Noord Spanje - Aricia cramera of A. morronensis? --> A. cramera

Gestart door bartvanhoof, juli 09, 2020, 17:05:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

bartvanhoof

1. I would like to know which species I have observed.
It concerns this observation: https://observation.org/observation/195699211/.
1 Southern Brown Argus - Aricia cramera imago, caught
date: 2020-07-04
location: Spain - Hermandad de Campoo de Suso (ES)

photos:


2. I would like to know which species I have observed.
It concerns this observation: https://observation.org/observation/195702179/.
1 Southern Brown Argus - Aricia cramera imago, caught
date: 2020-07-04
location: Spain - Hermandad de Campoo de Suso (ES)

photos:



Ik vroeg mij eigenlijk af welke van de twee de bovenstande zijn? Of misschien A. artaxerxes - vliegt die wel hier in Spanje? of A. montensis??? Beide op zo rond de 1.500m hoogte schat ik.

Eerlijk gezegd, mijn boek (Tolman) is niet echt duidelijk en ik raak een beetje verdwaald in de sp. en ssp. verhalen van wat nou wel en niet hier kan.

Als het niet te zeggen is welke het is geen probleem, ik ga zaterdag terug naar het gebied om wat meer te vlinderen. Evt. een tip voor wat ik op foto moet hebben voor een goede determinatie zal helpen. :)

Dank,
Bart.

caliprobola

Dat A. morronensis hier in het vizier komt snap ik niet zo goed. Ook in de Tolman staat duidelijk aangegeven dat A. morronensis wordt gekenmerkt door kleine, smalle oranje randvlekjes op de onderzijde en nauwelijks oranje vlekjes op de bovenzijde terwijl hier de oranje vlekken op de onderzijde groot zijn (bv op de onderzijde voorvleugel vloeien ze bijna in elkaar over) en je hier duidelijk ziet dat de oranje vlekken op de bovenzijde tot aan de voorvleugeltop doorlopen. A. morronensis kan hier dus eenvoudig uitgesloten worden. Door de wat verwarrende Nederlandse naam ("Spaans bruin blauwtje") wordt deze soort vrij vaak verkeerdelijk gemeld op observation.org, het is wel degelijk een lokale bergsoort (Rond Soria vanaf 900m, vaak echter op grote hoogte) met een aantal diverse populaties waarbij de genetische verwantschap nog niet helemaal duidelijk is. De waardplant is een soort ooievaarsbekje dat op kale, rotsige plaatsen groeit.

Wat A. artaxerxes betreft, genetisch onderzoek wees uit dat het hier twee soorten betreft, op het Iberisch schiereiland (incl Pyreneeën) is het allemaal A. montensis. A. artaxerxes sensu stricto komt dus niet voor op het Iberisch schiereiland. Hoewel de naam montensis in het verleden soms gebruikt werd voor ook andere Midden- en Zuid-Europese populaties betreft het genetisch wellicht een taxon dat beperkt is tot het Iberisch schiereiland en N-Afrika (met een slag om de arm voor de centraal Franse bergketens). Net als vals bruin blauwtje is dit een bergsoort, niet per se op die schrale situaties van A. morronensis. Dit taxon is relatief groot met vaak een vrij scherpe voorvleugeltip. De oranje stippen op de bovenzijde zijn vaak iets duidelijker aanwezig dan bij A. artaxerxes, soms doorlopend tot in de vleugeltop maar dan duidelijk kleiner wordend (wat tussen onze bruine blauwtjes en vals bruin blauwtje in). Hier zie ik een eerder afgeronde vleugeltop, niet echt een opvallend groot dier met oranje stippen die ook nog vrij groot zijn in de vleugeltop. Het dier op de foto's lijkt me een mannetje (op de laatste foto is iets van de achterlijfsvorm te zien) dus ik denk dat er niet veel verkeerd te zien is voor Aricia cramera. Dat is de standaardsoort op het Iberisch schiereiland, die er ons bruin blauwtje vervangt en op de meeste locaties gezien kan worden, van zeeniveau tot 2000m. En die van al die soorten het meest oranje heeft op de bovenzijde, ook bij het mannetje vaak duidelijk tot in de vleugeltop (bij ons bruin blauwtje bv duidelijk kleiner wordend bij mannetje), bij vrouwtjes soms bijna in elkaar overvloeiend.

bartvanhoof

Dank voor je duidelijke uitleg (zoals altijd) Pieter ... een paar opmerkingen:

- A. artaxerxes
Dan is deze "correcte" validatie verkeerd in de regio hier ...
https://proyectolepides.observation.org/soort/view/79803?waardplant=0&poly=1&from=2000-07-09&to=2020-07-09&method=0&rar=0&only_approved=0&maand=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0&hide_hidden=1&show_zero=0

- A. morronensis
Daar ga ik van de ondersoort ssp. morronensis uit want zowel Soria (ssp. hesselbarthi) en Granada (ssp. ramburi) zijn hier 100en kms vandaan. :) terwijl de Picos op zicht afstand zijn van waar ik was. En dan lees ik in Tolman "Size and development of markings variable between populations." ... tja.

mbt. hoogte van de locatie ... het is net onder de top van de Pico de Tres Mares (zo'n 2.150m) ... het skigebied aldaar (waar ik was) ligt op 1.650m. Schraal is het daar zeker en heb ooievaarsbekjes gezien (of het de goede is, geen idee), zal zaterdag even wat hoger gaan ... zou leuk zijn om A. montensis te vinden aldaar, kan helaas de locaties niet duidelijk zien op Observado, maar ze zijn in het aangrenzende vak.

- A. cramera
Perfect, hou ik het daar op.

Mocht je ooit in de buurt zijn (bijv. Picos de Europa) heb je tenminste een persoon die graag een dagje mee wil lopen om meer te leren. :)

gr,
bart.

caliprobola

Citaat van: bartvanhoof op juli 09, 2020, 22:35:27 PM
- A. artaxerxes
Dan is deze "correcte" validatie verkeerd in de regio hier ...
https://proyectolepides.observation.org/soort/view/79803?waardplant=0&poly=1&from=2000-07-09&to=2020-07-09&method=0&rar=0&only_approved=0&maand=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0&hide_hidden=1&show_zero=0

Pas sinds de recentste aanpassing van de soortenlijst is A. montensis erkend als apart taxon en er is zeker een achterstand in het corrigeren van validatie van daarvoor.

Citaat van: bartvanhoof op juli 09, 2020, 22:35:27 PM
- A. morronensis
Daar ga ik van de ondersoort ssp. morronensis uit want zowel Soria (ssp. hesselbarthi) en Granada (ssp. ramburi) zijn hier 100en kms vandaan. :) terwijl de Picos op zicht afstand zijn van waar ik was. En dan lees ik in Tolman "Size and development of markings variable between populations." ... tja.
variabel maar steeds minder oranje dan die andere soorten, zeker op de bovenzijde. Ik heb hier foto's van Sierra Nevada, Pyreneeën en Sierra de Gredos:
https://www.flickr.com/photos/161811907@N06/albums/72157689037820682/with/48002928737/

Citaat van: bartvanhoof op juli 09, 2020, 22:35:27 PM
mbt. hoogte van de locatie ... het is net onder de top van de Pico de Tres Mares (zo'n 2.150m) ... het skigebied aldaar (waar ik was) ligt op 1.650m. Schraal is het daar zeker en heb ooievaarsbekjes gezien (of het de goede is, geen idee), zal zaterdag even wat hoger gaan ... zou leuk zijn om A. montensis te vinden aldaar, kan helaas de locaties niet duidelijk zien op Observado, maar ze zijn in het aangrenzende vak.
Volgens google earth is jouw locatie ongeveer 1430m (had ik gecheckt voor mijn eerste antwoord  :rolleye:). De waardplant van A. morronensis zijn soorten van het genus Erodium, eens je ze kent vallen ze op tussen de rotsen. Ook voor A. montensis wordt Erodium genoemd, alsook Helianthemum maar geen idee of die vermeldingen betrekking hebben op de recente interpretatie van A. montensis of op de oude interpretatie...

Picos staat zeker op mijn verlanglijstje maar niet in 2020...

bartvanhoof

Dank voor je reactie ...

Ja, check je blog en heb de post over taxonomische veranderingen gelezen ... je lijst van Jan 2019 was erg handig ivm Erebia die ik hier heb gezien. Vind het wel lastig om alle taxonomische veranderingen bij te houden, zeker omdat ik nite goede connecties heb met de scientific community.

Ah ... wist niet dat ik zo ver had afgedaald. :) Voelde niks in de benen de volgende dag, met de conditie gaat het dus de goede kant op na 2 maanden aan huis gebonden geweest.

Heb Erodium opgezocht voor de zekerheid (met name de soorten die in Tolman worden genoemd) ... ja, zijn plantjes die goed opvallen. Hopelijk is het weer wat beter morgen ...

gr,
bart.