Project Zuidelijke glazenmaker

Gestart door Niek Haak, juni 24, 2020, 10:34:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Platbuik

Waar ik 2021 scheef moet inderdaad 2020 staan.
Bedankt voor je toelichting, Niek. De te nemen hobbel ligt bij het materiaal en niet de methodieken.
Ik hoop voor dit seizoen op een plekje op fietsafstand dat ook de zuiglam aanspreekt. Je zie het wel, op waarneming.nl! :blink:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Niek Haak

#61
Bij deze een kort verslagje van mijn waarnemingen van Aeshna affinis bij Groot Vroon, Dishoek in 2022.

Door persoonlijke omstandigheden heb ik enkele weken weinig waarnemingen kunnen doen waardoor ik deze keer geen compleet beeld heb. Duidelijk is wel dat het aantal individuen lager was dan in 2021, en zeker lager dan in 2020. In totaal werden 26 verschillende mannetjes en 6 vrouwtjes gezien op de locatie. Landelijk waren de waarnemingen van A. affinis in 2022 vergelijkbaar met die in 2021. Mede door de relatief kleine aantallen was er dit jaar weinig voortplantingsactiviteit te zien en het blijft onduidelijk of er op deze locatie succesvolle voortplanting is (geen larf, juveniel exemplaar of larvenhuidje gezien). Ik denk dat de zeer droge zomer en het beheer van het terrein een rol hebben gespeeld bij de achteruitgang in aantallen.

Evenals in voorgaande jaren blijken de meeste individuen hooguit enkele dagen aanwezig en worden ze daarna niet meer terug gezien. Op de foto's uit de rest van Nederland op waarneming.nl kon ik nog 45 individuen identificeren waarvan geen enkel exemplaar elders teruggezien is (net als in voorgaande twee jaren). De vraag waar ze vandaan komen en waar ze naar toe gaan blijft dus onbeantwoord.

Opvallend was dat de weinige vrouwtjes die opdoken bijna allemaal op dezelfde plek (binnen +/- 1 meter) verschenen waar ze dan hoog in het riet gingen hangen wachtend op een mannetje of (doen alsof ze) eitjes afzetten. Het leek een soort afgesproken ontmoetingsplaats ;)

Tabel met overzicht van de waarnemingen bijgevoegd voor geïnteresseerden (dit kun je vergelijken met mijn overzichten van 2020 en 2021).

JohanvantBosch

Dankjewel voor de update, Niek!
Een bijlage toevoegen kan in je huidie bericht via de optie 'meer' (rechts onderin) en dan 'verander'. Dan verschijnt de mogelijkheid voor bijlagen wel in beeld.

Niek Haak

Door een incident was ik vandaag niet op pad in de natuur maar gewoon thuis. Toen ik om vier uur even in de tuin keek was ik verrast om een libel te zien jagen boven de tuin. De Paardenbijters zijn wel erg vroeg dacht ik nog, want daar leek het op. Nadat ik een paar foto's in de vlucht had gemaakt begon ik te twijfelen of het wel een Paardenbijter was. Even later ging de libel op 2 meter voor mij in de klimop hangen en zie daar: het was een Zuidelijke glazenmaker, een heel jong mannetje! De eerste in Zeeland dit jaar en dan niet in Dishoek (een van de hotspots voor de soort) maar in mijn eigen tuin :)

Nadat ik een paar goede foto's voor identificatie had gemaakt vloog hij weg. Ik ben natuurlijk heel benieuwd of ik dit individu deze zomer nog een keer terug zie!

In de directe omgeving zijn er geen tuinvijvers die geschikt lijken voor deze soort maar het verdroogde park twee straten verderop zou in theorie wel in aanmerking komen, al blijft de binnenstad een onwaarschijnlijke oorsprong :huh:

https://waarneming.nl/observation/276932687/



Weia

Heel vriendelijk van dit jonge dier om helemaal naar jouw tuin te vliegen als wederdienst voor alle aandacht ;-)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Niek Haak

Citaat van: Weia op juni 18, 2023, 20:44:21 PMHeel vriendelijk van dit jonge dier om helemaal naar jouw tuin te vliegen als wederdienst voor alle aandacht ;-)
misschien een stille hint dat ik weer moet gaan opletten ;)

Niek Haak

Het waarnemingsseizoen 2023 voor de Zuidelijke glazenmaker lijkt grotendeels over, al zou er nog een staartje kunnen komen als het weer wat warmer wordt. Het aantal waarnemingen is dit jaar landelijk flink lager dan in de afgelopen jaren maar bij Dishoek zit ik nu alweer op bijna 50 verschillende individuen die zijn langs geweest. Dat is bijna evenveel als in de topjaren 2020/2021 en het dubbele van 2022 (toen ik door omstandigheden een paar weken weinig waarnemingen kon doen).

Wat ook opvalt is dat het aantal Paardenbijters op dezelfde locatie jaar op jaar minder wordt; het lijkt wel of hun zuidelijke neefjes de niche overnemen.


Niek Haak

#67
Ik neem aan dat het Zuidelijke glazenmaker (ZG) seizoen ten einde is, dus hierbij een voorlopig overzicht van mijn waarnemingen bij Groot Vroon (Dishoek) in 2023.

1. Het aantal ZG waarnemingen in Nederland was in 2023 een derde lager dan in 2022 en veel lager dan in topjaar 2020. Bij Groot Vroon heb ik dit jaar 55 mannetjes en 8 vrouwtjes geïdentificeerd, redelijk vergelijkbaar met 2020 (41+3) en 2021 (57+13). Het werkelijke aantal individuen zal nog hoger zijn, zeker voor de vrouwtjes. Dit blijft een hoog aantal voor zo'n kleine locatie, vergeleken met het totaal waargenomen aantal voor Nederland.

2. Evenals in vorige jaren bleven de meeste individuen relatief kort: vrouwtjes werden nooit op een andere dag teruggezien, bij de mannetjes bleef ongeveer de helft hooguit een dag en de rest enkele dagen tot een week, met een maximum van 13 dagen (vergelijkbaar met 2019-2022; in 2021 was er één individu met een verblijfsduur van 20 dagen en in 2016 zelfs 27 dagen).

3. Mannetjes werden na copula meestal niet meer teruggezien op de locatie. Dit verschijnsel is in vorige jaren ook al gesignaleerd.

4. Ook dit jaar was er geen bewijs voor geslaagde voortplanting bij Groot Vroon (larve, larvenhuidje of teneral), wat natuurlijk niet uitsluit dat er voortplanting is.

5. Ik vond op waarneming.nl enkele tientallen voor identificatie bruikbare ZG foto's uit de rest van Nederland; geen enkele van die individuen is ook bij Groot Vroon gezien (net als in voorgaande jaren).

Het blijft een raadsel waar deze individuen vandaan komen of naar toe gaan, mede gezien de grote spreiding over het seizoen en de vaak korte verblijfsduur. Ofwel ze komen van ver weg in een soort migratiestroom en weten elkaar te vinden op dit kleine plekje, of ze komen uit de directe omgeving en komen daar - na de nodige omzwervingen of langdurig schuilhouden - pas terug of tevoorschijn als ze volwassen zijn; een kombinatie van die twee is ook mogelijk.

Dit mannetje kwam op 21 augustus na copula aan de rand van het terrein naar mij toe gevlogen met zijn ega.
Na een paar rondjes in de lucht ging hij zitten op mijn schoen terwijl de dame eitjes afzette in de modder...



Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0


AvanderHeijden

Blijft een gaaf onderzoek Niek!  :duim:  Bedankt voor de update weer.