dit is toch een man slechtvalk?

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, juli 04, 2020, 22:42:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/195522020/.
1 Slechtvalk - Falco peregrinus adult
datum: 2020-07-04
locatie: Leiden - Merenwijk (ZH)

foto's:


met geslagen duif

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

Citaat van: Rob Koelman op juli 04, 2020, 23:00:13 PM
Kijk eens bij havik...

Ik zou bij Sperwer kijken (en die prooi is geen duif denk ik ..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

#3
Uitgaande van stadsduif kwam ik automatisch op havik, maar de poten zijn inderdaad wat dun voor havik. Wat de prooi dan wel is?

Turkse tortel? Kokmeeuw?
Met vriendelijke groet, Rob

Bep van Pelt-Verkuil

#4
mijn zoon die de foto maakte zei 'duif'.
Ik schat hem wel zo hoog dat hij een meeuw van een duif kan onderscheiden.
Is een havik 'normaal' voor een jaren 70 stadswijk.
Bep

Rob Koelman

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op juli 04, 2020, 23:26:14 PMmijn zoon die de foto maakte zei 'duif'. Ik schat hem wel zo hoog dat hij een meeuw van een duif kan onderscheiden.

Er is een flink grootteverschil tussen bijvoorbeeld turkse tortel, stadsduif en houtduif. Dat maakt voor een sperwer of havik nogal wat uit bij de prooikeuze...
Met vriendelijke groet, Rob

Bep van Pelt-Verkuil


Bep van Pelt-Verkuil

Mijn zoon zegt dat het een tortelduif was.
De telefoon foto heb ik zo maximaal mogelijk bewerkt

OJGoreng

De prooi is inderdaad een Turkse Tortel (zie de zwart/witte staartpennen), en dat geeft de rover inderdaad het formaat van een sperwer.
Met vriendelijke groet, Zainal

Bep van Pelt-Verkuil

zou het dan inderdaad een mannetje zijn?
groet Bep

Oenanthe

Voor een mannetje sperwer is een turkse tortel echt een maatje te groot. Dit is een vrouwtje sperwer. Haviken komen in de bebouwde kom van Leiden bij mijn weten nog niet voor, maar misschien is dat ook alweer achterhaald.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bep van Pelt-Verkuil

#11
Leuk dit te weten!
Mijn zoon dus in de merenwijk; ik in de professorenwijk.
Overal in Leiden dus.
Dank allemaal
Bep

BramtK

#12
Citaat van: Oenanthe op juli 05, 2020, 10:01:15 AM
Voor een mannetje sperwer is een turkse tortel echt een maatje te groot. Dit is een vrouwtje sperwer. Haviken komen in de bebouwde kom van Leiden bij mijn weten nog niet voor, maar misschien is dat ook alweer achterhaald.

Nee hoor, ook mannetjes zijn in staat Turkse tortels te vangen. Ik heb het zelf wel eens gezien en er zijn genoeg foto's van in de database te vinden.

Zie hier: https://waarneming.nl/species/178/photos/?after_date=2000-07-08&before_date=2020-07-07&search=tortel&advanced=on&sex=M&page=1
(en negeer de verkeerd gedetermineerde vrouwtjes)
Groeten,

Bram ter Keurs

Bep van Pelt-Verkuil

Wat is het volgens jou dan Bram?
Heb je gelezen dat er gisteren een sperwer door meeuwen in het Leidse Gymnasium is gejaagd toen die een jong had gepakt?
Groet Bep

jeroen vinke

Bram trekt de determinatie van vrouw sperwer niet in twijfel. Hij trekt enkel in twijfel dat een turkse tortel niet door een man sperwer gepakt kan worden en staaft dit met waarnemingen van mannetjes sperwers die een turkse tortel geslagen heeft.

Op de foto staat dus een vrouw Sperwer. mannetjes hebben rossige delen.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke


BramtK

Hoi Bep!

Jeroen heeft het precies bij het juiste eind als het gaat om mijn inbreng, maar dat mannetjes rossige onderdelen hebben, dat klopt niet: adulte mannetjes hebben rossige onderdelen, jonge mannetjes niet. Een Sperwer zonder rossige onderdelen is dus niet zonder meer een vrouwtje.

Van die Sperwer en het gymnasium had ik nog niet gelezen. Was de determinatie correct? :angel:
Groeten,

Bram ter Keurs

Bep van Pelt-Verkuil

Ha Bram, als ik de link goed lees is de vogel door een deskundig bedrijf uit de school 'gehaald'. https://www.omroepwest.nl/nieuws/4073314/Boze-meeuwen-jagen-sperwer-Stedelijk-Gymnasium-Leiden-in.
Groet Bep