Die wespbijen zijn ook geen makkie... valt er nog wat van te maken?

Gestart door Rayan Majoor, juli 01, 2020, 20:58:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/195354567/.
1 Nomada panzeri/ruficornis/flava/striata/villosa imago, gezien
datum: 2020-05-14
locatie: Wageningen - Nevengeul (GE)

foto's:








Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

wilde

Mijn eerste gedachte was vrouw Nomada ruficornis. Maar dan moet de kaak dubbelgetand zijn. Op enkele foto's is de kaak wat te zien, maar lijkt slechts gewoon puntig te zijn. Dan is de 2e keus voor mij N. panzeri. Dat is een lastige variabele soort en ik bied geen zekerheid.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Rayan Majoor

Tja, heb ik zoveel foto's, heb ik er toch geen waar de kaken echt goed op staan.
Heb op die plek nog twee Nomada's gefotografeerd (op dezelfde dag). Ik weet niet of het gebruikelijk is dat de verschillende soorten samen op dezelfde plek zitten (en of het dus nut heeft de andere twee ook hier te delen), maar van beide heb ik weinig foto's en ook niet echt duidelijk de kaken gefotografeerd. Volgende keer dus proberen die er wel goed op te krijgen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

wilde

Je zou moeten letten op de waardbijen.
Nomada panzeri o.a. bij Andrena fucata en fulva.
Nomada ruficornis bij Andrena haemorrhoa.

De Nomada's vertonen zoekgedrag in de buurt van de nesten van de waardbijen.

Een subtiel verschil bij de tekening van vrouwtjes is tergiet 1. Bij beide soorten begint T1 zwart en dan volgt rood.
Bij panzeri eindigt dat zwarte deel meestal met meer rondingen, niet strak recht, zie www.ahw.me/img/nomada_panzeri227_01b_fe.html
Bij ruficornis is dat zwart meestal strak recht afgescheiden van het rood dat de 2e helft van T1 bedekt: www.ahw.me/img/nomada_ruficornis11b_fe.html
Ruficornis-vrouwen zijn met zekerheid te determineren op de vorm van sterniet 5, zie www.ahw.me/img/nomada_ruficornis_fe574_02b.html



                       
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Rayan Majoor

Ah ja, dat is ook wel een goede tip. De Nomada van deze waarneming zat de hele tijd stil op de bloem, de andere twee zaten boven in de heksenmelkbloemen voordat ze weer wegvlogen. Helaas niet toevallig een van de waardbijen gefotografeerd. Als ik naar de waarnemingen hier kijk, is er in de afgelopen jaren wel af en toe een Andrea haemorrhoa gezien, enige A. fulva is van voor de eeuwwisseling en A. fucata is hier niet gezien. Als ik de statistieken van de soorten zo bekijk heb ik niet heel veel kans een van de soorten dit jaar nog te gaan kunnen vinden. Zal komende week nog wel een poging wagen, anders volgend jaar dus maar weer :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Volgens mij heb ik tijdens mijn zoektocht deze lente wel een A. haemorrhoa gezien, de andere soorten niet. Het lijkt er wat waardbijen betreft dus erg op dat de Nomada's hier dan toch N. ruficornis moeten zijn...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl