kattenverjagers en verblijfplaats vleermuizen

Gestart door Verkaik, juli 18, 2020, 11:07:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Verkaik

Voor mijn werk ben ik af te toe buiten met een batdetector. De afgelopen jaren stond ik daarbij in totaal tweemaal bij een verblijfplaats met laatvliegers. Beide keren ging het om een kleine verblijfplaats (ca 8 dieren). Toevallig, of niet, was er bij beide verblijfplaats een kattenverjager hoorbaar op de batdetector. De verjagers zaten bij de huizen direct bij of naast de verblijfplaats.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Met vriendelijke groet, Eric Verkaik

peterv

Ik heb er geen ervaring mee, maar wat is de veronderstelling? Dat die hoge pieptoon de vleermuizen verstoord of juist aantrekt? Of dat het puur toeval is en er geen verband bestaat?
Peter Venema

Verkaik

Het vreemde is, dat wanneer je met een batdetector bij een kattenverjager staat, je al snel de neiging hebt een blokje om te lopen en ergens anders te gaan staan. De verjager is erg goed te horen op die frequentie waarop laatvliegers roepen. Maar blijkbaar irriteert het laatvliegers niet genoeg, om daadwerkelijk te verhuizen, wanneer zo'n ding nabij hun verblijfplaats aanwezig is. Toen ik het dit jaar ergens anders weer een keer tegenkwam was ik wel verbaasd. De kans dat een huis een kattenverjager heeft is niet zo groot. De kans dat een huis een laatvliegerverblijfplaats heeft is klein. De kans dat er een laatvliegerverblijf bij een kattenverjager zit is erg klein. En de kans dat je dat tweemaal achter elkaar tegenkomt is nog weer kleiner. Ik vind het dus erg toevallig dat ze bij een kattenverjager verblijven. Zeker ook omdat ze als het ware kijken met hun oren. Het moet zo zijn alsof ze bij een soort van groot baken verblijven (of een mooi muziekje?). Ik vroeg me af of dit toevallig is en ben daarom benieuwd of meer mensen dit tegen zijn gekomen.

Douwe van der Ploeg