Groot koolwitje?

Gestart door Geum rivale, juni 25, 2020, 17:24:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik vond ze vrij klein, maar de tekening/ bestuiving lijkt op Groot te wijzen. (Overigens weet de automatische beeldherkenning bijna zeker dat het Klein koolwitje is, de enige die volgens mij duidelijk niet is.)
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/194925511/.
2 onzeker Klein geaderd witje - Pieris napi imago, in copula
datum: 2020-06-19
locatie: Nieuwegein (UT)

foto's:


Kees van Reenen

Michiel en Milka

Bij Groot koolwitje loopt de zwarte vlek door tot voorbij de vleugelvlek/stip. Dus die is het zeker niet.  ;) Ik zou hier een Klein koolwite van maken. Maar met al die Scheefbloemwitjes tegenwoordig ben ik daar toch voorzichtig in.
Groet, Michiel

Geum rivale

Waarom het volgens mij geen Klein koolwitje is, is dat de vleugelvlek schuin afloopt - hét bovenkantkenmerk van Klein geaderd witje, is me altijd geleerd. Daarnaast ken ik de bestuiving aan de onderkant niet van Klein koolwitje, maar voor Geaderd lijkt het weer te egaal, vandaar dat ik aan Groot koolwitje ging denken. Verse Scheefbloemwitjes schijnen dat ook te hebben, maar aangezien deze niet vers zijn en op die plek geen scheefbloem groeide lijkt die me weer minder waarschijnlijk.
Kees van Reenen

caliprobola

Toch klein koolwitje. Uit welke vlindergids heb je dat de vleugelvek niet schuin mag aflopen? Zolang de vlek langs de achterrand aaneen gesloten is en niet uitloopt tot aan de middenstip is er geen probleem.

Geum rivale

De Vlinderstichting zegt op de webstek en in De Nieuwe veldgids dagvlinders: "De zwarte vlek (...) eindigt (...) aan de onderkant in een rechte lijn." Daaruit maak(te) ik op dat hij recht naar de vleugelrand toe loopt. En dat is ook wat ik op de meeste foto's zie. Misschien wordt bedoeld de onderkant van de vleugel, maar ook dan lijkt dat op de foto's niet het geval.
Kees van Reenen