klimopnetwants?

Gestart door Alfred de Jonge, juni 26, 2020, 20:12:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alfred de Jonge

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/195020656/.
1 Klimopnetwants - Derephysia foliacea gezien
datum: 2020-06-26
locatie: Amersfoort - Zielhorst (UT)

foto's:



observado is 100% zeker, ik zie meer waarnemingen die strijdig zijn met gebied van voorkomen en zeldzaamheid.
klopt de determinatie?

pdeknijff

Ik zie niet waarom dit niet klopt.
Verspreidingsinfo betreffende schaarse tot zeldzame wantsen wordt meer bepaald door waarnemers/vangers dan dat het een super betrouwbare weerspiegeling is.
Kennis hieraangaande is nu razendsnel aan het veranderen, wat erg leuk is, want wantsen zijn erg populair (net als veel andere insecten), en er worden veel meer gedocumenteerde waarnemingen ingevoerd dan 10 jaar geleden.
Ken je Soortzoekers? Zie Nederlandsesoorten.nl, daar staat een fraai overzicht van alle Nederlandse Netwantsen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Alfred de Jonge

dankjewel Pieter voor je info en inzicht.
ik kende genoemde site niet echt, was er wel eens geweest maar hoorde niet tot mijn Favorites, zeg maar.
mooie overzichten.

pdeknijff

Het grote voordeel van soortzoekers zin de ragscherpe foto's, veelal gemaakt door Theodoor, van alle relevante soorten. Het nadeel (vind ik) is de afwezigheid van pointers naar cruciale kenmerken op de foto's zelf.
In dit opzicht kunnen de insecten determinatie werken nog veel leren van (sommige) vogelgidsen.
Maar, en dat doe ik zelf, je kunt zo'n naslagwerk ook gewoon zelfmaken m.b.v. de foto's op Soortzoeker.
Zolang je dit dan alleen voor eigen gebruik hebt, is er niets aan de hand.
Groot voordeel (eigenlijk ook de essentie van een spiekbriefje) is dat je de diverse kenmerken en cruciale terminologie veel sneller onder de knie kunt krijgen door het zelf op te schrijven etc.

Van de automatische identificatie wordt je erg lui, en leer je zelf nooit de kenmerken goed onder de knie te krijgen.
En dat vind ik zelf nog steeds verreweg het leukste aan het beginnen met een nieuwe diergroep.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff