export / import functies

Gestart door hiskodevries, april 06, 2004, 10:40:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Binnenkort komt in waarneming.nl een export functie. Zodra deze geactiveerd wordt zal ik hier vertellen hoe deze te bereiken.
De mogelijkheden van de export  functies zijn:
*Een export maken naar het programma basislogboek ( Een programma voor het vastleggen van waarnemingen welke op de eigen pc draait)
*Een export maken naar een CSV bestand van de eigen waarnemingen waarna met in excell, access of wat dan ook verder met de data aan de gang gaat.

Voor beide exports geldt dat u zelf de jaren en maand(en) waarover de export plaats vindt kunt opgeven.

Tijdens de export voor basislogboek kiest u gelijk voor opslaan, want als u dit bestand opent ziet het er nog al vreemd uit. Als u het bestand opgeslagen heeft lees u in de handleiding van basislogboek hoe u dit bestand importeert.
Een import vaanuit basislogboek naar waarneming.nl is ook mogelijk, maar daarvan houden we zelf nog even de regie in handen. Indien u dat wilt neem even contact op met mij.

De export naar csv file kunt u gelijk openen waarna ms. excell wordt gestart. Als de export klaar is de opmaak nog niet om over naar huis te schrijven , maar dit hersteld u als volgt:
selecteer kolom a
kies in het menu voor data ->submenu tekst naar kolommen
bestandstype "gescheiden" druk op volgende
scheidingsteken ;
voltooien
U kunt desgewenst de datum opmaak van de waarnemings datum nog veranderen door op kolom D te drukken ->rechter muisknop ->cel eigenschappen
Categorie: aangepast achter type: vult u dd-mm-jjjj in. Druk op OK
Druk op bestand opslaan als en kies een plek op uw harde schijf om het bestand te bewaren.

Voor de werkgroepen die voor hun waarnemingen gebruik maken van waarneming.nl is de handleiding voor CSV export het zelfde als hier boven met de volgende verschillen:
Alleen waarnemingen die via de werkgroep schermen zijn ongevoerd worden geexporteerd TENZIJ de waarnemers in hun profiel hebben aangegeven dat zij geen bezwaar hebben tegen export van hun waarnemingen, mits deze in het werkgebied van de werkgroep plaatsvonden.


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

characea

Citeer*Een export maken naar het programma basislogboek ( Een programma voor het vastleggen van waarnemingen welke op de eigen pc draait)
*Een export maken naar een CSV bestand van de eigen waarnemingen waarna met in excell, access of wat dan ook verder met de data aan de gang gaat.

Een import vaanuit basislogboek naar waarneming.nl is ook mogelijk, maar daarvan houden we zelf nog even de regie in handen. Indien u dat wilt neem even contact op met mij.
Hoi,
Is er inderdaad een import mogelijk van basislogboek ? Want in dat geval zou eventueel basislogboek als off line module kunnen dienen. Voordeel is dat het snel is, ongeveer op dezelfde manier werkt als waarneming.nl, mensen zonder internet connectie toch waarnemingen in kunnen voeren en een versie basislogboek downloadble is van internet.
Mogelijke problemen:
- soortenlijst BLB anders dan soortenlijst waarneming.nl
- Gebiedenselectie. Voor mij zal het niet uitmaken. Ik zal altijd een kmhok invullen en welk gebied daarbij komt zal mij een zorg zijn. Ik vul 40 km hokken Deens Lepelblad, Hertshoornweegbree, Bezemkruiskruid of Afrikaner Gierst rustig onder het zelfde gebied in maar met verschillende kmhokken.