Rood blad? Welke plant kan dit zijn?

Gestart door Flo, juli 06, 2020, 09:41:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Flo

Valt hier iets van te maken?
Ik weet dat het nogal ver gezocht is en met bitter weinig info, maar het viel mij op tussen al de andere planten!
Een rood blad, rode "stam". Het leek ook geen rood (afwijkend) blad te zijn van iets anders dat er stond.

Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/195610150/.
1 Plant onbekend - Plantae indet.
datum: 2020-07-05
locatie: Beneden Netevallei - AWW1 (AN)

foto's:






Flo

Stef van Walsum

Het is een veldzuring. Wat de rode kleur veroorzaakt weet ik niet. Ik zie het wel vaker, ook bij andere soorten planten.

migratorius

Het is een oud blad. Je ziet hier in feite "herfstkleuren".
CiteerHet leek ook geen rood (afwijkend) blad te zijn van iets anders dat er stond.
Op de derde en vijfde foto zie je ook een groen blad, dus je hebt niet goed genoeg gekeken.

In zuring wordt deze kleur door betalaïnen veroorzaakt.

JanHein

janvdbrugge

Amai, schaamrood, Flo . . . Maar toch weer met een positieve bijdrage: term betalaïnen (bietensapspul), voor in de stam(p)pot (heet: stengel) (;^)
Succes, Jan van der Brugge


Rien Ondersteijn

Betalaïnen ;zou dáar de Brabantse naam Betâzie[=stamppot] vandaan komen ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Brabantse naam Betâzie[=stamppot]

Ja hoor, Rien, da's vast het hoofdvoedsel van die bevolkingsgroep; de niet-vegetariërs eten natuurlijk ook wel 'ns Spin-âzie . . .
Ik kende het woord niet; zitten er ook kroten of keeltjes in?
Duidelijk bijna komkommertijd (;D) Jan van der Brugge


Flo

Citaat van: janvdbrugge op juli 06, 2020, 16:11:40 PM
Amai, schaamrood, Flo . . . Maar toch weer met een positieve bijdrage: term betalaïnen (bietensapspul), voor in de stam(p)pot (heet: stengel) (;^)
Succes, Jan van der Brugge

Zolang we maar iets bijleren!

Als je geen vragen stelt (hoe dom ook soms) leer je niks bij.... Dus dan stel ik liever af en toe is een domme vraag ;)


Citaat van: migratorius op juli 06, 2020, 11:29:29 AM
Het is een oud blad. Je ziet hier in feite "herfstkleuren".
CiteerHet leek ook geen rood (afwijkend) blad te zijn van iets anders dat er stond.
Op de derde en vijfde foto zie je ook een groen blad, dus je hebt niet goed genoeg gekeken.

In zuring wordt deze kleur door betalaïnen veroorzaakt.

JanHein

Ja, ik twijfelde door die felle rode kleur of het nu echt iets anders was of niet.
Ik kon het niet goed plaatsen dus dan liever hier vragen dan zelf conclusies trekken die misschien foutief zijn.

Flo

Hannie Luijten

Citaat van: Flo op juli 06, 2020, 23:36:49 PM
Citaat van: janvdbrugge op juli 06, 2020, 16:11:40 PM
Amai, schaamrood, Flo . . . Maar toch weer met een positieve bijdrage: term betalaïnen (bietensapspul), voor in de stam(p)pot (heet: stengel) (;^)
Succes, Jan van der Brugge

Zolang we maar iets bijleren!

Als je geen vragen stelt (hoe dom ook soms) leer je niks bij.... Dus dan stel ik liever af en toe is een domme vraag ;)


Ooit had ik een natuurkundeleraar die zei altijd: Domme vragen bestaan niet. Alleen domme antwoorden  ;D
Groet, Hannie

janvdbrugge

Hoi Hannie en Flo,
Domme vragen zijn naar mijn idee vragen waarop het antwoord al gegeven is, meestal omdat iemand niet goed heeft geluisterd of gelezen; dat laatste komt op dit forum wel eens voor omdat onderschriften bij foto's van een inzender over het hoofd worden gezien. Als er bij een paddenstoel in kleine lettertjes staat bij welke boom hij groeide, is een vraag naar de bomen in de omgeving niet erg slim. Dat is dus eigenlijk meer: onoplettend, niet in de zin van: onwetend. Maar goed, Flo heeft mijn reactie heel positief opgepikt en er zat ook helemaal geen bedoeling van kritisch commentaar bij (ik reageer nu omdat Hannie mijn opmerking citeert). Flo dient de laatste weken veel vragen in en de reacties daarop zijn dikwijls leerzaam voor geïnteresseerden (ludieke wel minder, natuurlijk!)
Je moet iedereen in z'n waarde laten, ook al is e-mail daarvoor niet altijd even handig.
Groeten, succes en laat je niet afschrikken door bot lijkende antwoorden.
Jan van der Brugge


Hannie Luijten

Bij mij zat er ook niks achter hoor. Ik moest gewoon aan die man van vroeger denken. En ik vind een vraag niet dom, ook al had je het antwoord kunnen weten als je wat verder naar beneden had gekeken. Niet vragen is dommer. Ik lees ook de topics op dit forum om te leren van andermans vragen (of van de foute antwoorden die ik zelf gegeven zou hebben).
Groet, Hannie

Flo

Citaat van: Hannie Luijten op juli 07, 2020, 15:28:20 PM
Bij mij zat er ook niks achter hoor. Ik moest gewoon aan die man van vroeger denken. En ik vind een vraag niet dom, ook al had je het antwoord kunnen weten als je wat verder naar beneden had gekeken. Niet vragen is dommer. Ik lees ook de topics op dit forum om te leren van andermans vragen (of van de foute antwoorden die ik zelf gegeven zou hebben).

Goh, ik had er al twijfels over, of het effectief een rode versie was van de groene blaadjes die er stonden, maar omdat ik toch twijfelde... dacht ik dat het slimmer was het te vragen. Ik kon er vanuit gaan dat het inderdaad een "rode versie" was van de gewone groene blaadjes die er stonden (die ik dan wel kon identificeren als ik wat meer had gezocht), maar ik speel liever op zeker. Als ik wat meer ervaring heb met planten, zal ik daar ook veel minder vragen over moeten stellen.

Citaat van: janvdbrugge op juli 07, 2020, 14:56:50 PM
Hoi Hannie en Flo,
Domme vragen zijn naar mijn idee vragen waarop het antwoord al gegeven is, meestal omdat iemand niet goed heeft geluisterd of gelezen; dat laatste komt op dit forum wel eens voor omdat onderschriften bij foto's van een inzender over het hoofd worden gezien. Als er bij een paddenstoel in kleine lettertjes staat bij welke boom hij groeide, is een vraag naar de bomen in de omgeving niet erg slim. Dat is dus eigenlijk meer: onoplettend, niet in de zin van: onwetend. Maar goed, Flo heeft mijn reactie heel positief opgepikt en er zat ook helemaal geen bedoeling van kritisch commentaar bij (ik reageer nu omdat Hannie mijn opmerking citeert). Flo dient de laatste weken veel vragen in en de reacties daarop zijn dikwijls leerzaam voor geïnteresseerden (ludieke wel minder, natuurlijk!)
Je moet iedereen in z'n waarde laten, ook al is e-mail daarvoor niet altijd even handig.
Groeten, succes en laat je niet afschrikken door bot lijkende antwoorden.
Jan van der Brugge

Oh, ik stoorde mij er niet aan hoor.

En inderdaad, ik heb de laatste tijd wel vaker dingen gevraagd. Is vooral omdat ik de laatste tijd wat meer tijd heb om mij in bepaalde dingen te verdiepen. De ene vraag zal dan al wat meer basis zijn dan de andere.
Komt ook omdat ik heel veel interessant vind, maar dus ook nog met heel veel vragen zit ;D

Flo