Zwam onbekend?

Gestart door sjaakvantiel, juli 10, 2020, 10:11:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/195666951/.
1 Paddenstoel onbekend - Fungi indet.
datum: 2020-07-06
locatie: Toldijk - Bakermarksedijk e.o. (GE)

foto's:






Wat Obs aangeeft (gerimpeld mosoortje) lijkt me onjuist. Lijkt meer op een Mycena qua steel en Wieltje qua lamellen. Kom er niet direct uit. Staat in denkelijk rijk grasland, kalkachtig en leem. Vermoedelijk niet op hout.

wimperzwam

Denken aan Wieltje of Mycena is net zo fout als dat Obs Gerimpeld mosoortje voorstelt. Zowel Mycena's als het Wieltje hebben witten sporen. Kijk eens naar de kleur van de lamellen. Zoek o.a. eens bij Psathyrella (Franjehoeden).

Mvgr.,
Henk Huijser.

sjaakvantiel

#2
Dank voor je reactie en richting waar ik moet zoeken Henk. "Lijkt qua steel en lamellen" betekent niet dat ik bij die soorten heb gezocht. Wel bij Vaalhoed. De sporee is donker bruinig. M.v.g. Sjaak.

Naschrift. Uiteindelijk kom ik uit op Psathyrella corrugis s.s. lato. (Sierlijke franjehoed). Witte lamelsnede met daaronder af en toe onderbroken paarse streep. Staartje wortel staat op foto 4. Maar: dat "doorschijnend gestreept" zie ik niet zo en vind de lamellen wat groffer dan ik in de Veldgids Dam/Kuiper zie. Of deze op hout staat heb ik niet kunnen constateren. Er ligt hier wel overal verspreid kleine takjes.

Flo

Citaat van: wimperzwam op juli 10, 2020, 10:36:38 AM
Denken aan Wieltje of Mycena is net zo fout als dat Obs Gerimpeld mosoortje voorstelt. Zowel Mycena's als het Wieltje hebben witten sporen. Kijk eens naar de kleur van de lamellen. Zoek o.a. eens bij Psathyrella (Franjehoeden).

Mvgr.,
Henk Huijser.
Is de kleur van de lamellen dan altijd gecorreleerd met de kleur van de sporen?
Flo

wimperzwam

Nee maar vaak is het wel een indicatie, zeker als je met een loep (10x) naar de lamellen kijkt. Het beste om de kleur van sporen te bepalen, is het maken van een sporee.

Mvgr.,
Henk Huijser.