Citroenstrookzwam?

Gestart door AvdWiel, november 26, 2022, 11:33:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

AvdWiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Ik twijfel daar behoorlijk over. Het lag los op de grond in loofbos, alsof iemand het ergens afgebroken of geschopt had.
Ik zie wel kenmerken van de soort, maar toch nogal twijfelachtig.
Dank bij voorbaat.


Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/259990415/.
1 Citroenstrookzwam - Antrodia xantha vruchtlichaam
datum: 2022-11-25
locatie: Clinge - Waterleidingbossen (ZL)

foto's:



None
Met vriendelijke groeten, Adrie van de Wiel

e.moors

Dag Adrie,

Een citroenstrook zwam lijkt me wel erg onwaarschijnlijk. Het zou een oude afgevallen zwavelzwam kunnen zijn, maar dat is eigenlijk zo niet met zekerheid te zeggen (hoe voelde deze aan?) Om die reden had ik deze dan ook al op "(nog) niet te beoordelen" gezet.
mvg. Eric

AvdWiel

Beste Eric, dank voor je reactie.
De zwam voelde vrij taai.
Ik weet verder ook niet goed wat ik er van moet maken.
Zal ik de waarneming op Zwavelzwam onzeker zetten anders?
Groet, Adrie
Met vriendelijke groeten, Adrie van de Wiel

e.moors

Graag, want dat is in ieder geval een stuk waarschijnlijker en daarom prettiger in de foto overzichten. Nu je overigens zegt dat deze taai aanvoelde wordt "oude zwavelzwam" nog onzekerder, die worden juist heel brokkelig bij verouderen. Aan de status verandert het dus niets, het blijft voor mij "(nog) niet te beoordelen)"
mvg. Eric

AvdWiel

Oké dat is duidelijk.
Ik ben altijd meer met vogels en vooral insecten bezig geweest, maar omdat ik nu meer tijd heb, ook nu begonnen met paddenstoelen.
Voor mijn eigen waarnemingen probeer ik mijn uiterste best te doen, alles te determineren met veldgids en internet.
Als ik er niet uitkom, zet ik de waarneming toch op de site op onzeker.
Want je weet nooit, mogelijk komt er ooit toch een naam Binoche is het iets bijzonders.
Groet, Adrie
Met vriendelijke groeten, Adrie van de Wiel

paddenstoelenmonster

Beste Adrie, ik ben het helemaal met Eric eens dat een Zwavelzwam juist bij het verouderen verbleekt en verbrokkelt. Ook de vorm klopt daar niet mee, want een Zwavelzwam bestaat meestal uit tamelijk vlak georienteerde losse "bladen" terwijl jouw waarneming echt een bolletje betreft en helemaal de vorm niet heeft van een Zwavelzwam
Overigens is er vlak bij jouw waarneming 2 maanden geleden wel een Zwavelzwam gevonden: zie
https://waarneming.nl/observation/255012308/
Misschien is het een optie om er nog eens langs te gaan en beide zwammen te onderzoeken door er een stuk af te breken. Dan kun je misschien het verschil in taai of brokkelig zelf ervaren. Het lijkt - gelet op de achtergrond - niet dezelfde zwam te zijn.
Hier kun je de opkomst en ondergang van zo'n zwam zien:
https://waarneming.nl/waarneming/view/252481581?_popup=1
HG van het bosmonster (geboren in Oostburg)
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

AvdWiel

Beste Henk,
Dank voor je leerzame reactie. Ik heb je waarneming met diverse stadia bekeken. Mooi weer gegeven.
Met vriendelijke groeten.
Adrie (geboren geheel andere kant van Z.Vl......de Kauter -:) )
Met vriendelijke groeten, Adrie van de Wiel