Korstmos of geen korstmos?

Gestart door Pluijm, juli 05, 2020, 12:22:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pluijm

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/195566750/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet.
datum: 2020-07-05
locatie: Hank (NB)

foto's:





Korstmos of geen korstmos? Uitgewaaide tak Es, thallus blauwgroen, 1 cm dsn., met breed wit, vezelig prothallus. Het lijkt een agressieve schimmel die alles (Physcia adscendens, Xanthoria) doodt op zijn weg. Tegelijkertijd onder dunne schimmelfilm, een gezonde, pukkelige groenalg-laag, nauwelijks met schimmel doorgroeid. In de witte schimmelrand steeds nieuwe algengroepjes uitgroeiend tot algenpukkels. Een vage symbiose? Lijkt me geen Lichtvlekje, K- negatief (wel uiteindelijk bruinig door necrose algen door KOH).


Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

#1
Heb je gekeken of er met UV iets gebeurt? Lijkt wel wat op Ropalospora viridis, hoewel dat dradige thallus daar niet echt op lijkt te passen...
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

H Timans

Mijn eerste gedachte is lichtvlekje, maar dit exemplaar is een beetje oud geworden omdat het op de grond ligt, met een vraateken erachter dus.
Mvg Harold Timans

Pluijm

#3
Citaat van: lukasverboom op juli 05, 2020, 12:58:10 PM
Heb je gekeken of er met UV iets gebeurt? Lijkt wel wat op Ropalospora viridis, hoewel dat dradige thallus daar niet echt op lijkt te passen...
Met UV is dit materiaal negatief.
Op het 'thallus' lijken soralen afwezig, onder een dun schimmelhuidje zitten wel vitale algenkolonies, die radiaal meegroeien met de uitdijende schimmel.
Ik vond één sterk gelijkende foto, uit Beieren, Duitsland (op 'Apfelbaum') van 'Ropolospora viridis', ook met blauwgroen centraal thallus. Maar of die determinatie juist is?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Pluijm

Citaat van: H Timans op juli 05, 2020, 16:32:45 PM
Mijn eerste gedachte is lichtvlekje, maar dit exemplaar is een beetje oud geworden omdat het op de grond ligt, met een vraateken erachter dus.
Was ook mijn eerste gedachte, maar K- neg. Ook op dwarsdoorsnede niet echt een 'symbiose' te zien, alg met schimmel verweven.
De tak was overigens pas net uitgewaaid uit boom in (onze) tuin, teruggerekend standplaats ca. 7m hoog.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Citaat van: Pluijm op juli 05, 2020, 16:56:19 PM
... ca. 7m hoog.

Wie weet hoeveel soorten die standaard zo hoog zitten we missen... Takjes zijn nog te doen, maar dit soort habitats kun je maar zelden echt goed bekijken. Goed dat je hem uitpluist in ieder geval, ik ben benieuwd.
Oh ja, die symbiose is bij bijvoorbeeld Haematomma ook niet echt goed te zien: de schimmeldraden en de algen lijken een beetje langs elkaar te zitten, maar het is toch een korstmos.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html