Foute coördinaten verbeteren

Gestart door BartAbc, juli 04, 2020, 19:08:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

BartAbc

Het overkomt me regelmatig dat ik via iObs een waarneming invoer waarvan de coördinaten niet op de goede plek terecht komen. Dat zou nog aan mijn telefoon kunnen liggen, een erg oude iPhone 5C. Maar in bekende terreinen zie ik ook waarnemingen van anderen verkeerd terecht komen, tot tientallen meters er naast. Dat betekent dat ze ook buiten de boot vallen als je vindplaatsen van planten zou willen beschermen op grond van de verzamelde waarnemingen. Het zou dus handig zijn als dat door gebiedskenners opgeschoond kan worden. Dat zijn vaak niet de admins, die kijken alleen naar determinaties, en het wel of niet aanvinken van ESCAPE. Wat kunnen we doen om de locaties beter op de kaart te krijgen?

Op zich zou het schelen als ik op het moment van invoeren een kaartje te zien krijg, zodat ik gelijk kan controleren of de stip goed terecht komt.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

RutgerB

Het zou ook helpen als je de waarnemingen op de nieuwe site wat grover kon invoeren achteraf. Ik merk ook veel verkeerde aanduidingen op, maar veel waarnemers weten gewoon niet meer exact waar het was en in de huidige opzet (nieuwe site) is het erg moeilijk gemaakt om je waarneming op gebiedsniveau of (achteraf) met een grotere onzekerheid in te voeren.

Ook bij het keuren zou ik graag standaard de aanduiding op de kaart willen zien (in een adminscherm) en niet alleen de foto('s) van de plant. Alleen foto's keuren tikt wel makkelijk weg (ok, ok, ok, ok, opmerking, ok, ok) maar de plek is in een belangrijk aantal gevallen niet juist van wel goed benoemde foto's. Als je alle waarnemingen écht zou willen keuren, moet je ze allemaal 'openklikken'; dwz in een nieuw scherm waarin je alle details ziet.

Je merkt dan als admin overigens nog steeds niet alle foute kaartaanduidingen op, zeker niet als het maar 10-tallen meters zouden zijn. Dat is iets voor de waarnemer zelf. Als je als waarnemer makkelijk je 'track' (puntenreeks) van een dag of van dagen zou kunnen oproepen, dan zie je zelf heel snel welke waarnemingen niet goed op de kaart terecht zijn gekomen. Dat kan nu al met een omwegje door je waarnemingen te exporteren naar bijv. google-earth en daarop weer te geven.

lukasverboom

Citaat van: Rutger Barendse op juli 05, 2020, 08:19:33 AM
Als je als waarnemer makkelijk je 'track' (puntenreeks) van een dag of van dagen zou kunnen oproepen, dan zie je zelf heel snel welke waarnemingen niet goed op de kaart terecht zijn gekomen.

Ga eens naar je waarnemingen en kies "als kaart", dan zie je keurig of je stippen goed liggen. Maar inderdaad, dan moeten mensen dat wel doen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

RutgerB

Mooie functie. Kende ik nog niet.

hiskodevries

overigens heb je met het 'verbeteren' van de precisie te maken met een bug. Dat veld zie je niet bij wijzig waarneming
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BartAbc

Dank allen, en vooral Lukas want die functie van eigen waarnemingen 'op kaart' is inderdaad erg handig! Dat had ik eerder moeten ontdekken!

Ik heb direct een aantal waarnemingen van mezelf verschoven, maar helaas ook een aantal moeten verwijderen waarvan ik de plek niet meer kon achterhalen. (hele reeks vindplaatsen van Rietorchis ingetekend)

Blijft de wens om ook iets te kunnen doen met verkeerd terecht gekomen waarnemingen van anderen. Het zou mooi zijn als kenners van gebieden die mogelijkheid hebben.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

bramquist

Citaat van: lukasverboom op juli 05, 2020, 09:43:25 AM
Citaat van: Rutger Barendse op juli 05, 2020, 08:19:33 AM
Als je als waarnemer makkelijk je 'track' (puntenreeks) van een dag of van dagen zou kunnen oproepen, dan zie je zelf heel snel welke waarnemingen niet goed op de kaart terecht zijn gekomen.

Ga eens naar je waarnemingen en kies "als kaart", dan zie je keurig of je stippen goed liggen. Maar inderdaad, dan moeten mensen dat wel doen.

Daar heb ik dan meteen een vervolgvraag over: Zit er een maximum aan het aantal waarnemingen wat de kaart weergeeft. Ik mis op deze kaart als ik een periode vanaf 2010 selecteer, bijvoorbeeld al mijn Zeeuwse vogelwaarnemingen.
Groeten,

Bram Quist

lukasverboom

Zeker, helaas. Daar is al eens over gediscussiëerd, maar dat kan ik even niet terugvinden. Zonder die begrenzing lijkt het me een prachtige functie om bijvoorbeeld te kijken in welke deelgebiedjes ik nog nooit ben geweest.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

BartAbc

Citaat van: bramquist op juli 11, 2020, 12:59:54 PM

Daar heb ik dan meteen een vervolgvraag over: Zit er een maximum aan het aantal waarnemingen wat de kaart weergeeft. Ik mis op deze kaart als ik een periode vanaf 2010 selecteer, bijvoorbeeld al mijn Zeeuwse vogelwaarnemingen.

Dacht ik ook, maar het wordt verdeeld over meerdere kaarten. Onder de kaart staan volgnummers 1,2,3 etc.
Of je kunt zelf de periode aanpassen.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

bramquist

Citaat van: BartAbc op juli 11, 2020, 13:41:54 PM
Citaat van: bramquist op juli 11, 2020, 12:59:54 PM

Daar heb ik dan meteen een vervolgvraag over: Zit er een maximum aan het aantal waarnemingen wat de kaart weergeeft. Ik mis op deze kaart als ik een periode vanaf 2010 selecteer, bijvoorbeeld al mijn Zeeuwse vogelwaarnemingen.

Dacht ik ook, maar het wordt verdeeld over meerdere kaarten. Onder de kaart staan volgnummers 1,2,3 etc.
Of je kunt zelf de periode aanpassen.

Gevonden, dankje wel. Alleen is nog niet duidelijk over hoeveel waarnemingen danwel welke periode ieder kaartje gaat.
Groeten,

Bram Quist