eipakket gele plomp

Gestart door David Tempelman, juli 08, 2020, 21:12:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

David Tempelman

beste allen,
weet iemand of dit misschien een eipakket is van een vlinder?
zat vastgeplakt onderkant van een blad van gele plomp in een vijver.

https://oudeversie.waarneming.nl/waarneming/view/195776742?_popup=1

alvast dank.
met vriendelijke groet,
David

Rayan Majoor

Ziet er erg interessant uit, maar lijkt me niet van een vlinder. Er zijn niet zo veel vlindersoorten die onder water leven (en deze hebben allemaal andere eitjes, zie bijvoorbeeld hier, hier en hier. Wel zijn er meer soorten die van waterplanten leven, maar niet onder water... maar voor zover ik weet leggen die hun eitjes wel gewoon op delen van de plant die boven water zitten. En klopt het dat er in cirkels iets op de eitjes zit? (aangezien de lijnen soms door de eitjes heen lopen). Maar weinig vlinders bedekken hun eitjes met iets (denk aan plakker, satijnvlinder, donsvlinder...) en de eitjes worden nooit 'al ingepakt' gelegd (zoals bij kikkerdril of schietmotten).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

David Tempelman

dankjewel Rayan,
interessant en mooie links.
dan denk ik toch dat het een eipakket is van een schietmot, mogelijk is het Triaenodes bicolor, die daar veel zit.
de eitjes zitten in cirkels op het blad en het geheel van alle eitjes samen wordt afgedekt door een doorzicht, rond, stevig soortement deksel.
misschien volgen nog meer foto's.
dankjewel !
groet David
met vriendelijke groet,
David

Ton van Haaren

kwam dit tegen in Ulmer 1909, figuur 336
lijkt dus hoogstwaarschijnlijk een eipakket te zijn van Tr. bicolor
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

David Tempelman

thanks, ja dit klopt precies. helaas zijn ze niet uitgekomen  :-\
met vriendelijke groet,
David