Hoofdmenu

Campanula erinus?

Gestart door Wouter Oe, juli 04, 2020, 16:42:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter Oe

Op advies van Niels hier geplaatst.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/195490297/.
1 Campanula erinus bloeiend
datum: 2020-07-03
locatie: Zeist (UT)

foto's:






Wouter Oe

Willemien Troelstra

Wat een leuk plantje, maar je moet er wel voor door de knieën begrijp ik.  Ik ken deze soort niet en ook niet eventuele look-alikes. Hoop dat iemand anders meer weet over Campanula erinus of look alikes.
groet, Willemien Troelstra

Rob Koelman

Citaat van: Willemien Troelstra op juli 04, 2020, 18:22:20 PMWat een leuk plantje, maar je moet er wel voor door de knieën begrijp ik.  Ik ken deze soort niet en ook niet eventuele look-alikes. Hoop dat iemand anders meer weet over Campanula erinus of look alikes.

Klein, onooglijk plantje met een zuidelijke origine... Klinkt als iets voor Sipke!  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

WimV

Dit is erinus. Paar jaar terug ook in Eindhoven. Gaan we komende jaren vast meer zien..

Groetjes,
Wim

Wouter Oe

Bedankt voor de bevestiging!

Groeten, Wouter
Wouter Oe


Rob Koelman

Nu nog een Nederlandse naam.

Dwergklokje?
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Het lijkt me logisch dat dat in samenwerking met België/Vlaanderen gebeurt.
En Die hebben vaak passende namen.
[maar 'Dwergklokje' is aardig passend-misschien ook wel 'Miniklokje'  ;) ].
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Even opgezocht waar Campanula erinus thuishoort: mediterraan gebied, droge plaatsen en kliffen. Teer, borstelig behaard. (Wilde flora rond de Middellandse Zee van Marjorie Blamey & Chr.Grey-Wilson, uitg. Schuyt & Co., 1998)
Leuker is natuurlijk The Standard Cyclopedia of Horticulture van L.H.Bailey, New York, 1947 (deel 1 van 3, is alfabetisch). C.erinus is de laatste (no.49) van de lijst van de uitvoeriger behandelde Campanula-soorten, blz.650:
49. Erinus, Linn. Annual: plant hispid: height 3-9 in.: small, glossy, 1/4-3/4 in. broad, cordate, deeply cut, the pointed lobes conspicuous; fls. sessile, pale blue with a light center, tubular, 1/2 in. broad, with acute narrow lobes; style long, conspicuous, colored like corolla; racemes long, semi-prostrate, 10-12-fld. Medit. - Rare, short-lived rock-plant; also for edgings and pots.
Geen Nederlandse naam gevonden; de soortaanduiding heeft met stekelig of egel te maken (Erinaceus = egel), and "hispid" (Engels, Latijn hispidus; sessile = zittend, prostrate = platliggend, vooroverliggend): is borstelig, ruigbehaard, maar we hebben al een Ruig Klokje en een naam als Stekelklokje vind ik zelf wel leuk, maar is nogal overdreven en ook onverkoopbaar, lijkt me. Intratuin zou wel wat verzinnen, als erinus in het assortiment terechtkomt . . .
Groeten, succes, leuke kennismaking met deze soort.
Jan van der Brugge


Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteijn op juli 07, 2020, 18:16:37 PMHet lijkt me logisch dat dat in samenwerking met België/Vlaanderen gebeurt.

Ook dat leidt in principe tot een 'Nederlandse naam', hooguit in 'Vlaams dialect'...
Met vriendelijke groet, Rob

Willemien Troelstra

Stekelklokje lijkt me ook een mooie naam. En, ik denk niet dat dit klokje snel bij de Intratuin terecht komt.
groet, Willemien Troelstra

janvdbrugge

Dag Willemien,
Er schiet me nog een aardig alternatief te binnen: Prikklokje . . . (kan natuurlijk bij sommigen een vervelende associatie opwekken) (;D)
Gr., Jan van der Brugge

Rien Ondersteijn

Prikklokjes... die hadden ze vroeger toch op fabrieken ? !   ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Ja Rien, dat bedoelde ik ook met "vervelende associatie bij sommigen". Gelukkig heb ik er zelf nooit mee te maken gehad, maar inloggen is toch ook een soort van klokprikken, zonder tijdsdruk weliswaar . . .  Big Brother (of The Lord) is watching (over) you!
Stay well, and beware (met stekelplanten). Jan vdB