Licht geel nimfje veldsprinkhaan met donkere vlekken in vleugels.

Gestart door Josee, juli 20, 2020, 23:59:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Deze kreeg een 'niet te beoordelen'. Vanzelf aanvaard en respecteer ik dat, maar ik ben benieuwd of er toch niet een uitspraak te doen valt in de zin van: 'waarschijnlijk een ... '

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/196513495/.
1 Wekkertje - Omocestus viridulus larve/nimf, gezien
datum: 2020-07-17
locatie: Zwanenwater - Zuidduinen (NH)

foto's:

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Wim Bakker

Tja, met zoveel foto´s per dag om te beoordelen is er weinig tijd om uitgebreide reacties te geven. Maar vragen kan altijd natuurlijk  ;D

Sowieso zijn veel nimfjes eigenlijk niet te determineren, simpelweg omdat daar geen determineertabel voor bestaat, of omdat de nimfjes erg op elkaar lijken, of omdat er determinatiekenmerken in de volwassen vleugel zitten. Er zijn een paar uitzonderingen, zoals knopsprietje en moerassprinkhaan, die zijn als nimf nog wel te determineren. En sommige soorten zijn in een laat stadium nimf ook wel te determineren zoals de spitskopjes.

Wat zeker is van deze sprinkhaan is dat het een nimf veldsprinkhaan is en dan waarschijnlijk een nimf uit de biguttulus-groep. Maar dit lijkt mij een vrouwtje en dan kom je niet verder dan biguttulus-groep. Mocht je een gok willen wagen dan is het misschien op die plek een vrouwtje bruine sprinkhaan, maar dat blijft onzeker. Gewoon even wachten tot ze volwassen zijn, en voor de biguttulus-groep niet vergeten te luisteren naar de zang!
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Flo

Citaat van: Wim Bakker op juli 21, 2020, 12:20:24 PM
Tja, met zoveel foto´s per dag om te beoordelen is er weinig tijd om uitgebreide reacties te geven. Maar vragen kan altijd natuurlijk  ;D

Sowieso zijn veel nimfjes eigenlijk niet te determineren, simpelweg omdat daar geen determineertabel voor bestaat, of omdat de nimfjes erg op elkaar lijken, of omdat er determinatiekenmerken in de volwassen vleugel zitten. Er zijn een paar uitzonderingen, zoals knopsprietje en moerassprinkhaan, die zijn als nimf nog wel te determineren. En sommige soorten zijn in een laat stadium nimf ook wel te determineren zoals de spitskopjes.

Wat zeker is van deze sprinkhaan is dat het een nimf veldsprinkhaan is en dan waarschijnlijk een nimf uit de biguttulus-groep. Maar dit lijkt mij een vrouwtje en dan kom je niet verder dan biguttulus-groep. Mocht je een gok willen wagen dan is het misschien op die plek een vrouwtje bruine sprinkhaan, maar dat blijft onzeker. Gewoon even wachten tot ze volwassen zijn, en voor de biguttulus-groep niet vergeten te luisteren naar de zang!

Waarom bestaan er geen determinatietabellen voor nimfen?
Omdat ze te veel op elkaar lijken en het weinig zin heeft of zijn er nog andere redenen?
Flo

Josee

Citaat van: Wim Bakker op juli 21, 2020, 12:20:24 PM
Tja, met zoveel foto´s per dag om te beoordelen is er weinig tijd om uitgebreide reacties te geven. Maar vragen kan altijd natuurlijk  ;D

Sowieso zijn veel nimfjes eigenlijk niet te determineren, simpelweg omdat daar geen determineertabel voor bestaat, of omdat de nimfjes erg op elkaar lijken, of omdat er determinatiekenmerken in de volwassen vleugel zitten. Er zijn een paar uitzonderingen, zoals knopsprietje en moerassprinkhaan, die zijn als nimf nog wel te determineren. En sommige soorten zijn in een laat stadium nimf ook wel te determineren zoals de spitskopjes.

Wat zeker is van deze sprinkhaan is dat het een nimf veldsprinkhaan is en dan waarschijnlijk een nimf uit de biguttulus-groep. Maar dit lijkt mij een vrouwtje en dan kom je niet verder dan biguttulus-groep. Mocht je een gok willen wagen dan is het misschien op die plek een vrouwtje bruine sprinkhaan, maar dat blijft onzeker. Gewoon even wachten tot ze volwassen zijn, en voor de biguttulus-groep niet vergeten te luisteren naar de zang!
Dankjewel Wim voor je uitgebreide reactie. Ja, ik bewonder het dat het jullie toch aardig lukt om nagenoeg alle waarnemingen te valideren. Soms verlang ik wel eens terug naar de tijd dat het hier een 'dorpje' was, tegelijkertijd is het mooi om te zien welke groei wn.nl heeft doorgemaakt. Met het oog op mijn vraag: dat nimfjes meestal niet lukken wist ik wel, maar deze leek me heel bijzonder. Mooi mis dus ;D Ik luister wel naar zang maar ben er niet goed in, dat wist ik al van mijn oefenen met vogelgeluiden... op de één of andere manier wil het niet echt beklijven. Alle goeds met de terugkerende klussen hier en nog een mooie dag gewenst.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Frank van de Putte

Is deze niet gewoon pas verveld, en daarom nog erg bleek van kleur?
Groetjes,

Frank van de Putte

tekenaar

Citaat van: Flo op juli 21, 2020, 13:27:56 PM
Waarom bestaan er geen determinatietabellen voor nimfen?
Omdat ze te veel op elkaar lijken en het weinig zin heeft of zijn er nog andere redenen?

Ik zou zeggen: ga nymphen opkweken en in ieder stadium goed op de foto zetten. Eenmaal volwassen kan je ze determineren en aan de hand van de foto's vervolgens een tabel maken van de nymphen waarvan je inmiddels weet wat het geworden is. Iedere sprinkhaan doorloopt zo'n 5 of 6 verschillende stadia (waartussen hij vervelt). Suc6 en we hopen op een fraai resultaat!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Flo

Citaat van: tekenaar op juli 22, 2020, 19:31:11 PM
Citaat van: Flo op juli 21, 2020, 13:27:56 PM
Waarom bestaan er geen determinatietabellen voor nimfen?
Omdat ze te veel op elkaar lijken en het weinig zin heeft of zijn er nog andere redenen?

Ik zou zeggen: ga nymphen opkweken en in ieder stadium goed op de foto zetten. Eenmaal volwassen kan je ze determineren en aan de hand van de foto's vervolgens een tabel maken van de nymphen waarvan je inmiddels weet wat het geworden is. Iedere sprinkhaan doorloopt zo'n 5 of 6 verschillende stadia (waartussen hij vervelt). Suc6 en we hopen op een fraai resultaat!

Zou zoiets nog nooit gedaan zijn voor een aantal soorten?
Lijkt me trouwens wel een leuk project. Als ik meer tijd zou hebben, ik zou het direct doen. Ik doe het ondertussen trouwens al voor een aantal andere insecten...
Flo

tekenaar

Een flink aantal soorten is prima op naam te brengen als nimf. Maar sommige blijven lastig, waaronder het geslacht Chorthippus.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Flo

Citaat van: tekenaar op juli 22, 2020, 21:12:47 PM
Een flink aantal soorten is prima op naam te brengen als nimf. Maar sommige blijven lastig, waaronder het geslacht Chorthippus.
:duim:
Complexe materie, in elk geval weer iets bijgeleerd en wie weet als ik ooit eens tijd heb en uitvogel hoe het te doen, doe ik het misschien nog wel.
Flo

Wim Bakker

Citaat van: Flo op juli 21, 2020, 13:27:56 PM
Waarom bestaan er geen determinatietabellen voor nimfen?
Omdat ze te veel op elkaar lijken en het weinig zin heeft of zijn er nog andere redenen?

Wat ik zei is niet helemaal waar, er bestaan wel tabellen voor nimfjes, bijvoorbeeld deze tabel voor nimfjes van sabelsprinkhanen:
Sigfrid Ingrisch, 1977, Beitrag zur Kenntnis der Larvenstadien mitteleuropäischer Laubheuschrecken (Orthoptera: Tettigoniidae),
https://www.researchgate.net/publication/294685726_Beitrag_zur_Kenntnis_der_Larvenstadien_mitteleuropaischer_Laubheuschrecken_Orthoptera_Tettigoniidae

Het probleem is echter dat nimfen verschillende stadia doorlopen en dat je voor determinatie precies moet weten in welk stadium de nimf is. Daarvoor moet je gaan meten aan de sprinkhaan. Daarbij komt dat niet alle soorten in deze tabel staan. Bijvoorbeeld zuidelijke boomsprinkhaan staat niet in deze tabel.

Al met al zijn nimfjes lastig en soms helemaal niet te determineren omdat er determinatiekenmerken in de volwassen vleugels zitten. Nimfjes van doornsprinkhanen en Chorthippussoorten zijn niet te determineren van een foto.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

tekenaar

Daar weer een kleine kanttekening bij: vrouwelijke nimfjes van Chorthippus paralellus hebben in het laatste nimfestadium al veel kortere vleugels in vergelijking met andere Chorthippus-soorten en zijn dan hooguit met Chorthippus montanus te verwarren. En C. montanus kan je in 99% van de gevallen op grond van de vindplaats uitsluiten ...

Even doorzoeken naar een adult exemplaar gaat vaak sneller ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Wim Bakker

Citaat van: tekenaar op juli 23, 2020, 20:53:41 PM
Even doorzoeken naar een adult exemplaar gaat vaak sneller ...

...en even luisteren gaat vaak nog sneller...  B)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Flo

Citaat van: Wim Bakker op juli 24, 2020, 10:55:20 AM
Citaat van: tekenaar op juli 23, 2020, 20:53:41 PM
Even doorzoeken naar een adult exemplaar gaat vaak sneller ...

...en even luisteren gaat vaak nog sneller...  B)
Als je a-muzikaal bent zoals ik, is dat niet altijd even evident ;D :P
Flo

Wim Bakker

Ik zou ook nooit durven beweren dat sprinkhanen muzikaal zijn...  ;D

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson