Is hier nog een naam op te plakken?

Gestart door jeroenverburg, juli 05, 2020, 11:16:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenverburg

Terwijl deze overvloog dacht ik een wespendief te zien, helaas snel daarna achter een boom verdwenen. Kreeg hem een stuk verderop pas weer voor de lens.
Staat op Niet te beoordelen, maar is er toch iets over te zeggen? Oplichten van de foto deed helaas niets.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/195357247/.
1 Wespendief - Pernis apivorus overvliegend
datum: 2020-06-27
locatie: Groenekan - Polder de Hooge Kamp (UT)

foto's:


OJGoreng

Door de zware snavel en prominente borst lijkt het me het meest op een havik. Het ronde staartprofiel en die nogal diepe S-curve die er aan de achterrand van de vleugel lijkt te zitten komen daar ook goed mee overeen.
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

#2
Voor een Wespendief lijkt me de snavel veel te fors en ook het lichaam is te 'bulky'. Misschien een Havik zoals Zainal hier op het forum suggereerde (met een ?: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,190860.750.html#lastPost "lastig"..) maar dat klopt m.i. ook niet helemaal: "niet te beoordelen" dus..
N.B. Reactie van Zainal hierop heeft de mijne gekruist, zijn toelichting kan ik wel volgen maar ik vind het toch wat weinig voor een positieve ID maar wellicht kan een andere admin hier meer mee?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OJGoreng

#3
Aan welke andere kandidaten denk je, Frank?

Misschien ter verduidelijking; dit is niet helemaal dezelfde hoek, maar met name dat profiel van die kop over die borst (met gevulde krop?) doet me aan dit typische beeld denken.



Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op juli 05, 2020, 12:46:05 PM
Aan welke andere kandidaten denk je, Frank?

Misschien ter verduidelijking; dit is niet helemaal dezelfde hoek, maar met name dat profiel van die kop over die borst (met gevulde krop?) doet me aan dit typische beeld denken.

..

Met deze foto's heb ik geen alternatief nodig Zainal: ga helemaal mee met Havik .. ;D
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroenverburg

Hartelijk dank Zainal en Frank! Ik had er een hard hoofd in dat deze vraag iets zou opleveren, maar jullie hebben me (alweer!) verbaasd hoeveel er nog uit een slechte foto te halen is.

ahjoon

Door de volle krop is de 'prominente borst' - die zou pleiten voor Havik - lastig te beoordelen.
Grootte van snavel kan fotografisch effect zijn. Erg lange vleugels ook.

Ik zou graag wat meer foto's van deze vogel willen zien. Hoe slecht de kwaliteit ook moge zijn, alles helpt in dit soort gevallen.
Heb je nog aanvullend beeldmateriaal, Jeroen?


Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147