compactcamera voor macrofoto's

Gestart door vuurvlinder, mei 05, 2008, 23:46:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

CiteerJij hebt geen CF-kaartjes, en bij de Aldi koop ik dit soort dingen zeker niet  B)
:duim:  

vuurvlinder

Citeer
Edit: overigens zijn "batterijen zeker geen batterijen" haal maar s 10 batterijen voor € 2,- bij de aldi oid dan maake je nog geen 10 foto's over het algemeen..
Ik had het niet over batterijen van de Aldi, maar A merk batterijen. Dan maakt het niks uit waar je die koopt, behalve qua prijs. ;)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

CiteerJij hebt geen CF-kaartjes, en bij de Aldi koop ik dit soort dingen zeker niet  B)
Nee, ik heb een SD kaart. Die van de Aldi doet het trouwens prima!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

#63
Weet niet of dit er mee door kan als foto van de dag. Voor mij was het in ieder geval wel de foto van de dag. :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

frankw

leuk hoor  :duim: , ik denk dat als je de camera op spot-meting had gezet dat ie nog wat mooier was belicht

vuurvlinder

Moet eerst nog even uitvogelen hoe dat moet :huh: Met photoshop moet ik de foto ook kunnen "oplichten" maar dat programma is voor mij voorlopig ook nog abacadabra. :blink:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Zou ik wel even doen. Zeker als je kleinere beestjes fotografeert, wil je niet dat ie de achtergrond gaat lopen meten. Bij mij staat ie (behalve als ik landschappen fotografeer) bijna altijd op spotmeting.
Foto's met PS de belichting bijstellen kan op verschillende manieren. Staan allemaal onder menu Image->Adjustments. Levels is niet al te ingewikkeld om te gebruiken, en behoorlijk effectief. Met Curves kun je bijna alles doen, dus ook je foto behoorlijk verpesten (Ga ook nooit je originelen bewerken, krijg je op een gegeven moment spijt van). Variations is heel simpel, en heb ik alleen heel in het begin gebruikt, maar geeft je wel een idee van wat kan.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

#67
Bedankt voor de tips! Ben als fotograaf ook nog maar een nono :(  die eigenlijk niks snapt, langzaam maar zeker kom ik er wel uit. :) Heb net wat van mijn knoeiwerk op mijn hyves gezet: http://vuurvlinder64.hyves.nl/?&pageid=ALS5GELUKDCG40WWG  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

O ja, vanavond lukt het ook om voor het eerst een fatsoenlijke plaat van een Icarusblauwtje te schieten. Geweldig toestelletje! :duim:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

lama

#70
Even nog een (laat) antwoord op de oorspronkelijke vraag, misschien handige aanvullende info voor mensen die een zelfde vraag hebben.

Tot vorige week (aankomst mooie Canon 450D DSLR met 50/2.5 macro lens hier  :gap: ) heb ik veel macro geschoten met twee Canon Digital Ixus compact camera's (eerst de Digital Ixus 400, later de Digital Ixus 75) en die presteren verrassend goed op macro-gebied. Zie de foto's op mijn website (zie signature) voor voorbeelden.

Voordeel is ook dat het zulke handige kleine platte dingetjes zijn die je gewoon in je jaszak meeneemt. Ik heb de mijne altijd bij mij.

Anders dan sommige andere antwoorden hier, is in mijn ervaring image stabilisatie niet persé een must. Al mijn macro doe ik uit de hand en zonder beeldstabilisatie. Natuurlijk, als de camera het wél heeft is dat wel heel handig....

Oh: en nee, ik heb géén aandelen Canon....
:grin:

PS: onderstaande schoot ik met de Ixus 75:

lama

CiteerO ja, vanavond lukt het ook om voor het eerst een fatsoenlijke plaat van een Icarusblauwtje te schieten. Geweldig toestelletje! :duim:
Fraai!!!  :duim:  

frankw

alleen moet je er rekening mee houden dat je met een compact camera vaak dicht(er)bij moet komen waardoor je onderwerp mogelijk 'verstoord' wordt.

vuurvlinder

Citeer

PS: onderstaande schoot ik met de Ixus 75:
Heel mooi! :duim:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Citeeralleen moet je er rekening mee houden dat je met een compact camera vaak dicht(er)bij moet komen waardoor je onderwerp mogelijk 'verstoord' wordt.
Dat is zeker zo met vlinders en libellen. Ik maak nu foto's op 1 a 2 meter afstand en gebruik de zoom. Dichterbij kun je niet komen want dan zijn die beestjes vertrokken.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.