pterostigma kleurspecifiek per soort?

Gestart door Flo, juli 04, 2020, 23:27:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Flo

Hallo,

Kan je een libel op basis van de kleur van het pterostigma (deels) determineren? Of is deze kleur vrijwel willekeurig?
Ik krijg, op basis van mijn waarnemingen, de indruk dat het een specifieke kleur heeft (per soort of voor een aantal soorten)? Of is dit zuiver toeval?
Flo

gbeersma

Bij veel libellensoorten spelen kleur en vorm van de pterostigmata een belangrijke rol. Zeker geen toeval dus, en als je libellen fotografeert is het altijd verstandig om daar even aandacht aan te geven.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Flo

Citaat van: gbeersma op juli 04, 2020, 23:44:00 PM
Bij veel libellensoorten spelen kleur en vorm van de pterostigmata een belangrijke rol. Zeker geen toeval dus, en als je libellen fotografeert is het altijd verstandig om daar even aandacht aan te geven.

Die indruk had ik wel, maar bv Blauwe breedscheenjuffer en Gaffelwaterjuffer lijken dezelfde kleur te hebben.
Flo

gbeersma

Gelukkig zijn er veel meer dingen waar je naar kunt kijken. Als je alle Nederlandse libellen wilt onderscheiden op basis van het pterostigma heb je een aardige klus.  :P
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

JohanvantBosch

Citaat van: Flo op juli 04, 2020, 23:50:23 PM
Citaat van: gbeersma op juli 04, 2020, 23:44:00 PM
Bij veel libellensoorten spelen kleur en vorm van de pterostigmata een belangrijke rol. Zeker geen toeval dus, en als je libellen fotografeert is het altijd verstandig om daar even aandacht aan te geven.

Die indruk had ik wel, maar bv Blauwe breedscheenjuffer en Gaffelwaterjuffer lijken dezelfde kleur te hebben.

In sommige gevallen kan de kleur van het pterostigma je helpen bij de determinatie. Maar de variatie is niet zo groot dat iedere soort een unieke onderscheidende pterostigma kleur heeft. Een enkele keer is dat wel zo.


Flo

Citaat van: JohanvantBosch op juli 05, 2020, 00:50:22 AM
Citaat van: Flo op juli 04, 2020, 23:50:23 PM
Citaat van: gbeersma op juli 04, 2020, 23:44:00 PM
Bij veel libellensoorten spelen kleur en vorm van de pterostigmata een belangrijke rol. Zeker geen toeval dus, en als je libellen fotografeert is het altijd verstandig om daar even aandacht aan te geven.

Die indruk had ik wel, maar bv Blauwe breedscheenjuffer en Gaffelwaterjuffer lijken dezelfde kleur te hebben.

In sommige gevallen kan de kleur van het pterostigma je helpen bij de determinatie. Maar de variatie is niet zo groot dat iedere soort een unieke onderscheidende pterostigma kleur heeft. Een enkele keer is dat wel zo.
Aha ok.

Jammer, had handig geweest als het wel een uniek kenmerk was.
Flo

AvanderHeijden

Pterostigma's kunnen nog behoorlijk van kleur veranderen ook, ze zijn vaak heel bleek bij verse dieren. In sommige gevallen blijft dat zo (Houtpantersjuffer bijvoorbeeld) maar bij de meeste soorten worden ze donkerder. Niet iedere pantserjuffer met bleke pterostigma's is dus automatisch een Houtpantersjuffer. Wat dat betreft kan het een gevaarlijk kenmerk zijn.

Flo

Citaat van: AvanderHeijden op juli 05, 2020, 16:28:07 PM
Pterostigma's kunnen nog behoorlijk van kleur veranderen ook, ze zijn vaak heel bleek bij verse dieren. In sommige gevallen blijft dat zo (Houtpantersjuffer bijvoorbeeld) maar bij de meeste soorten worden ze donkerder. Niet iedere pantserjuffer met bleke pterostigma's is dus automatisch een Houtpantersjuffer. Wat dat betreft kan het een gevaarlijk kenmerk zijn.
Ja inderdaad, het lijkt erop dat het eerder een indicatie kan zijn, maar niet echt iets om echt een determinatie op te baseren.
Flo