Hoe groot wordt een adder?

Gestart door Goyatlah, mei 06, 2008, 14:50:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Schatte deze toch minstens 80cm plus.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Oops, verkeerde foto
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

wimtegels

Lijkt me een mannetje, dan is 80 cm erg groot. De grootste vrouwtjes hebben ongeveer die maat en het mannetje is kleiner.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Goyatlah

Maar je ziet de foto, de stok zal zo'n 30 a 40 cm zijn (het formaat wat je met een hond gooit). Heb (uiteraard) het beest niet vastgepakt - ook al omdat ik zijn vertrouwen dan niet meer had om de bovenste foto te maken, dus ook niet gemeten, maar 80cm lijkt me eerder krap dan ruim, wat de boekjes ook mogen zeggen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

han.endt

#4
Kijk maar naar de struikhei dan zie je wat voor knaap dit is. Ik kom bijna dagelijks op de hei en ik zet een denkbeeldige voet naast deze pol hei en dan denk ik inderdaad dat je nog krap zit met 80 cm. Ik zie trouwens alleen maar kleintjes :angry:.

wimtegels

Ik durf geen definitieve uitspraak te doen nover de lengte. Als het een mannetje is van ruim 80 cm, dan is het echt een uitzonderlijk groot exemplaar.

Het is in ieder geval een heel mooie adder. Proficiaat met de mooie foto.

Misschien kun je trouwens nog een maatlat langs de stok leggen als je de precieze locatie nog weet. Dan is een iets nauwkeurigere inschatting mogelijk.

Misschien wel een record :duim:
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Goyatlah

Han, je hebt geen idee wat voor een kick het is om 40cm met je snuit van zo'n beest af te liggen. Hij was niet bang voor mij, en ik niet voor hem - weet immers dat een adder nooit bijt tenzij die niet anders kan. Maar de andere 3 waren inderdaad stukken kleiner, waarvan 1 ook met een aparte tekening, geel dat is.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

CiteerIk durf geen definitieve uitspraak te doen nover de lengte. Als het een mannetje is van ruim 80 cm, dan is het echt een uitzonderlijk groot exemplaar.

Het is in ieder geval een heel mooie adder. Proficiaat met de mooie foto.

Misschien kun je trouwens nog een maatlat langs de stok leggen als je de precieze locatie nog weet. Dan is een iets nauwkeurigere inschatting mogelijk.

Misschien wel een record :duim:
Heb ik ook aan gedacht, maar hoe weet ik of het de juiste stok is, daarnaast is het ruim 30 km fietsen, en daarna weer terug.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Je moet er wel iets voor over hebben he Dolf, En anders maak je er gelijk een dagje libellen kijken van.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Die kick ken ik wel. Ongeveer 30 jaar geleden kwam ik het grootste adderwijfje tegen dat ik ooit gezien heb. Zal ongeveer 80 cm zijn geweest. Had net een nieuwe camera en die weigerde.

Ik was blij om de mooie waarneming, maar woest over een nieuwe camera die het niet deed.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

han.endt

CiteerHan, je hebt geen idee wat voor een kick het is om 40cm met je snuit van zo'n beest af te liggen.
Toch wel. Je krijgt als je met de natuur bezig bent af en toe adrenaline-shots waar heel lang op kan teren.

wimtegels

Citeer
CiteerIk durf geen definitieve uitspraak te doen nover de lengte. Als het een mannetje is van ruim 80 cm, dan is het echt een uitzonderlijk groot exemplaar.

Het is in ieder geval een heel mooie adder. Proficiaat met de mooie foto.

Misschien kun je trouwens nog een maatlat langs de stok leggen als je de precieze locatie nog weet. Dan is een iets nauwkeurigere inschatting mogelijk.

Misschien wel een record :duim:
Heb ik ook aan gedacht, maar hoe weet ik of het de juiste stok is, daarnaast is het ruim 30 km fietsen, en daarna weer terug.
Ik heb er ook al bij verteld: als je de precieze locatie nog weet.
Ik weet dat het vaak moeilijk is de precieze plek in een heideveld terug te vinden.

De precieze maat zullen we dus wel nooit te weten komen. Blijft een mooie waarneming van een schitterende adder die in ieder geval geheel aan de maat is :D
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Goyatlah

@Wim shit en heel herkenbaar (net zoiets als dat je accu leeg gaat, of je kaart vol zit) op het moment dat je iets echt bijzonders ziet. Jammer, moment voorbij.

@Jeroen, de libellen sluipen hier heel langzaam en heel geleidelijk uit, wat isk gisteren niet gezien heb? Heel veel: geen Var, geen Azuur, geen Maan, geen Smaragd, geen Viervlek, geen Venwitsnuit - maar is denk ik te vroeg.
Wel Snuffel en uiteraard Vuurjuffer, en naast de Noordse Witsnuitjes niet echt een reden om zover te fietsen. Maar iets niet waargenomen is ook een waarneming.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

wimtegels

Ik heb de betreffende foto voorgelegd aan adderexpert Ton Lenders.
Hieronder staat, cursief weergegeven, zijn reactie.


Beste Wim,

Dit lijkt me in elk geval een echte man. Ik vind 80 cm overigens wel erg groot voor mannen. In het Meinweggebied groeien mannelijke adders van 50 cm nauwelijks meer. De vrouwtjes daarentegen groeien nog wel door. Het grootste mannetje in de Meinweg was 57 cm, het grootste vrouwtje was 66 cm. Hierbij moet wel de staartlengte nog opgeteld worden. Bij mannetjes maximaal 8 cm, bij vrouwtjes maximaal 7 cm. Ik denk dat de waarnemer dus een beetje heeft overdreven. Of de foto moet in het buitenland zijn genomen. De Meinwegadders zijn zo'n beetje de grootste dieren van Nederland.

Groet,  Ton.


Of we hebben hier te maken met een inschattingsfout van de lengte, of we hebben een echt record voor Nederland. Maximale gemeten lengte mannetje in Nederland tot nog toe: 57+8 = 65 cm. Voor vrouwtje 66+7 = 73.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb de adder niet gezien. Maar de vraag was: hoe groot wordt een adder. De gegevens van Ton zijn gebaseerd op volgens mij de meest uitgebreide database over adders van Nederland. Maar ook records kunnen  worden gebroken....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik wordt nu toch wel benieuwd naar andere cijfers van mensen die ook een database hebben met gemeten maten van adders Of zijn die er niet?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Deze is och wel erg dik, gister eentje, die maar een pink dik was en toch al 50cm,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Heb je hem gemeten Jeroen?

Het schatten van lengte van slangen is niet zo eenvoudig. En of het nou om reptiel slangen of om tuinslangen gaat. ls ze niet mooi rechtgestrekt liggen is het schatten van de lengte vrijwel onmogelijk.

Ik weet niet of er nog mensen zijn die over een database beschikken van gemeten adders. De database van Ton Lenders die ik in een eerder bericht aanhaalde is vrij uitgebreid.

Iemand van het Ravon? Al vraag ik me af of die data over adders hebben waar Ton niet over beschikt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Goyatlah

Ik heb hem uiteraard niet gemeten (was op zoek naar voorjaarslibellen, maar als zo'n beest bereid is te poseren?) Ik geloof niet dat ik iets heb overdreven, eerder dat ik eea aan de krappe kant heb gehouden. Laat de fot's beslissen. Vindplaats is ergens in Noord-Drenthe. Rest houd ik voor me (vertrouw niet iedereen die meeleest), maar abs niet in het buitenland.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

CiteerHeb je hem gemeten Jeroen?

Het schatten van lengte van slangen is niet zo eenvoudig. En of het nou om reptiel slangen of om tuinslangen gaat. ls ze niet mooi rechtgestrekt liggen is het schatten van de lengte vrijwel onmogelijk.
Nee, hij zwom van me weg, Ik heb er nog wel een foto van, welis waar een stukie van me wegzwemmend. Overigens lijkt het met ook niet zo chil om zo beest op te pakken en dan gebeten te worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

#19
Dat is zo'n beetje het punt. Er zijn maar enkele experts die adders vangen en opmeten. Los van het risico van gebeten worden lijkt me dat ook mar beter zo.

Maar Dolf, als de door jou geschatte maat klopt dan zou jou adder minstens 15 cm langer zijn dan de grootste uit de database van Ton. Dat is ruim 20% meer.
Dat is heel bijzonder. Ik zit te denken aan een manier om de slang betrouwbaar op te meten aan de hand van de foto. Maar ik weet nog niet hoe dat zou moeten.

Overigens vind ik 20% mis schatten bij een slang die net recht ligr helemaal niet zo slecht.

Maar nogmaals, k heb de slang niet gezien en kan dus ook geen oordeel vellen of hij inderdaad circa 80 cm is. Het zou dan de grootste mannelijke adder ooit in Nederland gezien zijn.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

bertb

Inderdaad een groot exemplaar en zeker een mannetje. Ik lever al 7 jaar veldgegevens aan voor een landelijk adderonderzoek en meet daarvoor alle adders die ik vind. Van de vele honderden adders die ik heb gemeten was het grootste mannetje 62 cm incusief staart. Ook meet ik de staartlengte altijd op en die is bij volwassen mannetjes (> 50 cm) behoorlijk constant 7 tot 7,5 cm, onafhankelijk van de lichaamslengte.

Op de foto kan je duidelijk de overgang van lijf naar staart zien. Ervan uitgaande dat de staart van dit beest ongeveer 7 cm is, schat ik de totale lengte van dit beest op hooguit 60 cm. Daarbij heb ik ruim gerekend om perspectief effecten te compenseren. En omdat het staartpuntje net niet zichtbaar is, is deze schatting van de totale lengte hierdoor misschien zelfs iets aan de hoge kant.

Mooie waarneming evenzogoed en een leuke foto ook!

Groeten,
Bert Blok

Raymond Creemers-RAVON

Uit de voorlopige (concept)atlastekst voor de landelijke atlas (opgetseld door Pedro Janssen) blijkt het volgende:
Volwassen vrouwtjes bereiken een gemiddelde lengte van 58 ± 8 centimeter, met een maximum van 78 centimeter (n = 425). Volwassen mannetjes zijn gemiddeld 54 ± 5 centimeter, met een maximum van 67 centimeter (n = 661) (gegevens Werkgroep Adderonderzoek Nederland).

80 cm is dus voor een manntje echt heel erg groot geschat, je hebt dan echt een bakbeest

J&L

#22
CiteerHan, je hebt geen idee wat voor een kick het is om 40cm met je snuit van zo'n beest af te liggen. Hij was niet bang voor mij, en ik niet voor hem - weet immers dat een adder nooit bijt tenzij die niet anders kan. Maar de andere 3 waren inderdaad stukken kleiner, waarvan 1 ook met een aparte tekening, geel dat is.
Hoi Dolf,

"Niet bijt" Daar denkt onze hond anders over wij stonden voor de slang hij kon gerust alle kanten op maar beet onze hond in de neus.
In een maand twee keer gebeurt. :P Het beest is 5 dagen duf geweest.
Deze Ringslang viel zelfs drie keer naar mij uit.

ps hele mooie foto's :duim:  

wieteler

Als een slang naar je uitvalt, ben je toch echt te ver gegaan.
En waarom, voor dat ene plaatje?
Daar zijn er toch al genoeg van.
Terughoudenheid is hier wel gewenst.

Groeten Leon.

J&L

#24
Hoi,

Foto slang is genomen met een lens die niet dichter bij kan dan 1,5 -1,7m.
En zoals je niet op deze foto kunt zien kon hij alle kanten op.
Na het uitvallen ben ik nog verder naar achteren gegaan.
Fotograveren is voor mij bijzaak en niet moeten natuur komt bij mij op de eerste plaats.
Het was maar om aan te geven dat ze dus wel eens (proberen te)bijten.

Goyatlah

Mooie foto Jacob,

@Leon, als je dat ene plaatje (waar er volgens jou toch al genoeg van zijn) aan mensen laat zien, komen vaak een hele lading vooroordelen naar boven die je dan mooi kunt wegwerken. En iemand die serieus met natuurfotografie bezig is, probeert zo min mogelijk te verstoren. (Zo min mogelijk, want je aanwezigheid op zich is natuurlijk al een verstoring)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

wieteler

Hallo,

Ik snap  wel dat er van kwade bedoelingen geen sprake is.
2 opmerkingen.
Ik loop al 15 jaar adders te monitoren, maar nog nooit meegemaakt dat een slang op een afstand van 1,5 meter uitvalt.
Ten tweede zie foto.

Groeten Leon

J&L

:wacko: U wordt "dingend" :blink:
En dat voor een Staats bedrijf :P  

evertdirks

Citeer:wacko: U wordt "dingend" :blink:
En dat voor een Staats bedrijf :P
:angry: gedoogbeleid.
B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.