low cut/ high pass filter aan of uit?

Gestart door pietvanderwerf, juni 27, 2020, 12:51:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

pietvanderwerf

Beste mensen,

Onlangs heb ik een Zoom H5 aangeschaft. Ik ben nog aan het experimenteren met de instellingen. mijn vraag:

Gebruik je de low-cut filter beter wel of niet al bij de opnames?

En wat is waar: Ik kan me aan de ene kant voorstellen dat je dan al in de opname data aan het 'wegfilteren' bent en dat je dat beter later (in Audacity) kan doen. Aan de andere kan kan ik me voorstellen dat je met de low-cut filter als het ware ruimte vrijmaakt voor de hogere (vogel-) geluiden.

Ten overvloede: gebruiken jullie de compressie-instellingen bij opnames? Hoe?

Binnenkort ga ik een week naar Vlieland en wil daar graag opnames maken. Tips zijn welkom!

(ik heb overigens al een dead-cat gemaakt om windgeluiden te verminderen)

Bij voorbaat dank.

Lowieke

Ik gebruik de low cut altijd,  Op 80 of 120Hz, dat is buiten het frequentiespectrum van zo'n beetje alle vogels. Alleen uitzetten als je en roerdomp hoort. Als het windgeruits weg, wat en hoop geluidsdruk scheelt, dan kan je de voorversterking (gain) nauwkeuriger instellen.
Ik gebruik nooit compressie. Geheugenkaartjes zijn niet duur en op een gemiddeld kaartje kan tientallen uren lgeuidsopname bevaten.

Heb je naast de dead cat ook een geluidsarme handgreep, of zet je de recorder altijd op een statief(je)?
Jeroen.

Piter Anjema

Low cut nooit aan!
Levert een enkele keer frustratie op, maar meestal levert het beter geluid op  :duim:

pietvanderwerf

Hartelijk dank (en excuses voor deze late reactie)

Thijs Fijen

Citaat van: Piter Anjema op juli 15, 2020, 01:16:16 AM
Low cut nooit aan!
Levert een enkele keer frustratie op, maar meestal levert het beter geluid op  :duim:
Waarom levert het een beter geluid op?

Als ik een externe mic gebruik (parabool of richtmic), dan gebruik ik de lowcut filter van de recorder niet (wel van de richtmic). Dat heeft te maken met kans op over 'overtuning', het té harde geluid waardoor de opname helemaal verpest is (zwarte verticale strepen). Je test het opnamevolume vaak in rustige periodes, maar de harde tonen kunnen vele malen harder zijn.

Als ik géén externe mic gebruik, gebruik ik ALTIJD low-cut filters (ok ok, roerdomp daargelaten). Dat heeft simpelweg te maken met de extra speelruimte die je dan hebt in de rest van de frequenties. Je moet het zo zien: je microfoon kan maar x-hoeveelheid aan geluidvolume opnemen. Als de lage frequenties die ruimte opvreten, dan is er minder over voor het geluid van jouw interesse.

Wat je niet moet doen is het proberen om een geluid zo hard mogelijk op te nemen. Blijf in de veilige range (vaak rond de 6-7 of 60-70% volume). Het is makkelijker en mooier om geluiden harder te maken dan om ze zachter te maken. Stel je neemt relatief zacht op, dan heb je weinig ruis, en die kun je niet/nauwelijks versterken. Je versterkt dan met name je focus geluid. Als je te hard opneemt, heb je ook veel ruis, en het is vrijwel niet te doen om alleen de ruis zachter te maken, en niet je focusgeluid.
Thijs Fijen

pietvanderwerf

Citaat van: Thijs Fijen op november 25, 2020, 11:43:31 AM
Citaat van: Piter Anjema op juli 15, 2020, 01:16:16 AM
Low cut nooit aan!
Levert een enkele keer frustratie op, maar meestal levert het beter geluid op  :duim:
Waarom levert het een beter geluid op?

Als ik een externe mic gebruik (parabool of richtmic), dan gebruik ik de lowcut filter van de recorder niet (wel van de richtmic). Dat heeft te maken met kans op over 'overtuning', het té harde geluid waardoor de opname helemaal verpest is (zwarte verticale strepen). Je test het opnamevolume vaak in rustige periodes, maar de harde tonen kunnen vele malen harder zijn.

Als ik géén externe mic gebruik, gebruik ik ALTIJD low-cut filters (ok ok, roerdomp daargelaten). Dat heeft simpelweg te maken met de extra speelruimte die je dan hebt in de rest van de frequenties. Je moet het zo zien: je microfoon kan maar x-hoeveelheid aan geluidvolume opnemen. Als de lage frequenties die ruimte opvreten, dan is er minder over voor het geluid van jouw interesse.

Wat je niet moet doen is het proberen om een geluid zo hard mogelijk op te nemen. Blijf in de veilige range (vaak rond de 6-7 of 60-70% volume). Het is makkelijker en mooier om geluiden harder te maken dan om ze zachter te maken. Stel je neemt relatief zacht op, dan heb je weinig ruis, en die kun je niet/nauwelijks versterken. Je versterkt dan met name je focus geluid. Als je te hard opneemt, heb je ook veel ruis, en het is vrijwel niet te doen om alleen de ruis zachter te maken, en niet je focusgeluid.


Hartelijk dank voor je reactie en sorry dat ik het nu pas lees. Ik kom niet heel frequent op het forum. Hel interessant wat je zegt over Low-cutfiltering tijdens opname en dat dat meer ruimte zou bieden aan hogere frequenties. Daar ga ik eens nader studie van maken.

Wat betreft hard/zacht opnemen: op de Zoom H5 kan je instellen dat er een back-upbestand wordt opgenomen op lager volume, heel slim!