Hoofdmenu

Strand Terschelling

Gestart door DuDe, juli 01, 2020, 10:54:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/195145423/.
1 Plant onbekend - Plantae indet.
datum: 2020-06-17
locatie: Terschelling - Noordvaarder (FR)

foto's:



Alvast dank, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Willemien Troelstra

Vraag/hint 1: welke categorie groene spriet (rus, zegge, gras, veldbies) denk je dat het bij hoort?
Hint 2: Hij was zeker sprookjesachtig klein?
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

#2
Dacht jij ook aan dat plantje wier beide namen met een 'm' beginnen ? Wetenschappelijk [correctie van Willemien]
[lijkt trouwens nieuw voor dit eiland]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

@Rien: ja, wetenschappelijk gezien dan wel.
groet, Willemien Troelstra

janvdbrugge

quote:
Dacht jij ook aan dat plantje wier beide namen met een 'm' beginnen ?

Nee, zeker geen "wier" . . .! (;^) Enige correcte tekst zou zijn: het plantje WAARVAN enz. of in teksten van bijv.Oudemans & Thijsse: het plantje WELKS beide namen enz. Dit woord "wier" betekent: van wie (vrouwelijk enkelvoud, maar verouderd) of: van wie (meervoud, mannelijk of vrouwelijk, verouderd) en dat zou bij de vroegere auteurs dan: "WELKER" zijn, in beide gevallen.
Maar het kan nog erger: in een nieuwsbrief van een museum kwam ik vandaag tegen: "de uitvergrootte tekeningen zullen enz. ..."  Niet alleen zou dit "uitvergrote" moeten zijn, maar "uitvergrootte" bestaat niet eens: je kunt toch niet zeggen "ik/hij uitvergrootte" de foto's?! Bij zoiets zou je fouten als "onbekent" en "gekleurt" nog bijna gaan accepteren . . .
Ik weet ook wel dat het niet terecht is, maar ik vraag me bij zulke taalblunders altijd wel af: hoe zit het met de degelijkheid van overige kennis en de nauwkeurigheid van werken en lezen bij de betrokken persoon . . .  (bij Rien geldt dat niet, gelukkig maar!)
Je moet er niet aan denken dat waardevolle werken als een Flora vol zouden staan met zulke zaken, dat zou n.m.m. echt afbreuk aan
doen!
Jan van der Brugge (ik heb geen afwijking, althans niet op taalgebied, maar je dreigt bijna een zonderling te worden)

Rob Koelman

Citaat van: janvdbrugge op juli 01, 2020, 19:19:38 PMik heb geen afwijking, althans niet op taalgebied

Vertel...   B)
Met vriendelijke groet, Rob

janvdbrugge

Alleen als jij 'n kopie van je psychologenbul hier op het forum laat zien . . . (;^) (maar dan moet 't toch onder ons blijven)
Jan vdB (nee, ik ben ook niet bang van vleermuizen)

Rob Koelman

Citaat van: janvdbrugge op juli 01, 2020, 19:56:03 PM(nee, ik ben ook niet bang van vleermuizen)

Waarom zou je bang zijn voor vleermuizen?...  B)

(Als je een mug bent, oké; maar anders geen enkele reden; vleermuizen moeten juist bang zijn voor ons...)
Met vriendelijke groet, Rob

janvdbrugge

Maar als je complex nou is dat je droomt dat je een mug bent?
Ik durf niet verder, zo meteen komt er nog een admin met een vliegenmepper of spuitbus . . .
Ik zal dus nu maar uitzoemen (;^) Jan van der Brugge

DuDe

Wow, even een dagje niet naar de reacties kijken en zie daar  :lol:

Nog even terug naar de vraag/tips van Willemien; ik ben echt niet goed in planten, maar in eerste instantie denk ik aan een soort bloeiend gras... Of dat goed is? En dan over de grootte: het klinkt heel simpel: hoe laag het was - het was wel laag - weet ik echt niet meer/ Te veel plantjes bekeken op Terschelling... Wat geen straf was trouwens  :P
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Rien Ondersteijn

@ Jan : Ik bedoelde ook echt 'van wie' . Ik twijfelde tussen 'wier' en ' wiens'.  De plant , wiens naam ...etc  zou beter zijn geweest denk ik.
;) verdere wisseling svp per 'privé-post'].

@ Dude :  Willemien bedoelt Dwerggras[Mibora minima]. en volgens mij is het de eerste vondst op Terschelling. Proficiat !
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Toch even reageren: ik sluit me bij Rien aan, Axel. Ik heb eerst even in het oude Phillips-Spectrumboek van de varens, grassen e.d. gekeken om te checken; de foto daarin is van verder uitgebloeide planten, dus lang niet zo fraai als jouw opname. Persoonlijk moet ik tientallen jaren terug voor een waarneming van deze soort en misschien was het ook wel de enige keer, locatie weet ik niet meer. Eigenlijk maar goed dat je de naam zelf niet zo vlug wist, daardoor heeft de vondst extra aandacht gekregen!
Succes, groeten, Jan van der Brugge

DuDe

Wat leuk zeg! Allen bedankt voor het meedenken.

Groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

WimV

Vinden jullie 17-6 ook niet uitzonderlijk laat om te bloeien als Dwerggras zijnde....
M.a.w. zo stellig Dwerggras hier deponeren als de correcte naam vind ik wat ver gaan. Ik zou ook wat Kweldergrassen gaan bekijken...

Groetjes,
Wim

DuDe

Ik ga de waarneming in elk geval op onzeker zetten Wim. Bedankt. Zoals al eerder gesteld; ik ben zelf geen kenner dus kan niet goed meedenken in deze.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Rien Ondersteijn

Citaat van: WimV op juli 02, 2020, 07:17:39 AM
Vinden jullie 17-6 ook niet uitzonderlijk laat om te bloeien als Dwerggras zijnde....
M.a.w. zo stellig Dwerggras hier deponeren als de correcte naam vind ik wat ver gaan. Ik zou ook wat Kweldergrassen gaan bekijken...

Groetjes,
Wim

Goeie opmerking van Wim : Mibora blijkt zo laat nauwelijks meer groen te zijn..[het tijdstip van mijn enkele vondsten had ik niet zo in mijn hoofd].Ik ken Puccinellia niet zo onvertakt.
Groene groe[n]tjes.Rien.

DuDe

Inmiddels door Hinko als gewoon kweldergras beoordeeld  ;) :right:
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Willemien Troelstra

Sorry voor verkeerde suggestie, gelukkig dat Hinko het heeft gecorrigeerd.
groet, Willemien Troelstra

DuDe

Dat geeft toch niks Willemien? Liefst maken we geen fouten, maar als we daardoor niks meer durven te posten, dan kunnen we hier wel ophouden  ;) Daarnaast: volgens mij roep jij nooit zo maar iets en heb je mij juist heel vaak aan een juiste naam geholpen.

Groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Rien Ondersteijn

Geeft ook niks Axel. Maar Willemien is zo sportief dat ruiterlijk te ventileren.
[ik was ook in de fout ...! door die alliteratie aan te geven.]
Groene groe[n]tjes.Rien.