Boomblauwtje eileggend op vogelwikke...?

Gestart door Rayan Majoor, juli 08, 2020, 11:09:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

puur toevallig besloot ik net een van de blauwtjes die hier vlogen te fotograferen toen ik merkte dat ze een eitje legde. Echter lijkt het me vrij zeker gewoon een boomblauwtje... maar ik had die nog nooit op een plant als vogelwikke eitjes zien leggen (dat verwacht je eerder van bijvoorbeeld icarusblauwtjes) en ik kan ook zo snel niet een vermelding vinden van vogelwikke als waardplant voor het boomblauwtje. Nu is het boomblauwtje niet bepaald monofaag, maar op bijvoorbeeld kattenstaart heeft het boomblauwtje praktisch geen kruidachtige planten als waardplant... dus dit vind ik dan toch vrij merkwaardig.
Weet iemand of dit wel vaker gebeurt of dat deze vlinder ofwel in de war was, of zich niet aan de 'wetten' van zijn soort wilde houden? Of ben ik gewoon heel stom en is het helemaal geen boomblauwtje?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/195752535/.
1 Boomblauwtje - Celastrina argiolus imago, eileggend, gezien
datum: 2020-07-02
locatie: Wageningen - Nevengeul (GE)

foto's:


Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

caliprobola

Op Hosts staan 173 vermeldingen van waardplanten, echter voor zover ik snel kon zien geen Fabaceae. Frits Bink vermeldt wel kruipbrem (Fabaceae). Op Lepiforum staan foto's van ei-afzet op witte honingklaver en op blazenstruik (weliswaar een struik maar ook Fabaceae) en van een eitje op luzerne. Verder staat ook daar een lange lijst van waardplanten vermeld met redelijk wat Fabaceae tussen waaronder Vogelwikke Vicia cracca. Het komt zeker niet heel veel voor maar Fabaceae horen dus zeker tot het spectrum van door boomblauwtje benutte waardplanten.

Rayan Majoor

Bedankt voor het meekijken! Had inderdaad blazenstruik ook al als waardplant gevonden, maar nog niets op vogelwikke lijkends (als luzerne). Ben benieuwd welke kleuren de rups gaat aannemen als ik hem op vogelwikke opkweek (eitje namelijk uiteraard meegenomen).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl


Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl