Hoofdmenu

Soorten

Gestart door matthijsbroere, februari 03, 2006, 12:46:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

matthijsbroere

Een nieuwe start.
Dit topic is bedoeld om alle ontbrekende en/of foute/verouderde soortnamen te rapporteren, en helpen aan te vullen. Aanvullingen van buitenlandse namen zijn zeer welkom.
Matthijs Broere

marcel123

#1
CiteerNederland   Expr1
Witkoppige Staartmees   Aegithalos caudatus
Staartmees   Aegithalos caudatus
Wilde Eend   Anas platyrhynchos
Soepeend   Anas platyrhynchos
Westelijke Kraagtrap   Chlamydotis undulata
Kraagtrap   Chlamydotis undulata
Rotsduif   Columba livia
Post/Stadsduif   Columba livia
Witte Giervalk   Falco rusticolus
Giervalk   Falco rusticolus
Indigogors   Passerina cyanea
Indigogors   Passerina cyanea
Westelijke Bergfluiter   Phylloscopus bonelli
Bergfluiter   Phylloscopus bonelli
[/font]

De nederlandse naamgeving lijkt niet altijd even consequent.

RWester

Je mist de derde latijnse naam bedoel je...Heb je gelijk in. Alleen Witkoppige Staartmees en Witte Giervalk hebben die niet omdat het een variant is, en geen ondersoort.

Soepeend = Anas platyrhynchos unox
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

En Bergfluiter is weer verzamelnaam. Het is tegenwoordig Westelijke Bergfluiter P.bonelli en Balkanbergfluiter P. orientalis
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


marijn

Is het mogelijk om 'soorten' die geen echte soort zijn met een kleine letter te schrijven in de soortenlijsten (ook bij invoeren), zoals gebruikelijk in de vogelliteratuur?
Ik merk dat ik (laat staan beginners?) vanzelf een beetje in de war raak van dingen als "Witkoppige Staartmees", "Barmsijs spec." en "Hybride ..." met hoofdletters, tussen de 'echte soorten' door. Het is leestechnisch gezien m.i. heel prettig als je aan het hoofdlettergebruik direct kunt zien waar je mee te maken hebt in de toch al zo lange lijst.
Misschien is het technisch wel niet mogelijk? Of willen jullie om bepaalde redenen toch bewust altijd beginkapitalen gebruiken in opsommingen?

Zie ik nu toevallig ook de bergfluiterkwestie! Dat 'complex' staat nu niet correct in de lijst. De term "Westelijke Bergfluiter" bestaat nl. niet (meer). Die soort wordt gewoon "Bergfluiter" P. bonelli genoemd. P. orientalis is "Balkanbergfluiter". De verzamelterm moet zijn "bergfluiter" (evt. "bergfluiter spec.") P. bonelli/orientalis (zie daar het belang van de kleine letter!).
Praktisch betekent dit m.i. in elk geval: Westelijke Bergfluiter moet verwijderd worden uit de lijst (waarnemingen omzetten naar Bergfluiter) en waarnemingen die bergfluiter (spec.) betreffen moet de juiste wetenschappelijke naam krijgen. Dan moet evt. wel nagegaan worden of waarnemingen die onder "Bergfluiter P. bonelli" ingevoerd zijn nu werkelijk P. bonelli betreffen of eigenlijk P. bonelli/orientalis! Snappen we het nog?  :rolleyes:

Mvg,
Marijn

Marijn Prins

RWester

#5
Hoi Marijn,

Je hebt een punt , maar

CiteerHet is leestechnisch gezien m.i. heel prettig als je aan het hoofdlettergebruik direct kunt zien waar je mee te maken hebt in de toch al zo lange lijst.
Als je specifiek op een soort zoekt om een waarneming in te voeren, bijv Staartmees of Goudvink, dan wordt de lijst al korter.

Bij Witkopstaartmees of Noordse Goudvink reageert altijd wel een admin waarom het geen Witkoppige of 'Tompetter' is.

Wat betreft Bergfluiter heb je gelijk, ik noem het alleen Westelijke vanwege de nog steeds gehanteerde spreektaal voor de Westelijke Bergfluiter.
Vooral bij (hele) zeldzame soorten wordt volgens mij toch vaak wel uitgevogeld welke (ondersoort) het betreft;  Bergfluiter spec. hoeft naar mijn idee dan niet. (Westelijke/Balkan-verhouding is geloof ik 8 op 1 qua waarnemingen binnen Waarneming.nl)

Alleen bij overvliegende (minder zeldzame) soorten, waarbij twee soorten dan vrijwel identiek (kunnen) zijn wordt spec. gebruikt. (Rietgans, Barmsijs)

Maar je hebt een punt qua hoofdletter gebruik, kijken wat de rest er van vind...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


marcel123

#6
Maar moeten dit soort verschijnselen als soepeend niet via synoniemen worden opgelost, of door in de soortnaam de variant op te nemen?

De Indigogors Passerina cyanea is de enige die er dus fout (dubbel) in staat?

Citeerkleine letter te schrijven in de soortenlijsten
Daar moet eerder over gesprken zijn in dit forum. Maar dat ging denk ik wel over echte soorten.

Dylan

Is dit ook de reden waarom Pimpelmees geen Parus meer is maar een Cyanistes?
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Floppy

Hallo,

Per abuis heb ik een wier aangemaakt in de groep Geleedpotigen (waar ik ook diverse nieuwe soorten geleedpotigen heb geplaatst).
Het gaat om Kwastwier (Ectocarpus siliculosus). Zouden jullie dit wier kunnen verplaatsen naar Planten ?
Sorry voor het ongemak.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

marcel123

Bedankt voor de melding, http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1889...stwier&tab=info
is aangepast. Als je de url bij de hand hebt graag meteen even vermelden.  

Floppy

Gisteren nam ik het zgn. zeeschuim waar dat veroorzaakt wordt door het door de branding opkloppen van eiwitten uit de afbraakstoffen van afgestorven microscopisch kleine algjes met de naam Phaeocystis puchetti, de slijmalg of schuimalg. Dit is ook de alg die de "bloei" van de zee veroorzaakt in het voorjaar.
Straks is dus ook die zgn. bloei te zien. Ik heb fotos van het schuim, die ik wel als waarneming wil plaatsen, maar ik vraag me af waar bij Waarneming algen dienen te worden ondergebracht.  :rolleyes:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Grada Menting

Kleine zee-eik Fucus spiralis ontbreekt


han.endt

CiteerIs dit ook de reden waarom Pimpelmees geen Parus meer is maar een Cyanistes?
De mezen schijnen toch niet zo nauw met elkaar verwant te zijn dat ze in één geslacht (Parus) kunnen worden geplaatst, vandaar de opsplitsing in diverse geslachten:
Azuur- en Pimpelmees in Cyanistis,
Zwarte Mees in Periparus,
Kuifmees in Lophophanes en
Matkop en Glanskop in Poecile.

Tevens zijn gelijker tijd de Noord-Afrikaanse en Canarische Pimpelmezen in vijf nieuwe soorten van de Pimpelmees afgesplitst.

Deze veranderingen hingen al een tijdje in de lucht.

Vincent

#14
Daar is inderdaad geen groep voor, misschien komt die er nog wel eens, alhoewel algen vast niet een heel "populaire" groep is. Ik heb de soort bij de planten toegevoegd, dan kun je hem in ieder geval invoeren. Als iemand het hier niet mee eens is, hoor ik het wel.
Vincent

marcel123

#15
Algen worden bij de wieren ingedeeld.  De algen die bji een korstmos horen worden ook bij  de wieren gezet.

Hinko

bij het invoeren van af een streeplijst (planten) kon ik 2 verzamelsoorten niet vinden:

moeras-/zompvergeet-mij-nietje
vrouwenmantel s.l.

kunnen deze nog toegevoegd worden?

Hinko
mvgr, Hinko

marijn

De wetenschappelijke naam van Roodborsttapuit staat verkeerd in de lijst. Moet zijn Saxicola rubicola.
Idem Huiszwaluw: is tegenwoordig Delichon urbicum.
Idem Grote Zilverreiger: Casmerodius albus.

Grote Canadese Gans staat als ondersoort interior in de lijst. "Branta canadensis ssp." lijkt me meer op z'n plaats (want betreft helemaal niet altijd interior).

Foute NL-naam: Baltische Kleine Mantelmeeuw -> Baltische Mantelmeeuw.

(Bron: http://home.planet.nl/~arnoud.vandenberg/F...n020206-14w.pdf)

Neem tenminste aan dat de CSNA-naamgeving op waarneming.nl gevolgd wordt, aangezien de nieuwe genusnamen van de mezen etc. wel doorgevoerd zijn!
Marijn Prins

matthijsbroere

Bijzonder. Het lijkt erop dat iemand aan de namen heeft lopen knutselen, want Grote Zilver e.d. hadden zeer zeker de juiste benaming.
:huh:
Ik ben even met stomheid geslagen.
Matthijs Broere

han.endt

De Baltische Mantelmeeuw is tegenwoordig weer een ondersoort van de Kleine Mantelmeeuw, vandaar Baltische Kleine Mantelmeeuw. Lijkt mij tenminste.

marijn

Dat weet ik, maar volgens die logica werkt het (helaas?) niet altijd, Han. Zo staat ie nu eenmaal in de lijst van de CSNA...
Marijn Prins

han.endt

#21
Ik heb de lijst laatst bijgewerkt naar de laatste beslissingen van CSNA. Ik zag toen dat de Kleine Mantelmeeuw onder de naam Larus graelsii stond en heb dit gewijzigd en gelijk de Baltische Mantelmeeuw aangepast. Dat laatste was dus voorbarig.
Van de wijzigingen van de Roodborsttapuit, Grote Zilverreiger weet ik verder niets.
Branta canadensis interior kunnen we naar mijn mening ook beter wijzigen in Branta canadensis ssp.

Floppy

Ik maakte vandaag onder Geleedpotigen aan de Gewone Zeepissebed (Idotea baltica). Per abuis voerde ik bij de Latijnse naam in Ideotea ipv. Idotea.
Tja... :rolleyes:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

Floris toch! :wacko:
Ik zal het even wijzigen. :D  

Floppy

In het Vlinder-forum heb ik een mineergang geplaatst die van een Stigmella zal zijn. Hans Arentsen heeft op mijn vraag een reactie van Willem Ellis op een soortgelijke waarneming gegeven: het kan een Stigmella aurella of een Stigmella splendidissimella zijn; waarschijnlijk de eerste. Kunnen jullie de Stigmella aurella aanmaken, zodat ik de waarneming (met vraagteken) kan plaatsen, of anders evt. de Stigmella spec. ?
Alvast dank.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

matthijsbroere

Matthijs Broere

Hinko

ik ben nog even een plantenstreeplijst van 't afgelopen jaar aan 't invoeren maar bepaalde 'streepjes' kan ik op deze site niet kwijt. (zie eerder potsje)
Het gaat om:

Trompetnarcis
Tengere vetmuur
Vrouwenmantel s.l.
Moeras-/zompvergeet-mij-nietje
Witte kornoelje

mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

Vincent

#27
Ze zijn toegevoegd, maar heb je ook Latijnse namen en voorkomen? (Zeer zeldzaam, Zeldzaam, Vrij algemeen, Algemeen)
Zijn er exoten / escapes bij?
Vincent

marcel123

#28
Waarneming.nl volgt de 23e druk en de streeplijsten zijn nog niet toe aan die editie. Dat levert nu de te verwachten problemen op:

Tenger vetmuur bestaat niet meer, wel t. veldmuur en t. zandmuur. Tenger vetmuur is als synoniem toegevoegd.

Donker vetmuur S. apetala - vrij alg in Ur
Uitstaand vetmuur micropetala-vrij alg. in Ur

Moeras- / Weide- /Zompvergeet-mij-nietje---Myosotis laxa + scorpioides

Wat is alchemilla s.l.?

Ik heb wat lat. namen toegevoegd.

Floppy

#29
Ik wil graag de Heksenbezem aanmelden, die vrij vaak voorkomt in berken.
Nu blijkt deze woekering te worden veroorzaakt door een infectie met de schimmel Taphrina betulina (synononiem:Exoascus betulini). Wat dat betreft is de heksenbezem wel wat te vergelijken met galvorming veroorzaakt door insecten.
Eigenlijk moet dus de veroorzaker (de schimmel Taphrina betulina) worden aangemeld. Kunnen jullie daarvoor ergens een plaatsje inruimen ?  :) en even aangeven waar ik dan zoeken moet?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland