Larve Gaasvlieg...

Gestart door henny pen-de jong, juli 09, 2020, 16:32:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/195813663/.
1 Gaasvlieg onbekend - Chrysopidae indet. larve/nimf, gezien
datum: 2020-06-29
locatie: Wijchen west (GE)

foto's:






Een eitje van een Gaasvlieg en het uitkomen van een larve uit een eitje. Ik heb de eitjes bijna dagelijks gevolg. Dit is voor het eerst dat ik getuige was dat er een larve uitkwam.
Ik zou graag weten welke gaasvlieg zulke gesteelde eitjes plaatst.
Ik zie ze op dit moment vrij veel op de Boldistels in mijn tuin...
vriendelijke groet, Henny

Rayan Majoor

Leuk, mooi vastgelegd ook!
In principe leggen alle groene gaasvliegen (Chrysopidae) zulke gesteelde eitjes: zijn zelfs kenmerkend voor deze gaasvliegen. Wel leggen sommige soorten ook 'bosjes' van deze eitjes, dus die zijn dan al uit te sluiten... maar ik heb zelf niet de ervaring om te zeggen welke soorten dit zijn. Beste manier om achter de soort te komen is opkweken (https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=366131.msg1989337#msg1989337)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

henny pen-de jong

Ja opkweken...! Dat is best  lastig...Ik heb dat geprobeerd met larven van heel erg kleine cicaden. Is me niet gelukt!
En deze larve heb ik niet meer gezien. Maar ik kan proberen om ze te volgen. Er zijn nog meer gesteelde eitjes op de Kogeldistel!
Ik heb eerder wel grotere larven gezien in mijn tuin...
En ik heb even gekeken naar:LepiSpot.nl en naar je Waarneming! Wel jammer dat Arp vertrekt!
Groet, Henny

Rayan Majoor

Jammer, maar zeker begrijpelijk. Iemand als hij vind je niet snel, maar met alles wat hij het forum heeft geleerd komen we er wellicht nog wel uit als iedereen zijn beetje kennis bijdraagt :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

henny pen-de jong

Ja, jammer... Ik kende hem al eerder van Vroege Vogels! Ik plaats daar ook regelmatig mijn foto's! Er zijn mensen die dat leuk vinden...Fotografeer eigenlijk de laatste jaren alleen maar de kleine beestjes in mijn tuin. Het hele jaar door...
Groet, Henny

jeanette

Wat geweldig dat je dit hebt kunnen vastleggen, Henny! Dat is echt bijzonder hoor. Dat je net op het ´moment supreme´  de larfjes uit de eitje kunt zien komen en kieken.
Vooral -onder de gegeven omstandigheden - is het heerlijk dat je deze hobby hebt , en zulke bijzondere insecten en momenten  in eigen tuin kunt fotograferen  en er van kunt genieten. Je hoeft er niet ver voor te gaan...zo blijkt...als je je ogen (en oren) maar goed hebt ontwikkeld waardoor je heel veel meer ziet...en hoort.
Die eitjes op steeltjes heb ik eerder  elders ook ontdekt en kunnen vastleggen; net het geluk gehad om op het juiste moment aanwezig en kunnen fotograferen. Ze zijn snel verdwenen en dan vindt je ze vervolgens niet meer terug. Misschien maar goed ook....https://observation.org/photos/24890682/

Sterkte met alles ...en  heel goed dat je je momenten pakt om te genieten van alles wat er nog wel is...(aldus eenzelfde ´ervaringsdeskundige´).
vr.gr. jeanette

henny pen-de jong

Zelf vond ik het ook bijzonder! Had wel deze eitjes meerdere dagen gevolgd! Ook wel in eerdere jaren...
Maar dit was de eerste keer dat ik een larve uit een eitje zag komen!
Maar jij hebt ook mooie larven in beeld kunnen brengen Jeanette...!
Ik zie inmiddels in bijna één oogopslag de kleinste beestjes in de tuin.
Ook heb ik soms erg leuke observaties van dat kleine spul...
En ik heb af en toe iets zeldzaams voor de lens. Waaronder de spin Saitis barbipes! Soms zie ik er één binnen, soms in de tuin...die woont hier al meerdere jaren...
Dank je wel voor je reactie Jeanette...
Vriendelijke groet, Henny

Jan van Duinen

#7
Dag  Henny,
Mooie foto's, heb ook deze eitjes op de kogeldistel in de tuin gevonden en heb er één van mee in huis genomen, de larve is op dit moment ongeveer 0,5 cm lang en volgens de software herkenning van waarneming 100% zeker een goudoogje. (ObsIdentify voorspelt Goudoogje Chrysoperla carnea s.l. met zekerheid 100.0% disclaimer)

henny pen-de jong

Wat Leuk dat je er één hebt kunnen laten uitkomen!
Denk je ook dat dit een Goudoogje zou kunnen zijn?
Heb op de Kogeldistel meerdere eitjes gezien. Inmiddels heb ik de Kogeldistel afgeknipt omdat ze uitgebloeid waren. Wel beginnen ze nu opnieuw te groeien. Ik heb dat al meerdere jaren gedaan. Er komt dan een tweede bloei. De plant wordt dan minder groot.
Maar een paar dagen geleden zag ik een eitje in mijn beukenhaagje! Ik zal kijken of ik hem terug kan vinden.
Groet, Henny

Jan van Duinen

De kans is wel erg groot denk ik dat het goudoogjes zijn, allemaal alleenstaande eitjes op de bloemen van de kogeldistel.

gbeersma

Prachtig Henny!

Citaat van: Jan van Duinen op augustus 09, 2020, 09:59:08 AM
volgens de software herkenning van waarneming 100% zeker een goudoogje. (ObsIdentify voorspelt Goudoogje Chrysoperla carnea s.l. met zekerheid 100.0% disclaimer)

Helaas zegt dat niet alles. Bij het invoeren van onderstaande onechte paardenbloedzuiger komt de software met een 100% zekere beekprik...
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

henny pen-de jong

Ja, ik heb dat ook al meerdere keren ondervonden. De herkenning van Waarneming geeft vaak erg vreemde dingen! Zeker bij de erg kleine beestjes...
Groet, Henny

Jan van Duinen

#12
Citaat van: henny pen-de jong op augustus 09, 2020, 13:17:23 PM
Ja, ik heb dat ook al meerdere keren ondervonden. De herkenning van Waarneming geeft vaak erg vreemde dingen! Zeker bij de erg kleine beestjes...
Groet, Henny
Weet ik alles van, soms zelfs 4 voorstellen waarvan niet één zelfs maar in de buurt zit.
Maar in dit geval vergelijk deze larve met die op de soortinformatie pagina: https://waarneming.nl/species/1806/

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

henny pen-de jong

Volgens mij heb ik zo'n  larve ook wel gefotografeerd! Ik zal nog eens op zoek gaan...
Jij hebt er een mooi duidelijke foto van...
Groet, Henny