Panteramaniet of grauwe amaniet?

Gestart door Rob Koelman, juli 26, 2020, 22:01:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Vandaag op de stuwwal bij Groesbeek een amaniet gevonden waar ik niet helemaal uitkom. Het gaat óf om een panteramaniet (Amanita pantherina) óf om een grauwe amaniet (A. excelsa). Ik heb o.a. de tabel in Dam en Kuyper  (Veldgids paddenstoelen) gebruikt.

De amaniet heeft o.a. een radiar gegroefde hoedrand en duidelijke, pyramidevormige velumresten op de hoed. Dat zijn kenmerken van panteramaniet. De steel mist echter een duidelijke volva. Die zou panteramaniet wel moeten hebben.

De manchet is duidelijk gestreept/gegroefd, wat in dit geval panteramaniet zou uitsluiten en eenduidig op grauwe amaniet zou wijzen. Ook ontbreekt de volva, wat klopt voor grauwe amaniet. De hoedrand is echter radiair gegroefd (zou bij grauwe amaniet glad moeten zijn) en de velumresten zijn echte pukkels, en niet de platte vlokken die grauwe amaniet zou moeten hebben.

Kortom: de verschillende kenmerken lijken elkaar tegen te spreken bij de soortbepaling.

Wie kan de goede uitslag geven?


Waarneming: https://waarneming.nl/observation/197122350/.

3 Amaniet (G) - Amanita spec. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2020-07-26
locatie: Groesbeek - Dekkerswald / Langeberg (GE)

foto's:






Met vriendelijke groet, Rob

rietvanoosten

In ieder geval geen Panteramaniet, Panteramaniet heeft spierwitte wratten, en een gladde ring zoals jij als noemde.
Roodverkleuring getest?
https://waarneming.nl/species/15232/

met vriendelijke groet, Riet

Rob Koelman

Citaat van: rietvanoosten op juli 27, 2020, 12:36:34 PMRoodverkleuring getest?

Dat was het eerste kenmerk dat ik bekeken heb. In het veld was géén verkleuring zichtbaar, reden om een exemplaar te verzamelen tbv nadere determinatie. Hieronder twee aanvullende foto's. Bij de eerste foto geldt dat de hoedhuid onder de rode lijn ruim 20 uur geleden verwijderd is, boven de lijn slechts een paar minuten. De doorsnede op de tweede foto is ook ruim 20 uur geleden gemaakt. Er is in beide gevallen een minieme bruine verkleuring zichtbaar, maar veel te weinig voor parelamaniet lijkt me. Daarnaast zou parelamaniet een niet gegroefde rand moeten hebben en platte velumresten op de hoed.

Blijft nog even een raadsel...


Met vriendelijke groet, Rob

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Zie onder tabblad "artikelen"
https://www.verspreidingsatlas.nl/0003170#
In genoemde Coolia op blz. 110 en 111 een tabel.
met vriendelijke groet, Riet

Rob Koelman

Het artikel geeft helaas niet direct de gewenste duidelijkheid.

Wel krijg ik ondertussen sterk de indruk - op basis van foto's van goedgekeurde waarnemingen van grauwe amaniet - dat een deel van de genoemde onderscheidende kenmerken van grauwe amaniet* niet zo eenduidig is als in de gebruikte tabellen wordt gesteld.

Ik ga daarom nu voorlopig uit van grauwe amaniet.


*
1) Vorm van de velumresten: deze zouden bij grauwe amaniet plat moeten zijn, maar mogelijk zijn bij een (klein?) deel van  de exemplaren de velumresten veel 'pukkeliger'.
2) Vorm van de hoedrand: deze zou bij grauwe amaniet niet gegroefd moeten zijn, maar mogelijk is bij een (klein?) deel van de exemplaren mogelijk toch enige groeving te zien.
Met vriendelijke groet, Rob

markjmsmeets

Hoi Rob,

Zou Stekelkopamaniet nog een optie kunnen zijn? Gezien de wat spitse velumvlokken en het "niet pluisgevoel" bij de determinatie Grijze amaniet. Ik ben geen amanieten kenner maar zag een soortgelijk exemplaar in de app van de paddenstoelenstudiegroep Limburg langskomen. Toen werd dit ook als optie gesuggereerd.

Groetjes, Mark

Rob Koelman

Citaat van: markjmsmeets op augustus 07, 2020, 00:22:37 AMZou Stekelkopamaniet nog een optie kunnen zijn? Gezien de wat spitse velumvlokken en het "niet pluisgevoel" bij de determinatie Grijze amaniet. Ik ben geen amanieten kenner maar zag een soortgelijk exemplaar in de app van de paddenstoelenstudiegroep Limburg langskomen. Toen werd dit ook als optie gesuggereerd.

Interessante suggestie. Deze soort staat niet in de gids van Dam en Kuyper, dus dan sleutelt ie sowieso niet uit met hun tabel.

Naast overeenkomsten - vooral de spitse velumvlokken - ook wel weer verschillen, als ik zo de foto's van goedgekeurde exemplaren op waarneming.nl zie. Ik ken de soort zelf niet, dus ben benieuwd of anderen er iets over durven te zeggen.

Er is gedroogd materiaal bewaard.
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Heb zojuist flink wat foto's bekeken van goedgekeurde waarnemingen van stekelkopamaniet en denk dat dit inderdaad de goede soort is. Met name de vorm van de velumresten op de hoed klopt goed voor de soort. Ook de overige kenmerken kloppen. Wel is de hoed relatief donker, meestal is deze lichter van kleur.

Ik heb daarom de soortnaam aangepast naar stekelkopamaniet. Benieuwd of de admins het daarmee eens zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Enmos

#9
Dit is toch gewoon A. rubescens? Die heeft ook van die wratten hoor.

Rob Koelman

Citaat van: Enmos op november 18, 2020, 13:43:33 PMDit is toch gewoon A. rubescens? Die heeft ook van de wratten hoor.

Zie eerdere opmerkingen omtrent de determinatie. De amaniet van dit topic heeft GEEN roodverkleuring...
Met vriendelijke groet, Rob

Enmos

Minder dan gewenst?

Ik had het hele draadje al gelezen. Ik blijf toch bij A. rubesens.

wimperzwam

Wat mij betreft geen "stekelkop", deze heeft een veel wittere steel onder de ring en vaak aan de steelbasis soortgelijke schubjes als op de hoed. Ben het eens met iedereen die vindt dat dit een Parelamaniet is.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Rob Koelman

#13
Mooi dat er nu toch duidelijkheid komt over de determinatie.

Grote instinker bij deze exemplaren was dat ze niet of nauwelijks roodverkleuring vertoonden, terwijl die verkleuring bij alle door mij geraadpleegde beschrijvingen voor parelamaniet nadrukkelijk als kenmerk genoemd wordt. Ook geven de beschrijvingen standaard aan dat de velumresten op de hoed plat zijn en dat is dus blijkbaar ook lang niet altijd (of zelfs regelmatig niet?) het geval. Verder mag de hoedrand van parelamaniet blijkbaar licht gestreept zijn, terwijl de beschrijvingen wederom standaard spreken van een ongestreepte rand.

Ik verander de soortnaam wederom, ditmaal in parelamaniet...   :rolleye:
Met vriendelijke groet, Rob