Suillia spec. ?

Gestart door Flo, juli 02, 2020, 21:17:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Flo

Hallo allen,

is hier meer van te maken dan Suillia spec. ?
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/195415566/.
1 Suillia spec. imago, gezien
datum: 2020-07-02
locatie: Lier - Centrum - Stadsvesten - Dode Nete-arm Spui (AN)

foto's:




Flo

jck

Deze niet, denk ik.

James

ectemnius

Beste Flo,

Suillia flava, S. bicolor en S. variegata zijn redelijk vanaf foto te herkennen. Ondanks dat er wat waarnemingen van andere soorten goedgekeurd zijn met alleen foto klopt dat lang niet altijd. Om Suillia te determineren zijn in ieder geval de haren op de antenneborstel en de haren onder het schildje van relevantie. Die zijn soms moeilijk te beoordelen onder de microscoop met 40X vergroting. Daarnaast zijn borstels op de zijkant van het borststuk en bovenop het schildje van belang. Deze zijn zwart op een vaak lichte achtergrond en dus veel makkelijker te fotograferen. Echter, deze zijn vaak al niet te zien. En om het dan echt leuk te maken, een aantal soorten kan alleen met zekerheid gedetermineerd worden aan het mannelijk genitaal.

Suillia en Heleomyzidae in het algemeen zijn lastig te determineren vanaf foto...

Groetjes,
Elias

Flo

Citaat van: ectemnius op juli 04, 2020, 12:46:02 PM
Beste Flo,

Suillia flava, S. bicolor en S. variegata zijn redelijk vanaf foto te herkennen. Ondanks dat er wat waarnemingen van andere soorten goedgekeurd zijn met alleen foto klopt dat lang niet altijd. Om Suillia te determineren zijn in ieder geval de haren op de antenneborstel en de haren onder het schildje van relevantie. Die zijn soms moeilijk te beoordelen onder de microscoop met 40X vergroting. Daarnaast zijn borstels op de zijkant van het borststuk en bovenop het schildje van belang. Deze zijn zwart op een vaak lichte achtergrond en dus veel makkelijker te fotograferen. Echter, deze zijn vaak al niet te zien. En om het dan echt leuk te maken, een aantal soorten kan alleen met zekerheid gedetermineerd worden aan het mannelijk genitaal.

Suillia en Heleomyzidae in het algemeen zijn lastig te determineren vanaf foto...

Groetjes,
Elias

Hallo Elias,

ok bedankt.
Ik had al zo'n vermoeden.

Op basis van mijn ervaringen het (met waarnemingen) dacht ik al dat vliegen (en muggen) inderdaad zeer lastig te determineren vanop foto.

Is het eigenlijk nuttig om toch nog waarnemingen met foto's te uploaden van vliegen en muggen?
Ik merk dat ik vaak vliegen/muggen upload waarvan er amper andere waarnemingen van zijn en stel me dan de vraag of het nuttig is om die te melden.
Flo

jck

Gewoon doen, Flo. Doe ik ook. Na 10 jaar heb ik ongeveer 400 soorten vliegen hier in de buurt gezien en ik maak alleen foto's. Het is nou eenmaal zo dat sommige groepen/families bijna onmogelijk te determineren zijn van een foto maar op een gegeven moment leer je die een beetje kennen en steek je minder tijd en energie daarin. Ieder stipje op de kaart is een aanvulling op ons huidige kennis. En vliegen fotograferen is een heel leuke uitdaging.

James :blink:

Flo

Citaat van: jck op juli 04, 2020, 18:02:00 PM
Gewoon doen, Flo. Doe ik ook. Na 10 jaar heb ik ongeveer 400 soorten vliegen hier in de buurt gezien en ik maak alleen foto's. Het is nou eenmaal zo dat sommige groepen/families bijna onmogelijk te determineren zijn van een foto maar op een gegeven moment leer je die een beetje kennen en steek je minder tijd en energie daarin. Ieder stipje op de kaart is een aanvulling op ons huidige kennis. En vliegen fotograferen is een heel leuke uitdaging.

James :blink:

Vliegen (en muggen, zweefvliegen etc) hebben mij altijd gefascineerd, maar ik wist dat ze effectief heel moeilijk te determineren waren op basis van gewone foto's en daarom heb ik een betere camera gekocht voor macrofotografie. Op die manier kan je soms toch wel iets specifieker gaan (al is een binoculair/microscoop natuurlijk nog beter).
Alleen valt het me gewoon op dat er weinig vliegen (algemeen) op waarnemingen worden gezet. Er lijken ook weinig experten te zijn in deze materie, vandaar dat ik begon te twijfelen aan het nut (zeker omdat je dus op basis van foto vaak weinig kan zeggen).

Binnenkort misschien eens op zoek gaan naar een goed boek over vliegen/determinatietabellen. Al heb ik de indruk dat dit niet simpel is.

Flo

jck

Je kunt ook een account hier aanmaken -

https://diptera.info/news.php

Zeker een aanrader als je Tachinidae hebt: Theo Zeegers weet er alles van maar komt bijna nooit hier op het forum kijken. Je hebt ook toegang tot deskundigen uit andere landen.

Voor tabellen e.d, kan je beginnen bij Sleutels voor het determineren van Diptera bovenaan deze forumpagina.

James

Flo

Citaat van: jck op juli 04, 2020, 22:33:41 PM
Je kunt ook een account hier aanmaken -

https://diptera.info/news.php

Zeker een aanrader als je Tachinidae hebt: Theo Zeegers weet er alles van maar komt bijna nooit hier op het forum kijken. Je hebt ook toegang tot deskundigen uit andere landen.

Voor tabellen e.d, kan je beginnen bij Sleutels voor het determineren van Diptera bovenaan deze forumpagina.

James

Ok bedankt.
Ik ga het eens uitzoeken.
Flo