Rode of Blauwe waterereprijs

Gestart door Geum rivale, juli 01, 2020, 14:36:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. De foto's zijn helaas niet erg scherp, maar hopelijk voldoende voor iemand die ervaring heeft met beide soorten.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/195326745/.
datum: 2020-06-30
locatie: Otterlo - Eschoten (GE)

foto's:


Kees van Reenen


Geum rivale

#2
Ai. Dat zijn deels andere kenmerken dan in Heukels' worden genoemd (iets voor een erratum?), en waar ik nu achteraf weinig meer mee kan. Alleen de vruchtstelen lijken meer op Rode te wijzen. Lastig geval.

Hoe zit het dan met de volgende waarneming? De meeste vruchtstelen maken een hoek van meer dan 45 graden. Toch denkt de automatische beeldherkenning met 78% zekerheid aan Blauwe; op grond waarvan? De vruchten, waarvan de meeste meer lang dan hoog lijken te zijn?
https://waarneming.nl/observation/195326238/.
locatie: Wekerom - Buitengebied (GE)


Kees van Reenen

Willemien Troelstra

De fotovalidatie is kunstmatige intelligentie op basis van patroon- herkenning. Wij weten niet op basis waarvan hij deze suggestie doet en de programmeurs ook niet.
groet, Willemien Troelstra

Geum rivale

Dan moeten we het dus nog steeds van menselijke kenners hebben. Op zich een goede zaak. Kunnen die intussen iets zinnigs zeggen van deze foto's?
Kees van Reenen

Willemien Troelstra

Jouw waarneming:
Langgerekt blad, zijtakken in stompe hoek met stengel, kleur bloemen niet duidelijk die van Blauwe waterereprijs
=> Rode waterereprijs.
groet, Willemien Troelstra

Geum rivale

Dan heb je het over beide waarnemingen?
Kees van Reenen

Willemien Troelstra

Nee alleen over de eerste waarneming.
De tweede is moeilijk te beoordelen, zou ik als combinatiesoort wegschrijven. Er zijn vaker exemplaren die niet goed in een hokje willen en daarnaast is er de kruising die regelmatig voorkomt.
groet, Willemien Troelstra

Datura

In aanvulling daarop: Bij waterereprijzen zie je, als je er op let, vaak opgezwollen vruchten. Dit zijn door snuitkevers veroorzaakte gallen (ik geloof 3 nauwverwante soorten van het genus Gymnetron). Langs de Maas (traject Ravenstein - Den Bosch) zag ik dit jaar plaatselijk zowel Rode als Blauwe waterereprijs door elkaar (beide veel aanwezig). Wat mij opviel was dat de gallen vrijwel uitsluitend op Rode waterereprijs zaten en niet op de ernaast staande Blauwe. Volgens de literatuur komen de gallen op beide soorten voor, ik ben dus wel benieuwd of anderen de gallen ook uitsluitend op Rode waterereprijs vinden (en zeker in gemengde populaties)! Hieronder een beeld van de vergalde vruchten (deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/86049520/)

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Hinko

Volgens mij staat in de OecoFlora dat de gallen alleen op de Rode voorkomen.
mvgr, Hinko

Datura

Mooi! Volgens de gallenliteratuur niet, maar wellicht zijn gallenexperts niet zo bedreven in het determineren van waterereprijzen  ;D. Als de gallen idd alleen op Rode waterereprijs zitten zou dat een extra betrouwbaar (en makkelijk!) determinatiekenmerk zijn. Het kan wellicht wel zo zijn dat een vrouwtjessnuitkever in legnood en bij gebrek aan Rode, ook eitjes legt in Blauwe waterereprijs...
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Geum rivale

Citaat van: Willemien Troelstra op juli 04, 2020, 18:18:08 PM
Nee alleen over de eerste waarneming.
Bedankt, ik pas de waarneming aan.

Citaat van: Willemien Troelstra op juli 04, 2020, 18:18:08 PM
De tweede is moeilijk te beoordelen, zou ik als combinatiesoort wegschrijven. Er zijn vaker exemplaren die niet goed in een hokje willen en daarnaast is er de kruising die regelmatig voorkomt.
Goed, doe ik. Overigens geloof ik niet dat dit de bastaard is (komt die inmiddels regelmatig voor? Heukels' noemt 'm nog zeldzaam) gezien de goede vruchtzetting; de "onvruchtbare" kruising vond ik iets verderop: uitbundig bloeiend, nauwelijks vrucht zettend (https://waarneming.nl/observation/195326445).
Kees van Reenen