Wespendief?

Gestart door herbert74, juli 03, 2020, 15:54:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

herbert74

De foto's zijn niet goed, maar is dit een wespendief?
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/195459700/.
1 Wespendief - Pernis apivorus adult, overvliegend, gezien
datum: 2020-07-03
locatie: Ohain (BW)

foto's:





Bedankt,

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

janvdbrugge

Hoi Herbert,
Zainal en Frank kunnen veel beter commentaar geven, maar ik durf het bij deze foto's ook wel aan: mijns inziens is er geen Buizerd die een dergelijke bandering op de flanken te zien geeft, en dan laat ik de andere kenmerken maar even achterwege. Er komen dus vast nog aanvullende (en betere) reacties, maar laat mij in Roofvogels maar 's de eerste zijn !  (;^) Prachtig beest.

herbert74

Bedankt alvast Jan, afhankelijk van welke foto varieert ObsIdentify van wespendief naar ruigpootbuizerd, als ik mijn Svensson nakijk, want ik ben geen expert wat roofvogels betreft, haal ik er een wespendief uit, maar hopelijk kunnen anderen bevestiging brengen

Groet

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

OJGoreng

Vrouw wespendief inderdaad. Met die bandering ben je snel klaar qua soort (alleen sommige slangenarenden hebben een kleed dat hier vaag aan herinnert), maar de rest klopt ook; vooral de tekening op de hand, in scherp contrast met die donkere armpennen is typisch voor vrouw wespendief. Wel interessant dat deze vogel nog zo'n uitgebreid gele washuid heeft; ze zal nog niet helemaal adult zijn, derdejaars ofzo.
Met vriendelijke groet, Zainal

herbert74

Dit overtreft mijn verwachtingen, dacht dat mijn foto's slecht waren, maar nu krijg ik een bevestiging en ineens het geslacht en de vermoedelijke leeftijd, bedankt Zainal

Groet

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

BramtK

Wel een interessante tekening op de vleugels met die hele donkere handpentoppen en donkere armpennen.
Groeten,

Bram ter Keurs

OJGoreng

Citaat van: BramtK op juli 07, 2020, 11:21:47 AM
Wel een interessante tekening op de vleugels met die hele donkere handpentoppen en donkere armpennen.

Ja, nogal. Dat zou misschien ook wel een leeftijdsding kunnen zijn. Het zit allemaal net wat meer richting de patronen van juveniel kleed. Ik krijg maar weinig grip op hoe zo'n kleed zich ontwikkelt in de eerste paar jaar, natuurlijk vooral omdat er zo weinig beeldmateriaal is van jonge vogels in Afrika.
Met vriendelijke groet, Zainal