Geen kikkers te zien?

Gestart door coendeurloo, mei 06, 2008, 22:45:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

coendeurloo

Ik ben nu al bij meerdere poelen hier in Zeeland gaan kijken of er al bedrijvigheid was, maar ik heb vrijwel geen kikkers gezien, laat staan kikkerdril. Is het nog te vroeg hiervoor?

Jeroen Nagtegaal

Bruine kikkers zijn al klaar, en groene kikkers beginnen nu (Temisnte hier in Limburg)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

#2
Er is al volop kikkerdril en kikervisjes. Van de groene weet ik echter niet zeker.

Die zijn hier (Limburg) in alle poelen volop aan het kwaken. Net als de rugstreeppadjes!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Goyatlah

In Groningen al groene, bruine, en hei gezien en gehoord.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Kasper S

Gisteren in de Rekken, Tilburg flink veel gekwaak van de groene. Sprongen ook allemaal de plas in wanneer je dichter naderde.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Ted van der Knaap

#5
...op 4 mei in Vlaardingen één grote  groene kikkerorgie..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

coendeurloo

vreemd hoor...hier is écht nog niks, in tegenstelling tot vorig jaar. Wanneer begon de bruine dan?

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Bruine is al in februarie meen ik.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Bruine was dit jaar inderdaad al in februari aktief. Weet echter niet of er toen al dril is afgezet. In sommige jaren is zeker al in februari dril afgezet.

Ik vind het wel vreemd dat er bij coendeurlo nog niks te doen is.

Hoe groot is het gebied waar nog geen aktiviteit is. Je zou bijna gaan denken dat er iets anders aan de hand is.

Kun je een beetje omschrijven om hoeveel poelen het gaat waar nog geen aktiviteit is coendeurlo?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

coendeurloo

1 poel is behoorlijk bekend hier in schouwen duiveland, dit is namelijk de poel waar rekening wordt gehouden met de paddentrek. Het zou kunnen dat ik in Februari niet gekeken heb, maar sinds de "paddentrek" borden er staan ben ik toch wel regelmatig gaan kijken. Deze week zag ik voor het eerst een stuk of 3 kikkers in het riet wegschieten, waarschijnlijk groene, ik heb ze helaas niet kunnen zien. Het is nog geen groot feest daar inieder geval.

In een dorpsvijver in scharendijke waar ik woon zijn nu ook kikkers. In een poel in nieuw-haamstede heb ik vorige week welgeteld één groene kikker waargenomen. Ik kan me herinneren dat dt vorig jaar een paradijs was, met ook veel kikkerdril.

Verdwenen zijn ze dus niet, en misschien heb ik de activiteit gewoon gemist omdat de bruine kikkers al zo vroeg actief zijn. Zijn de bruine kikkervisjes allemaal al aan land? Want daar heb ik er nog geen één van gezien.

tekenaar

de kikkervisjes van de bruine zitten nog wel een maandje in het water, maar hun ouders zitten al lang weer op het land.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/