Geen koolmees! Wat wel?

Gestart door Waterkersje, juni 27, 2020, 17:45:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Waterkersje

Goedemiddag,

Heeft iemand een idee wat voor vogel dit is?
Bij de pinda's, samen met koolmezen.
Open landschap in Sprundel (Noord Brabant)
Foto helaas van mindere kwaliteit door kopie van een webcam.

Hartelijke groet,
Tanja

tekenaar

Heb je meer fotos? Ook als die van matige kwaliteit zijn.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

Overigens zijn mezen in het voorjaar en de zomer lichamelijk ingesteld op het eten van insecten. Pindas lijken me daarom geen goed zomervoedsel.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Eigenlijk klopt het merendeel van de kenmerken van deze vogel prima met koolmees. Alleen de kop is 'raar'. Vraag is daarbij of je wel echt naar de kop kijkt, of dat dit alleen maar een suggestie is...

Filmpje geeft ongetwijfeld een veel betere indruk...


Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Het lijkt haast alsof er een spreeuw aan de andere kant van de silo hangt die hier zijn kop tussen twee mezen doorsteekt, al wordt dat anatomisch allemaal best ingewikkeld.
Maar inderdaad, als er bewegend beeld is, is het raadsel ongetwijfeld heel snel opgelost.
Met vriendelijke groet, Zainal

Waterkersje

Ik heb helaas geen andere beelden, zal eens navragen of iemand anders dat heeft.
Groet,
Tanja

mgieskens

Lijkt mij meer een foto/film technisch probleem.
Het beeld is genomen van een webcam. Lange belichting en/of frame synchronisatie kan er toe hebben geleid dat de foto-frame deels is overschreven.
Een spreeuw bijvoorbeeld die net in een fractie van een seconde door het beeld vliegt. Wordt net in het begin van de frame sync nog mee genomen, maar is voor de rest van de frame alweer uit beeld..
Dit soort vreemde cam artifacten leidt o.a. tot kromme propellers bij filmpjes van vliegtuigen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

gbeersma

Ik ben wel benieuwd naar een beeldje van dezelfde camera/standpunt zonder vogels in beeld. Misschien is die 'snavel' die je in beeld ziet wel iets wat niets met vogels te maken heeft.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

OlivierO

Ik zou de film zelf ook wel eens willen zien, want met de beste wil van de wereld kan ik hier niets zinnig van maken. En een Koolmees met spechtenkop lijkt mij uiterst zeldzaam.  :rolleye: ;D
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

mgieskens

Citaat van: OlivierO op juni 28, 2020, 12:53:30 PM
En een Koolmees met spechtenkop lijkt mij uiterst zeldzaam.  :rolleye: ;D
Een nog levende koolmees met afgehakt hoofd ook  ;D
Als je goed naar de details kijkt in de uitvergroting zie je dat de lijnen van het lijf niet doorlopen naar boven, maar lijken te zijn afgekapt.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Waterkersje

 :rolleyes: Ja ik denk dat die "lange snavel" iets is op de achtergrond. Maar die mees heeft een hele donkere kop.
Ik heb eerder zelf een foto geprobeerd te maken van die mees maar die is net zo onduidelijk.

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

janvdbrugge

Hoi Zainal,
Fraaie mysterybird! Palaearktisch, vermoedelijk Frans/Belgisch gebied (tekstdeel -huètes op pindapot, Spaans cacahuetes = pinda's) of anders invasieve exoot . . .
Jan van der Brugge

Rob Koelman

#13
Citaat van: janvdbrugge op juni 28, 2020, 16:51:25 PMvermoedelijk Frans/Belgisch gebied

Zowel Nederlandse als Franse tekst, wat wijst op een Belgische herkomst...

Enne, palaearktisch = palearctisch...  :police:


Met vriendelijke groet, Rob

janvdbrugge

Ai, een terechtwijzing uit Groezbekistan . . .!  (;^)
Dat belooft nog wat (van mijn kant). Jan vdB

Rob Koelman

Citaat van: janvdbrugge op juni 28, 2020, 17:31:20 PMAi, een terechtwijzing uit Groezbekistan . . .!  (;^)
Dat belooft nog wat (van mijn kant). Jan vdB

You're welcome!   ;)
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

De waarnemingsdetails zelf zaten/zitten in de link achter het woord "dit"; het is niet mijn waarneming maar eentje die snel boven kwam drijven toen ik zocht naar koolmezen met kleeddetails ingevoerd als "afwijkend".

Citaat van: OJGoreng op juni 28, 2020, 15:25:51 PM
Misschien zoals als dit?
Met vriendelijke groet, Zainal

Waterkersje

Hier nog een extra foto van die vage koolmees. Hij lijkt op die km uit Ede,
Snavel lijkt idd langer en heeft een geheel donkere kop. Lijkt ook een kleinere kop maar kan ook vertekend zijn door die kleur en snavel. Zou het gewoon een koolmees zijn met een genetisch defect?

Groet,
Tanja

Rob Koelman

Die laatste foto toont eerder een heel erg zieke koolmees, waarbij de kop geen uitgegroeide veren meer heeft...
Met vriendelijke groet, Rob

Waterkersje

Ach dat lijkt idd zo. Daarom lijkt die snavel zo groot.
Mezen gaan in deze tijd in de rui, kan het daaraan liggen?
Gr,
Tanja