onbekend bouwsel

Gestart door GerardL, juni 08, 2020, 00:54:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Wie weet wat dit kan zijn ?

Vond deze vandaag op het laken.
Het blijft niet op zijn plaats zitten, dus verplaatst zich.

Eerst dacht ik aan een zakdrager, maar deze gebruikt geen zandkorreltjes, maar weet ik niet zeker ????
8,5mm groot, en veranderd ook nog van vorm


Wat is het ?

Grtzzzz

Gerard


Rayan Majoor

Eigenlijk gebruiken de meeste soorten zakdragers juist wel zand, alleen toevallig de algemeenste soort in NL (Psyche casta) niet. Kijk hier maar eens (bij de laatste pagina staat er daarna elke keer een verwijzing naar de volgende subfamilie van de zakdragers). Ik zou hierbij zelf aan een knop- of hoornzakdrager denken, maar heb niet echt veel ervaring met determinatie van zakdragers.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

GerardL

Hallo Rayan,

Wist niet dat ze ook zand gebruikten, heb ze alleen gezien met stukjes hout e.d.
Dankjewel voor je reply, knop of hoornzakdrager is ook een naam, was nieuwsgierig wat het was.

Ik ga met die naam eens wat verder zoeken/kijken wat voor een beestjes het zijn.!

Danke !

Grtzzzz

Gerard

zakdrager

Zonder twijfel een Luffia ferchaultella. Die zijn echt makkelijk. Er is onder dat kleine grut niks anders met zo'n gekromde zak, rond in doorsnede en concentrische ringen met algen/korstmos materiaal als zakbekleding. 8,5 mm is overigens wel aan de forse kant en dat hij van vorm verandert lijkt me erg stug.

Groet, Henk

GerardL

Hallo Henk,

Dankjewel, eindelijk opgelost !  een hoornzakdrager, tja zit in de naam zeker...... ;D

Grtzzzz


Gerard