Schorpioenvliegen - Mecoptera (met een oproep voor P. meridionalis)

Gestart door Daandrukker, juni 29, 2020, 13:40:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Daandrukker


Wanneer je een schorpioenvlieg wil determineren werkt de automatische beeldherkenning tegenwoordig best goed, dus die mag je best vertrouwen. Als het niet klopt komen de admins er snel genoeg achter.

Het is natuurlijk veel leuker om zelf te determineren. Daarvoor kun je de soortzoeker gebruiken: https://determineren.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/matrixkey/index.php?epi=132
(hier en daar nog wel een schoonheidsfoutje, laat het me vooral weten in een mailtje naar EIS wanneer er iets niet klopt).

In Zuid-Europa komt echter een soort voor die heel erg op weideschorpioenvlieg lijkt: Panorpa meridionalis. Met het huidige klimaat is het natuurlijk niet ondenkbaar dat deze ook in Nederland en België op gaat duiken. Mijn oproep is dus om uit te kijken naar weideschorpioenvliegen met zeer uitgebreide zwarte tekening. Zie hier voor een aantal foto's van deze soort: http://sea-entomologia.org/IDE@/revista_60.pdf
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

grunsven

Op de foto's lijkt hij ook een rode kop te hebben. De vleugeltekening is heel anders dan bij cognata dus hij moet goed te herkennen zijn in het veld.
Alpina lijkt ook toe te nemen al zou daar een keer goed naar gekeken moeten worden om te zien of dat echt zo is.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Henri van Dodeweerd

Ziet er gaaf uit, Daan! Ik ga ze dit jaar weer eens beter bekijken!  :duim:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Flo

Citaat van: Henri van Dodeweerd op juni 29, 2020, 15:39:46 PM
Ziet er gaaf uit, Daan! Ik ga ze dit jaar weer eens beter bekijken!  :duim:
Zijn er algemene tips om ze te vinden? Bepaalde locaties, tijdstippen...?

Ik heb er voorlopig nog maar 1 kunnen vastleggen op foto, maar zou er graag meerdere spotten, zeer mooie beestjes.
Flo

Rayan Majoor

Naar mijn ervaring zijn schorpioenvliegen vooral te vinden in bosranden en houtwallen of flinke struiken, vooral als er water in de buurt is (slootjes, vennetjes, ...). Ze leven van van alles, van fruit tot bijvoorbeeld (resten van) dode insecten. Ik heb er zelfs wel eens een gevonden die van een prooi in een spinnenweb aan het smullen was (zie deze waarneming, waar ie in een flinke bramenstruik zat). Dit is echter voor schorpioenvliegen blijkbaar zelfs geen ongewoon gedrag. Zelf vind ik ze voornamelijk in de periode van mei tot augustus. Maar dit is dus allemaal mijn eigen ervaring, wellicht dat de kenners wat specifiekere informatie kunnen geven.

[als de kenners een compleet en nuttiger antwoord geven, verwijder ik dit bericht wel om het sticky topic wat schoner en overzichtelijker te houden]
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Rayan Majoor op juni 29, 2020, 17:07:42 PM
Naar mijn ervaring zijn schorpioenvliegen vooral te vinden in bosranden en houtwallen of flinke struiken, vooral als er water in de buurt is (slootjes, vennetjes, ...). Ze leven van van alles, van fruit tot bijvoorbeeld (resten van) dode insecten. Ik heb er zelfs wel eens een gevonden die van een prooi in een spinnenweb aan het smullen was (zie deze waarneming, waar ie in een flinke bramenstruik zat). Dit is echter voor schorpioenvliegen blijkbaar zelfs geen ongewoon gedrag. Zelf vind ik ze voornamelijk in de periode van mei tot augustus. Maar dit is dus allemaal mijn eigen ervaring, wellicht dat de kenners wat specifiekere informatie kunnen geven.

[als de kenners een compleet en nuttiger antwoord geven, verwijder ik dit bericht wel om het sticky topic wat schoner en overzichtelijker te houden]

Mijn ervaring is hetzelfde.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Daandrukker

Citaat van: grunsven op juni 29, 2020, 15:02:16 PM
Op de foto's lijkt hij ook een rode kop te hebben. De vleugeltekening is heel anders dan bij cognata dus hij moet goed te herkennen zijn in het veld.
Alpina lijkt ook toe te nemen al zou daar een keer goed naar gekeken moeten worden om te zien of dat echt zo is.
die kopkleur is toch wel erg variabel binnen soorten heb ik het idee. Het lijkt me een goed aanknopingspunt, maar dit lijkt me toch echt een vulgaris https://waarneming.nl/observation/195689759/
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

grunsven

Lijkt me ook, maar zo'n exemplaar moeten we vanaf nu dus beter bekijken.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Mark van Veen

Een franstalige tabel voor alle Franse soorten, inclusief P. meriodionalis, is te downloaden via https://www.researchgate.net/publication/267557733_Contribution_a_l'etude_des_Mecopteres_de_France_Deuxieme_partie_Cle_d'identification_des_Panorpa_de_France_Mecoptera_Panorpidae. Meridionalis zit overigens echt in het zuiden van Frankrijk, dus dat wordt nog een eind vliegen voor de soort naar ons land.
groet,

Mark van Veen

Daandrukker

Citaat van: Mark van Veen op oktober 07, 2021, 12:15:48 PM
Een franstalige tabel voor alle Franse soorten, inclusief P. meriodionalis, is te downloaden via https://www.researchgate.net/publication/267557733_Contribution_a_l'etude_des_Mecopteres_de_France_Deuxieme_partie_Cle_d'identification_des_Panorpa_de_France_Mecoptera_Panorpidae. Meridionalis zit overigens echt in het zuiden van Frankrijk, dus dat wordt nog een eind vliegen voor de soort naar ons land.

Dat is inderdaad een prima sleutel Mark. Ik ben het met je eens dat P. meridionalis niet zo snel hier zal opduiken, hoewel ze in het verleden Deux-Sevres en Indre zijn waargenomen. Toch werd er zojuist eentje ingevoerd: https://waarneming.nl/observation/227312383/

Ik vermoed echter dat het een foto van een scherm is en dus een vakantiefoto.

Groetjes,
Daan
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten