Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: low cut/ high pass filter aan of uit?  (gelezen 359 keer)

pietvanderwerf

• Member
low cut/ high pass filter aan of uit?
« Gepost op: juni 27, 2020, 12:51:24 pm »

Beste mensen,

Onlangs heb ik een Zoom H5 aangeschaft. Ik ben nog aan het experimenteren met de instellingen. mijn vraag:

Gebruik je de low-cut filter beter wel of niet al bij de opnames?

En wat is waar: Ik kan me aan de ene kant voorstellen dat je dan al in de opname data aan het 'wegfilteren' bent en dat je dat beter later (in Audacity) kan doen. Aan de andere kan kan ik me voorstellen dat je met de low-cut filter als het ware ruimte vrijmaakt voor de hogere (vogel-) geluiden.

Ten overvloede: gebruiken jullie de compressie-instellingen bij opnames? Hoe?

Binnenkort ga ik een week naar Vlieland en wil daar graag opnames maken. Tips zijn welkom!

(ik heb overigens al een dead-cat gemaakt om windgeluiden te verminderen)

Bij voorbaat dank.

Lowieke

• Member
Re: low cut/ high pass filter aan of uit?
« Reactie #1 Gepost op: juli 02, 2020, 18:29:01 pm »

Ik gebruik de low cut altijd,  Op 80 of 120Hz, dat is buiten het frequentiespectrum van zo'n beetje alle vogels. Alleen uitzetten als je en roerdomp hoort. Als het windgeruits weg, wat en hoop geluidsdruk scheelt, dan kan je de voorversterking (gain) nauwkeuriger instellen.
Ik gebruik nooit compressie. Geheugenkaartjes zijn niet duur en op een gemiddeld kaartje kan tientallen uren lgeuidsopname bevaten.

Heb je naast de dead cat ook een geluidsarme handgreep, of zet je de recorder altijd op een statief(je)?
Jeroen.

Piter Anjema

• Member
Re: low cut/ high pass filter aan of uit?
« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2020, 01:16:16 am »

Low cut nooit aan!
Levert een enkele keer frustratie op, maar meestal levert het beter geluid op  :duim:
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.052 seconden met 20 queries.