Gouden sprinkhaan?

Gestart door Nightspy, juli 16, 2020, 11:10:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/196289951/.
1 Gouden sprinkhaan - Chrysochraon dispar larve/nimf
datum: 2020-06-23
locatie: Doorwerth (GE)

foto's:


Ik vind de geelbruine kleur opvallend. Daarom vrouwtje Gouden sprinkhaan. Maar omdat ik helemaal geen vleugels zie, denk ik (ook) dat het een nimf is.
Hans Hartvelt
Doorwerth

wieneb

#1
Bij veldsprinkhanen zijn kleuren vaak niet te vertrouwen. Vleugelvorm, adering en lengte, en de vorm van de zijkielen zijn belangrijker voor determinatie. Dat het exemplaar dat je op de foto hebt gezet (bijna) geen vleugels heeft, is inderdaad een belangrijke observatie. Volwassen Nederlandse veldsprinkhanen hebben vleugeltjes en dit is een nimf. Oudere nimfen hebben wel vleugeltjes, maar die zien er anders uit dan bij imago's en zijn minder lang. Ten eerste zie je bij nimfen beide vleugelparen als je goed kijkt (op de rug kan je het tweede paar zien), terwijl bij imago's de achtervleugels helemaal verstopt zitten onder de voorvleugels. Daarnaast hebben vleugels van nimfen alleen parallelle aderen terwijl de voorvleugels van volwassen diertjes ook dwarsaderen hebben (op vrouwtje boskrekel na dan). Tabellen voor sprinkhanen zijn op een uitzondering na geschreven voor imago's en daarom valt het niet mee om een naam te plakken aan nimfen, vooral niet die van veldsprinkhanen. Ik durf hier echter wel een naam aan te plakken: Chorthippus biguttulus-groep. De zijkielen van gouden sprinkhaan zouden in dit stadium bijna = vormig zijn.
Groeten,
Wiene Bakker

Nightspy

Beste Wiene,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Dit soort reacties zijn heel leerzaam en die kopieer ik in een eigen digitaal determinatiegidsje, zodat de info niet verloren gaat en weer makkelijk is terug te vinden.

Opmerkelijk dat dit een nimf van de Chorthippus biguttulus-groep is. Toevallig heb ik onlangs ook een nimf uit deze groep als waarneming gemeld met een veel gebruikelijker uiterlijk (zie foto). Je zou niet zeggen dat het hier om dezelfde soort gaat.
Hans Hartvelt
Doorwerth