothorst (UT)


geluiden:
https://waarneming.nl/sounds/108828/
Deze vogel zit hier sinds een week of twee, de roep klinkt vrijwel de hele dag. Foto is helaas nog niet gelukt, de vogel heeft iets weg van een Fitis of Tjiftjaf, redelijk slank, egaal bruin en iets lichter op de buik.

pdeknijff

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Guus Peterse

#7
vink, denk ik.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

pdeknijff

Dacht het niet Guus.
Vergelijk het sonogram maar eens met een van de vele op deze site en, wellicht nog beter, in een van de Sound approach boeken.
Daarin staat een duidelijk analyse met nuttige tips.
Lijkt een klassieke instinker, maar met een beetje oefening kom je er meestal wel uit.
Koolmees kan soms wel een probleem zijn, die heeft een roepje wat er sprekend op lijkt, maar qua toonhoogte net even anders is.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

zevv

Het is zeker geen vink, gezien vorm en egaal bruine kleur. Ik zal straks nog een poging doen een foto te maken.

zevv


Ik heb niet beter dan een 100mm lens, dus alleen een silhouet kunnen vastleggen:


pdeknijff

Doe verder geen moeite, het is en blijft een Tjiftjaf.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff