Cocon van een vlinder?

Gestart door Flo, juni 29, 2020, 10:46:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Flo

Recent gespot op een boom, maar wat zou het kunnen zijn?
Ik vermoed een cocon van een vlinder (of ander insect)?
Mooi van boven open gemaakt om eruit te komen.


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/195211039/.
1 Dagvlinder onbekend - Rhopalocera spec. pop, gezien
datum: 2020-06-28
locatie: Lier - Centrum - Stadsvesten (AN)

foto's:





Flo

Rayan Majoor

Van een schildwesp waarschijnlijk: als er zo'n mooi rond dekseltje op zit is de kans klein dat het van een vlinder is: de meeste vlinders duwen zichzelf de cocon uit, in sommige gevallen geholpen door een afscheiding die de cocon zachter maakt, waardoor je eerder een scheur ziet waar de vlinder uit de pop gekomen is (met uitzondering van een enkeling zoals de draak, die wel degelijk een tand heeft om de cocon open te snijden). Sluipwespen bijten de cocon echter netjes open.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Flo

Citaat van: Rayan Majoor op juni 29, 2020, 10:53:47 AM
Van een schildwesp waarschijnlijk: als er zo'n mooi rond dekseltje op zit is de kans klein dat het van een vlinder is: de meeste vlinders duwen zichzelf de cocon uit, in sommige gevallen geholpen door een afscheiding die de cocon zachter maakt, waardoor je eerder een scheur ziet waar de vlinder uit de pop gekomen is (met uitzondering van een enkeling zoals de draak, die wel degelijk een tand heeft om de cocon open te snijden). Sluipwespen bijten de cocon echter netjes open.
Ok, bedankt.
Weer iets bijgeleerd.
Ik heb het in de waarneming al aangepast naar schildwesp.

Had je meer kunnen zeggen als je wist op welke boom het was? Of maakt dat weinig uit om meer te zeggen ivm de soort?
Flo

Rayan Majoor

Alleen als er nog iets van de gastheer te vinden zou zijn geweest, zou er wellicht nog wat over de soort te zeggen zijn geweest. Maar dat zou mij sowieso waarschijnlijk niet lukken, daarvoor moet je echt bij sluipwesp-experts zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Flo

Citaat van: Rayan Majoor op juni 29, 2020, 11:05:15 AM
Alleen als er nog iets van de gastheer te vinden zou zijn geweest, zou er wellicht nog wat over de soort te zeggen zijn geweest. Maar dat zou mij sowieso waarschijnlijk niet lukken, daarvoor moet je echt bij sluipwesp-experts zijn.
Ah ok!
Nu ja, het is sowieso een interessante/leuke vondst of je nu exact weet welke soort het is of niet.
Flo