Hoofdmenu

Soorten

Gestart door matthijsbroere, februari 03, 2006, 12:46:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Ik mis in de lijst planten Gezaagde zee-eik (fucus serratus)

Floppy

Vandaag zag ik een Gewone (ook wel bekend als Kaukasische) vleugelnoot (Pterocarya fraxinifolia).
Deze komt in de lijst van planten nog niet voor.
Het betreft natuurlijk wel een exoot, maar toch zie je her en der in NL vaak monumentale Vleugelnoten staan.
Als hij in aanmerking komt voor opname in de lijst, meld ik 'm aan en binnenkort een echt monumentaal exemplaar. :)

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

laatvlieger

CiteerMaar moeten dit soort verschijnselen als soepeend niet via synoniemen worden opgelost, of door in de soortnaam de variant op te nemen?


Niet door synoniemen oplossen, die zou ik alleen gebruiken bij naamsveranderingen en soorten als "gaai en vlaamse gaai", en taxonomische zoals die besproken werden over de mezen en grote zilver e.d.


Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Zouden de ondersoorten van de zilvermeeuw misschien ook in de invoer lijst kunnen komen? Ik heb gisteren een Omissus type gezien (overigens volgens mij nogal een dubieus taxum) en zou het jammer vinden als die onder de zilvermeeuw brij verdwijnt in de grijze datamassa.

Hetzelfde geldt voor de overige meeuwen. Van stormeeuwen worden nog wel eens henei gezien en kamtchatsensis bestaat zelfs tot de mogelijkheden en al die verschillende kleine mantel ondersoorten.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Floppy

Enige tijd geleden maakte ik aan de Kogelkwal (een ribkwal), kort daarop echter ook de Zeedruif. Als ik het wel heb is de Zeedruif (en de daarbij gehanteerde Latijnse naam) de meer moderne benaming voor dezelfde ribkwal, hoewel de naam Kogelkwal nog her en der in zwang lijkt. In elk geval zouden n.m.m. de resultaten van beide benamingen bijeen gevoegd moeten worden.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

Zijn mijn verzoek over de aanmaak van de schimmel Taphrina betulina (synononiem:Exoascus betulini en veroorzaker van Heksenbezem) en mijn verzoek om de Gewone (ook wel bekend als Kaukasische) vleugelnoot (Pterocarya fraxinifolia) toe te voegen aan de aandacht ontsnapt?  :o
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Elachista

Ajaj kaptein  :P  
Groet,
Tymo

han.endt

Waar staat die Vleugelnoot dan? Dat is een typische parkboom.

Floppy

In Middelburg weet ik er minstens drie te staan. Een werkelijk monumentale in de tuin van het voormalig gasthuis (bij het Noordbolwerk), 1 in een achteruin van een huis in de Bellinkstraat en 1 in het parkbos van kasteel Ter Hooge.
Maar begrijp ik uit je reactie, dat dat soort bomen (typische parkbomen/exoten) niet worden opgenomen? Want dat vroeg ik me nl. ook wel af.  :rolleyes:
 
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

CiteerAjaj kaptein  :P
Dat's te veel eer, hoor.  :D  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Elachista

CiteerMaar begrijp ik uit je reactie, dat dat soort bomen (typische parkbomen/exoten) niet worden opgenomen? Want dat vroeg ik me nl. ook wel af.  :rolleyes:
Als dat zo is er een ESC van maken Han? Of verwijderen soort..
Groet,
Tymo

han.endt

#41
Ik heb er al een escape van gemaakt. Het lijkt me niet dat we alle park- en straat bomen moeten opnemen, die lijst is eindeloos. Deze vleugelnoten zijn oorspronkelijk aangeplant. Kunnen uitgroeien tot prachtige, monumentale bomen die een verrijking van het stadsbeeld kunnen zijn. Ze vallen mijn inziens niet onder de wilde flora (ook niet verwilderd of ontsnapt o.d.). De Bomenstichting houdt zich hier mee bezig.

Floppy

Okee, exit Vleugelnoot  :D
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

matthijsbroere

CiteerIk mis in de lijst planten Gezaagde zee-eik (fucus serratus)
Staat erbij, sorry voor de late reactie.
Matthijs Broere

matthijsbroere

CiteerZouden de ondersoorten van de zilvermeeuw misschien ook in de invoer lijst kunnen komen? Ik heb gisteren een Omissus type gezien (overigens volgens mij nogal een dubieus taxum) en zou het jammer vinden als die onder de zilvermeeuw brij verdwijnt in de grijze datamassa.

Hetzelfde geldt voor de overige meeuwen. Van stormeeuwen worden nog wel eens henei gezien en kamtchatsensis bestaat zelfs tot de mogelijkheden en al die verschillende kleine mantel ondersoorten.
Hallo Wouter,
Ik zal het eens in de admingroep gooien en vragen wat zij er van vinden. Persoonlijk ben ik er niet echt voorstander van aangezien er op meeuwengebied al veel fouten worden gemaakt. Het bijschrijven van de ondersoorten in de invoerlijst leidt niet echt tot meer duidelijkheid.
Matthijs Broere

Floppy

Hallo Matthijs,

Graag vraag ik nog even je aandacht voor mijn berichtjes over de heksenbezem en de Kogelkwal/Zeedruif. :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

matthijsbroere

Ha Floris,

Heksenbezem heeft andere admin toch al voor je gedaan?
Kogelkwal/Zeedruif -> uitgevoerd.
Matthijs Broere

laatvlieger

#47
Citeer
Hallo Wouter,
Ik zal het eens in de admingroep gooien en vragen wat zij er van vinden. Persoonlijk ben ik er niet echt voorstander van aangezien er op meeuwengebied al veel fouten worden gemaakt. Het bijschrijven van de ondersoorten in de invoerlijst leidt niet echt tot meer duidelijkheid.
Hoi Matthijs,

Ik begrijp je probleem, maar kan er anders niet misschien een aanvink hokje in het invoersherm komen, dat het niet de nominaat betreft o.i.d.? Of "betreft specifieke ondersoort".
Als nou later zou blijken dat een bepaalde ondersoort een soortstatus krijgt of er is iets anders specifieks mee dan zijn de waarnemingen daarvan in de huidige dataset nauwelijks te achterhalen.

Wat je ook kunt doen is misschien een waarschuwingsschermpje maken, dat de in te voeren ondersoort een zeldzaamheid betreft en dat er meer info noodzakelijk is o.i.d.

of bij iedere soort een keuzebalkje zoals bijvoorbeeld voor kleed bij vogels:

Bij zilvermeeuw krijg je dan:

Ondersoort:
onbekend
nominaat
argenteus
argentatus
omissus
etc.

Geeft wel een heleboel meer info.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Floppy

#48
CiteerHeksenbezem heeft andere admin toch al voor je gedaan?
Je hebt gelijk ! Ik keek met m'n neus, zeker.   -_-
CiteerKogelkwal/Zeedruif -> uitgevoerd.
Hartelijk dank !
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

laatvlieger

Deze is denk ik in de verkeerde soortgroep gezet:

Kleine karthuizerslak  1 vondst  Oosterhoutse Waard - Verburgtskolk (185-431), Overbetuwe GE  Erik van Dijk 2006-02-12  

Staat nu bij de reptielen en amfibieen waarnemingen.
Zou iemand dat misschien weer willen veranderen?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

hiskodevries

CiteerStaat nu bij de reptielen en amfibieen waarnemingen.
Zou iemand dat misschien weer willen veranderen?

gebeurd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hinko

Ik ben fijn naar Stinzenplanten aan het speuren en nou ben ik het Glanzend sneeuwklokje (Galanthus woronowii) tegen gekomen. Kan deze ook opgenomen worden in de lijst?

mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

Robert Heemskerk

dag admi,

Ik zag  vandaag als soortnaam staan op waarneming.nl; Tarbanus sudeticus?
Moet dit niet Tabanus sudeticus zijn?


Wellicht een typefoutje bij het invoeren?  :gap:


groetjes Robert Heemskerk  

Mark van Veen

#53
a. Tabanus sudeticus stond al bij de namen, deze naam is dus dubbel en kan sowieso weg;
b. de waarneming heeft een goede foto (waarvoor hulde), maar is geen sudeticus.

Ter info: T. sudeticus is xxx-zeldzaam, maar omdat ie paardendaas heet denkt iedereen dat elke grote daas bij paarden en koeien een sudeticus is. Nee, nee nee en nogmaals nee.

Ik heb de naam inmiddels samengevoegd, waarmee ook de typefout verdwenen is.
groet,

Mark van Veen

marijn

Jongens, wie heeft er lopen knoeien in de vogelnamenlijst??

Pallas' Boszanger staat opeens genoteerd als Pallas' Zanger!!
En Pallas' Rietgors als niet meer dan "Pallas"!
Marijn Prins

Pim

Was me ook opgevallen!!

Gisteren stond er alleen Ross en heb ik er weer Ross' Gans van moeten maken.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Lijkt toch iets met (tekentje: ' ) te maken te hebben! (apostrof)....
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

matthijsbroere

CiteerIk ben fijn naar Stinzenplanten aan het speuren en nou ben ik het Glanzend sneeuwklokje (Galanthus woronowii) tegen gekomen. Kan deze ook opgenomen worden in de lijst?

mvgr, Hinko
Als antwoord op jouw vraag hierbij een reactie van Pieter, onze plantenadmin:

CiteerHallo Matthijs,

Ik heb de discussie over de Sneeuwklokjes een beetje gevolgd en ben het in hoofdzaak met Han Endt eens dat we ervoor moeten waken om alle in tuinen geplante bolgewassen te gaan opnemen. Daar komt bij dat er allerelei kunstmatige hybriden en selecties op de markt zijn. Controle onzerzijds van de juistheid van de determinatie is al helemaal onmogelijk!

Daarom heb ik de verzamelsoort "Sneeuwklokje (alle soorten)" toegevoegd. Dan kunnen mensen die per se een onbekend Sneeuwklokje willen invoeren dat onder deze naam doen. Eventeel kunnen ze als commentaar de veronderstelde soortnaam toevoegen.

Met Corry Abbink ben ik het eens dat er in de praktijk (een enkele 'stinzen'-situatie daargelaten) alleen "Gewoon sneeuwklokje" ingeburgerd is.
De soortenlijst waarop wij ons baseren is de 23ste editie van Heukels' Flora van Nederland van Ruud van der Meijden. Daarin staat naast Gewoon sneeuwklokje (Galanthus nivalis) alleen genoemd (niet uitgesleuteld!) G. elwesii, G. caucasicus en G. ikariae, reden waarom deze ook in de lijst van waarneming.nl staan.

Met vriendelijke groeten,

Pieter
Matthijs Broere

Bram Rijksen

hybride Grote Burgemeester x Zilvermeeuw bestaat nog niet; hoe kan deze toegevoegd worden?

matthijsbroere

Bram toch, kijk jij nooit op het adminstartscherm?  ;)
'k Zal hem er zo bij zetten.
Matthijs Broere