Hybride Kokmeeuw x Zwartkopmeeuw

Gestart door figurita, juni 29, 2020, 21:41:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

figurita

Deze meeuw vanmiddag gezien in een grote groep kokmeeuwen. Is dit een hybride tussen kok- en zwartkopmeeuw? zo ja komt dit vaker voor?

Het betreft deze waarneming
https://vwgdelft.waarneming.nl/waarneming/view/195235966
onzeker Hybride Kokmeeuw x Zwartkopmeeuw - Chroicocephalus ridibundus x Ichthyaetus melanocephalus gezien op 2020-06-29 Schipluiden - Negenhuizen / Zouteveen e.o.
Foto's:














bij voorbaat dank Ad van Benten
Met vriendelijk groet,

Ad van Benten

mgieskens

Wat doet jou aan een zwartkopmeeuw denken?
Ik zie namelijk niks wat niet op een (100%) Kokmeeuw past.
De kleur bruin van de kop is wat donker, maar dat maakt het nog geen zwartkop.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

figurita

De geblokte zwart/wit vleugeltoppen lijkt mij niet op een kokmeeuw passen en ik heb hem vliegend gezien, zo goed als wit onder de vleugels.
Met vriendelijk groet,

Ad van Benten

mgieskens

Dat geblokte komt inderdaad wat vreemd over.
Een volwassen zwartkopmeeuw heeft echter helemaal geen zwart op de handpennen. Die zijn onder en boven helemaal wit.
Ik heb zelf wel wat foto's van kokmeeuwen met grotere witte toppen op de vingers, maar niet zo extreem als deze.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

figurita

In de totale groep kokmeeuwen viel hij op door een duidelijke afwijking in de kopkleur en kleur van de vleugels, echter ben ik het met je eens dat hij sterk op kokmeeuw lijkt. Echter een tweede zomer zwartkopmeeuw heeft ook deze typische zwart/wit geblokte vleugeltoppen. Wellicht toch iets van een mix?
Met vriendelijk groet,

Ad van Benten

mgieskens

#5
Het blijft inderdaad een "opvallend exemplaar".
Misschien is het wel een tweede zomer zwartkop. Die vertonen meer variatie dan de adulten.
Misschien dat iemand anders daar meer kijk op heeft.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

migratorius

Ik denk dat je inderdaad wél goed zit met een hybride, vooral vanwege het vleugelpatroon.
Dit exemplaar (in winterkleed) heeft er vrij veel van weg: https://waarnemingen.be/observation/147264017/

JanHein

OJGoreng

Of deze, wel in zomerkleed. Da's bijna hetzelfde beest. Leuk hoor!

Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

De bruinige tint van de kopkap en de snavelvorm sluiten een zuivere Zwartkop duidelijk uit en andersom (+ de vleugeltekening) een zuivere Kokmeeuw. Wat mij betreft inderdaad een prima hybride waarbij ik zelfs geneigd ben om hier Kokmeeuw als de mannelijke partner te zien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'