Wat zijn deze rare puntjes aan de onderkant blad?

Gestart door JudithAmsterdam, juli 11, 2020, 14:00:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

JudithAmsterdam

Hoi allemaal,

Ik heb een of ander miniboompje dat spontaan is gaan groeien op m'n balkon. Volgens plantnet is het een prunus, maar welke? Aan de onderkant van het blad zitten twee rare rode knobbeltjes op het blad. Wie weet wat dat zijn?

Groetjes Judith.

nielseimers

Dat zijn klierknobbels. De rode kleur duidt op Zoete kers of Zure kers. Als de knobbels op de bladsteel zitten, heb je Zoete kers, als ze op de bladrand zitten, heb je Zure kers. Dit is een beetje een twijfelgeval, maar dat zal aan de leeftijd van de plant liggen. Voorlopig zou ik het op Prunus spec houden.

Rien Ondersteijn

Ik heb wel eens getwijfeld aan dat kenmerk.Gewoon,omdat dat verschil zo klein is.
Zou het niet rood voor zoete en groen voor zure kunnen zijn[zoals ook Thomas Meyer zegt] ? Ongeacht de plek ?
Zie bijv onderstaande van een [lekkerrrrrre ..!] uit Groeve Blom ,waar de knobbels zeker niet aan de bladsteel zitten[maar ook niet ver vandaan]

Groene groe[n]tjes.Rien.

JudithAmsterdam

Beste Niels en Rien,

Hartelijk dank voor jullie interessante antwoorden. Echt bijzonder dat ik zo snel antwoord kreeg en zo kundig. Ik heb nogb eens goed gekeken en ik denk dat ze meer aan de bladrand zitten (bij ander blad is het iets duidelijker). Ik zal het boompje houden want ik ben dol op kers en zal over een tijdje nog eens een foto uploaden. Hopelijk komen we er dan uit welke kers het precies is.

Groetjes Judith.