Welke soorten Havikskruid?

Gestart door jeanette, juli 10, 2020, 15:55:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Hier staat in ieder geval veel Stijf havikskruid  ( 1e link)  maar die bloeit nog niet. Wat  hoger op het ´heuveltje´ staat een soort  Havikskruid die al bloeit en waarvan ik in de verdikte knoppen de poppen van het zeldzame Havikskruidboorvliegje heb gevonden ( uitgekweekt).Ik  ging er vanuit dat die bloeiende exemplaren ook Stijf  havikskruid waren, maar begin te twijfelen...(2e link). Het is echt van belang om te weten uit welke soort Havikskruid de boorvliegjes komen. Dus graag jullie beoordeling.
met dank en groet,
jeanette

https://waarneming.nl/observation/195862249/

https://waarneming.nl/observation/195862210/

P.S. Update De bovenste link van de twee hierboven is inmiddels aangepast omdat ik er foto's van twee soorten Havikskruid in één waarneming bij elkaar had gezet.
De eerste link, waarvan ik in de vraag aangaf te denken dat het Stijf havikskruid zou zijn, is een andere soort (Boshavikskruid?). Die uit de tweede link zal het Stijf havikskruid zijn :)

rapunzel

De eerste 2 foto's zou ik o.a. vanwege de uitstaande omwindselblaadjes aan schermhavikskruid willen toe rekenen
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Dat zou ik ook zeggen, maar ik vind de bladvorm wel echt enorm afwijkend voor Schermhavikskruid.

dirder

Mogelijks zowel Boshavikskruid en Schermhavikskruid? Blad varieert wel erg sterk van foto tot foto. Tweede waarneming betreft inderdaad iets geheel anders. Of dat dan Stijf havikskruid is of niet....tja...
Klopt wel niet dat Stijf havikskruid nog niet bloeit, het is omgekeerd...
Groeten, Dirk Derdeyn.

jeanette

Dank tot zo ver....
Twijfelen jullie over de plant -op de eerste link -of dat  Stijf havikskruid is?
In die planten ( eerste link) hadden de  Havikskruidvedermotten veel van  de bovenste bladeren samengevouwen, daar binnen zijn  ze verpopt en inmiddels uitgevlogen. Daarna zijn die planten  weer uit gaan lopen en nieuwe toppen gaan maken, en er zijn nog wat jonge planten. Zou  het kunnen dat die bladeren er wat anders uitzien?.. daar kan ik nog wel even extra  naar kijken  en/of kieken.

@Koos, bedoel je de  eerste twee foto ´s van de eerste of tweede link?

Als er meer foto ´s nodig zijn kan ik die morgen zo maken; meer detailfoto´s, alleen foto´s van één plant....laat maar weten.

vr.gr. jeanette

Rien Ondersteijn

De laatste foto van de eerste waarneming vind ik wel typisch een sabaudum met zijn mooi verdeelde brede getande bladeren ,die in t midden zittend zijn.
Kunnen ze geen kruising zijn ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Soorten binnen het geslacht Hieracium kruisen volgens mij niet. Soorten binnen het geslacht Pilosella kunnen wel kruisen.

jeanette

#7
John Smit geeft voor de Havikskruidboorvlieg  in de ET 5 de volgende waardplanten:

Hieracium amplexicaule  (Stengelomvattend havikskruid)
Hieracium murorum      (Muurhavikskruid)
Hieracium umbellatum    (Schermhavikskruid)
Hieracium pilosella =       Pilosella officinarum (Muizenoor)
Hieracium piloselloides = Pilosella piloselloides (Grijs havikskruid)


BRC Database of Insects and their Food Plants
http://www.brc.ac.uk/dbif/invertebratesresults.aspx?insectid=5754
geeft als waardplanten:

Hieracium umbellatum (Schermhavikskruid)
Hieracium murorum    (Muurhavikskruid)
Hieracium sabaudum (Boshavikskruid)
Picris hieracioides   (Echt Bitterkruid)

De bron voor Boshavikskruid (niet door John Smit genoemd) zou volgens
de BRC database zijn:
White, I.M. 1988. Tephritid Flies (Diptera: Tephritidae). Handbooks
for the Identification of British Insects 10 (5a) 1-134

Daarmee zijn alle in deze discussie genoemde opties ook bekend als
waardplant voor het boorvliegje, behalve dus Stijf havikskruid
(Hieracium laevigatum) - vandaar dat het belangrijk is om te weten in welke Havikskruidsoort de zeldzame  Havikskruidboorvliegjes zich hier  in verdikte bloemknoppen ontwikkelen.
https://waarneming.nl/photos/28541189/
https://waarneming.nl/photos/28535006/
https://waarneming.nl/observation/195588886/

Destijds heeft Prof. P. Zonderwijk mij een zak met zaad van wilde bloemen gegeven  en van hem had ik altijd begrepen dat er Stijf havikskruid in zat. Van andere soorten Havikskruid weet ik dat niet...en ik weet ook niet wat zich hier eventueel spontaan heeft gevestigd. Helaas kan ik het hem niet meer navragen.....


rapunzel

Citaat van: jeanette op juli 10, 2020, 22:05:32 PM

@Koos, bedoel je de  eerste twee foto ´s van de eerste of tweede link?

Als er meer foto ´s nodig zijn kan ik die morgen zo maken; meer detailfoto´s, alleen foto´s van één plant....laat maar weten.

vr.gr. jeanette
Ik bedoelde de eerste link, linker foto.
Koos
Koos Ballintijn

jeanette

Bedankt Koos. Ik ga zo - het is nu beter weer- van de twee verschillende soorten betere foto ´s proberen te maken en dan hier weer plaatsen.
Dank  jullie alvast voor  alle moeite en tijd.
vriendelijke groet,
jeanette

Rien Ondersteijn

Beter weer...?  ;)
[hier valt het met bakken..]
Groene groe[n]tjes.Rien.

arpwifi

#11
Hallo Plantenforum,

Jeanette heeft me gevraagd om te helpen hier wat overzicht terug te brengen. We vermoeden nu dat er minimaal drie soorten Havikskruid deels sterk door elkaar geweven op een klein stukje grond staan. De plant waarvan Jeanette altijd aannam dat het Stijf Havikskruid was, is vermoedelijk wat anders en waarvan ze dacht dat het dan wel wat anders zou zijn is misschien juist wel laevigatum (maar misschien ook niet).

Mogelijk staan bij de originele waarnemingen die hierboven gelinkt zijn ook deels foto's van twee soorten door elkaar (de stengels zijn verweven), dus ik heb nu geprobeerd ze goed afzonderlijk in beeld te brengen.

Omdat er verschillende zeldzame soorten insecten op deze planten hun ontwikkeling doormaken willen we graag de namen van de waardplanten correct hebben.

Voor de duidelijkheid, om gehussel met foto's te voorkomen, ga ik de dadelijk vijf afzonderlijke forumtopics maken voor vijf planten waar ik verschil in zie. Misschien zitten daar dubbele tussen, die iets meer of minder ver in hun ontwikkeling staan, maar het is duidelijker om ze zo gescheiden na te vragen.

Als het klaar is zet ik in dit topic nog even links naar de topics voor de afzonderlijke planten.

Alvast hartelijk dank voor het meekijken met jullie expertise!
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

dirder

#12
Arp, dat bevestigt gewoon het één en het ander, volgens mij. Er staat minstens Boshavikskruid (kan je na de bloei nog controleren) en Schermhavikskruid (dat is die met die naar buiten gekrulde omwindselbladeren en smaller stengelblad). Volgens mij staat er nog een derde (die je eventueel nog wel Stijf havikskruid zou mogen noemen), maar mogelijks zijn anderen het met mij oneens. Soms worden die Havikskruiden onderverdeeld in duizenden microsoorten enz. enz...
Boshavikskruid en Schermhavikskruid beginnen later te bloeien (tijdens de zomer) dan Stijf havikskruid (tijdens de lente) en schieten dus ook later op, dat zou misschien eventueel iets kunnen verklaren in verband met het functioneren als waardplant voor bepaalde organismen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

arpwifi

#13
Dank alvast Dirk!

We gaan uiteraard de bloei van de later bloeiende planten ook documenteren tzt, maar misschien kunnen jullie ondertussen op basis van de foto's van de onvolwassen planten ook al wat duiden ...

De gekoppelde forumvragen zijn dan deze:

Havikskruid A - Stijf Havikskruid? :right: Gevalideerd als Stijf havikskruid
Havikskruid B - Boshavikskruid misschien?
Havikskruid C - Smal blad, knopjes samengeklonterd.  Det. & :right: Schermhavikskruid Niels Eimers
Havikskruid D - Smal blad, knopjes op uitlopers.  Det. & :right: Schermhavikskruid Niels Eimers
Havikskruid E - Schermhavikskruid?  :right: Gevalideerd als Schermhavikskruid

Het zou me niks verbazen als C t/m E allemaal Schermhavikskruid in verschillende uitgroei-stadia zijn, maar voor de zekerheid liever navragen dus :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rense Haveman

A = stijf
B = wellicht bos-, maar bloei afwachten
C-E = scherm-
Groet! Rense

havikskruiden!

arpwifi

Hallo Rense,

heel hartelijk dank voor het meekijken!  :duim:

We zullen de bloei van de onzekere planten Boshavikskruid afwachten en dan aan de waarneming toevoegen tzt.

Fijn dat het Stijf Havikskruid als waardplant voor de Havikskruidboorvlieg bij deze nogmaals bevestigd is dan! :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jeanette

#16
En dan wil ik natuurlijk ook nog iedereen bedanken voor  het meekijken,  meedenken en reageren.  :duim: Heel fijn dat we nu zeker weten dat het Stijf  havikskruid is waarin het zeldzame Havikskruidboorvliegje zich heeft ontwikkelt . Ga nu volgen in welke soorten Havikskruid deze generatie de eitjes gaat leggen.
https://waarneming.nl/users/6290/photos/?after_date=&before_date=2020-07-15&species=&species_group=18&province=&rarity=&search=havikskruidboorvlieg&advanced=on&location=&sex=&type=&validation_status=&life_stage=&activity=&method=

In het - vermoedelijke- Boshavikskruid  hebben de zeldzame Havikskruidvedermotten zich ontwikkelt; hoe leuk is  het om deze planten in je tuin te hebben waardoor we hier van deze prachtige, zeldzame insecten kunnen genieten!
https://waarneming.nl/users/6290/photos/?after_date=&before_date=2020-07-15&species=&species_group=8&province=&rarity=&search=havikskruidvedermot&advanced=on&location=&sex=&type=&validation_status=&life_stage=&activity=&method=

Vriendelijke groet en nogmaals dank,
jeanette