Nu wel een echte Steenbreek uit Montenegro, juli 2019

Gestart door corzonneveld, juli 07, 2020, 21:57:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/195732799/.
1 Saxifraga adscendens bloeiend, veldwaarneming
datum: 2019-07-24
locatie: Montenegro - Mojkovac (ME)

foto's:



Met Pils kom ik uit op adscendens, graag hoor ik jullie inzicht.

Gang door sleutel op p. 142: flowers white -> 5 leaves not lime-encrusted->10 petals white -> 11 ovary inferior (te zien bij één horizontaal knopje, uitvergorten helpt hier)-> 14 no bulbils in axils of basal leaves (? niet gecheckt, niet te zien; maar de soorten met bulbils lijken niet zo'n goede match met deze) -> 16 single-stemmed annuals/biennials, not cushion forming (tridactylites agg.) -> 17 biennial (we laten het kandelaartje hier in de steek)-> 18 Basal rosette persisting until near end of anthesis: adscendens
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

de roodachtige stengels boven de bloeiwijze lijken er helemaal bij te horen. Ik ken S.adscendens als een vrij compacte plant uit de Alpen.
deze 'warrige' bloeiwijze duidt op wat anders of een ssp. het zou S.blavii kunnen zijn. Hier een afb. van een herb.ex.                                                http://www.omnia.ie/?navigation_function=2&navigation_item=%2F11601%2F_HERBARW_NHMV_AUSTRIA_127208&repid=1
Saxifraga adscendens subsp. blavii (Engl.) Hayek
Saxifraga tridactylites subsp. blavii (Engl.) Engl. & Irmsch.
zijn synoniemen
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

#2
ha, complicaties!

Ik sloot blavii eerder uit vanwege dit kenmerk: 'basal rosette withering just before anthesis'. Deze plant is al bijna over de bloei heen (lijkt een beetje nabloei te zijn).

Pils geeft echter nog een ander kenmerk dat ik tot nog toe niet meenam (nl. de 'pedicels'), maar ik vond nog een foto waar die pedicels redelijk te zien zijn.



Bij blavii geeft Pils 'pedicels 10-20mm, very slender', voor adscendens 'pedicels 2 - 8 mm)'.

De gefotografeerde plant lijkt inderdad goed op het herbarium-exemplaar, daaraan kun je redelijk goed de grootte van de bloemen en de lengte van de pedicels zien.

Al met all neig ik nu toch naar blavii. Jammer alleen dat de kenmerken niet 100% kloppen. Maar dit was een fink vochtige standplaats, in een kloof met veel schaduw, en de plant groeit in het mos. Wellicht dat dat het afsterven vertraagt?

Dat herbarium-exemplaar is ook de enige afbeelding die ik kan vinden, niet een erg populaire soort  :angel: . Balkanendeem, dat zal bijdragen aan de geringe bekendheid.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

Emanuel, want denk je met deze nieuwe foto? Kan ik 'm op blavii houden?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

#4
ik denk dat je deze naam kan gebruiken. Ik weet niet of het systeem het pikt, anders kan je nog uitwijken naar S.adscendens ssp.blavii
De rozet die niet wil verdwijnen blijft een beetje vreemd maar de lengte van de pedicels pleit toch ook weer voor S.blavii
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

Kan 'm invoeren als zodanig, POWO erkend de soort ook, dus wellicht toch een soort van consensus.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Misschien dat dit stimuleert tot meer waarnemingen van anderen dit jaar of 2021. Tot nu toe ben jij de enige die dit taxon gefotografeerd heeft.
Er bestaat ook nog een ssp. van S.adscendens met de naam parnassiaca, die o.a. in Zuid-Italië maar ook op de Balkan voorkomt maar niet in Montenegro. Wellicht kom je die ook nog eens tegen.
met vriendelijke groet, Emanuel