Wat is een goed basis boek over algemene plantkunde

Gestart door Observer, juli 13, 2020, 14:01:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Observer

Beste experts,
Tijdens mijn middelbare schoolopleiding (inmiddels zo'n 45 jaar geleden) heb ik vier jaar biologie gedaan, maar daarna ben ik de techniek kant opgegaan.
Maar het is altijd blijven kriebelen, en nu ik er de tijd voor heb ben ik me weer op de natuur aan het oriënteren. Helaas heb ik mijn schoolboeken uit die tijd niet meer.
Ik ben nu dus op zoek naar een bron (boek of Internet) waar ik mijn algemene (in eerste instantie basis-)kennis over planten weer kan ophalen.
Graag krijg ik van jullie tips voor een goed boek of een goede Internetsite waarmee ik dit kan doen.

Alvast bedankt!

Groeten,
Ed
Groeten, Ed


janvdbrugge

Hallo Ed,
Ik geef je enige titels van botanische werken op, met de kanttekening dat het niet om gangbare uitgaven gaat. Je zou ernaar moeten zoeken op een boekenmarkt of in een De Slegte-winkel. Een ouwetje, zwaargewicht van 470 bladzijden, is:
Het Leven der Planten - Een rijk-geïllustreerd (circa 200 zwarte en gekleurde platen) en boeiend geschreven overzicht van het leven der planten, onder redactie van Prof.Dr. Th.Weevers en met medewerking van enz. Een prachtwerk voor jong en oud! (niet mijn woorden, dit staat op de omslag) Uitgeversmaatschappij W. de Haan N.V. Utrecht. Geen jaartal maar ik zie in de inleiding de spelling "klassificeeren", "de visschen", "voor den opbouw", "groote hoofdafdeelingen", dat wijst op een werk van vóór onze jeugdjaren; het doet aan de waarde niet veel af, geloof ik, het gaat immers niet om de systematiek. Foto's en te(e)keningen in zwart-wit.

Nummer twee is fleuriger: "Op verkenning in de plantenwereld -Een overzicht van de flora die ons omringt" - serie: Wetenschap in beweging, uitg. Elsvier 1985. Ondanks de ondertitel géén determinatiewerk, gewoon algemene plantkunde in allerlei facetten, van de algemene indeling en de biotopen tot plantaardige producten en natuurbehoud (+ achterin Bibliografie, p.159, dat is ook nuttig). Vol foto's en tekeningen, in kleur. ISBN 90 10 05670 8

Van gelijk niveau: Het Beeldwoordenboek van de Planten, M & P Uitgeverij bv, Weert, 1992, een erg aantrekkelijk boek van 64 pp. ISBN 90 6590 576 6 Zou mijn eerste keuze zijn voor wat je zoekt, zonder nr.2 tekort te doen. Ik moet er zelf weer eens in grasduinen, vind ik, nu ik het doorblader; achter de geraniums lukt niet, ik heb andere planten op de vensterbank (;^)

Succes, Jan van der Brugge





Observer

Citaat van: janvdbrugge op juli 13, 2020, 17:52:11 PM
Van gelijk niveau: Het Beeldwoordenboek van de Planten, M & P Uitgeverij bv, Weert, 1992, een erg aantrekkelijk boek van 64 pp. ISBN 90 6590 576 6 Zou mijn eerste keuze zijn voor wat je zoekt, zonder nr.2 tekort te doen.
Bedankt Jan!
Ik heb "Het Beeldwoordenboek van de Planten" gevonden bij De Slegte en inmiddels besteld :-)
Dus over een paar dagen kan ik er in beginnen.

Groeten,
Ed
Groeten, Ed

Observer

#4
Ik kwam ook deze boeken tegen:

"De plant als bouwmeester" geniale ideeën in de natuur, voorbeelden voor een leefbare wereld.
"Over groei en bloei gesproken" van Nieuman
"Planten" De fascinerende wereld van planten - hun structuur, verscheidenheid en natuurlijke historie (Ooggetuigen)

Kent iemand deze boeken?

Groeten,
Ed
Groeten, Ed

Observer

Citaat van: Observer op juli 14, 2020, 09:43:57 AM
Citaat van: janvdbrugge op juli 13, 2020, 17:52:11 PM
Van gelijk niveau: Het Beeldwoordenboek van de Planten, M & P Uitgeverij bv, Weert, 1992, een erg aantrekkelijk boek van 64 pp. ISBN 90 6590 576 6 Zou mijn eerste keuze zijn voor wat je zoekt, zonder nr.2 tekort te doen.
Bedankt Jan!
Ik heb "Het Beeldwoordenboek van de Planten" gevonden bij De Slegte en inmiddels besteld :-)
Inmiddels heb ik het boek binnen, en ik ben er zeer content mee:-)
Het is een prachtig uitgevoerd boek met zeer veel detailinformatie en zeer duidelijke afbeeldingen!

Dus nogmaals mijn dank voor je tip Jan.

Groeten,
Ed
Groeten, Ed