Mogelijk niet juiste forum maar kent iemand dit?

Gestart door Anser, juli 14, 2020, 18:30:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anser

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/196192585/.
1 Microvlinder onbekend - Microlepidoptera spec. pop, gezien
datum: 2020-07-13
locatie: Ypelo - De Doorbraak (OV)

foto's:





Pop in een omgevouwen deel van het blad (m.i.waterdicht) van watergentiaan. Lengte pop ong. 7 mm.

Rayan Majoor

Leuke vondst. Ik kan geen gelijkende pop vinden, maar van de egelskopmot en waterleliemot kan ik ook geen foto's vinden. Ik vermoed dat het een van deze twee is (en dat de watergentiaan niet de waardplant is, ziet er iig uit alsof het blad wat voor de cocon is gebruikt niet beschadigd is en dat de bovenkant op de eerste foto dus van een ander blad (en waarschijnlijk een andere plant) komt. Ik kan namelijk ook geen vlidnersoorten vinden die van watergentiaan leven.
Op basis van de lengte v/d poten vermoed ik dan dat het een egelskopmot is (lichaam en vleugels veranderen nog van vorm en lengte na het uitkomen, maar poten lijken mij wel in de pop al een definitieve lengte te hebben, en dan komt de 7 mm goed overeen)... maar dat is nog steeds gewoon een gok. Wel vind ik de ademhalingsopeningen erg fascinerend (hoe ze op een verhoging liggen). Grote kans dat dat iets te maken heeft met het leven onder water. Zou leuk zijn als je probeerde hem uit te kweken
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl