Hieronder voorlopige onderzoeksresultaten voor een paar "hotspots". Onder voorbehoud want er druppelen nog waarnemingen na; sommige gebieden zoals Kampina zijn nog niet verwerkt omdat er nog een aanzienlijke hoeveelheid waarnemingen in aantocht is. Ik heb tot nu toe alleen gecheckt of een individu vaker gezien is in hetzelfde gebied en nog niet of individuen ook in andere gebieden in Nederland gezien zijn.
Het onderstaande is vooral ter illustratie maar het algemene beeld is voor mij wel duidelijk: er zijn/komen in de meeste gebieden véél meer individuen dan op het eerste gezicht lijkt. Het aantal geïdentificeerde exemplaren over de hele periode is meestal aanzienlijk hoger dan het grootste aantal dat tegelijk op de locatie gezien is. Of dat komt doordat er een sterk verloop is of doordat de meeste aanwezige exemplaren zich niet laten zien (of de fotografen ontwijken ...) is nog niet duidelijk. Dat er heel weinig vrouwtjes op de foto staan is een aanwijzing dat veel van de aanwezige exemplaren niet gezien worden. Locatie Dishoek wijkt af in die zin dat dat de enige plek was waar meerdere exemplaren op flink wat verschillende dagen gezien zijn; dat heeft vermoedelijk te maken met de zeer beperkte afmetingen van het terrein.
Nog een grappige ervaring die ik zelf had op Groot Vroon: er zijn daar ruim vijf plekjes die een favoriet territorium zijn voor de heren (allemaal bij soort wildsporen die het riet in lopen) plus nog een paar minder geschikte plekjes. Op een dag heb ik systematisch zeven van die plekjes een paar keer langsgelopen en de libellen die daar zaten op de foto gezet als ik de gelegenheid kreeg; op Groot Vroon gaan ze maar zelden rusten. Bij thuiskomst bleek dat het 6x om dezelfde man ging en slechts één keer een ander exemplaar. Sommige exemplaren wisselen dus zeer frequent van territorium, en misschien fotografeer je zo alleen de exemplaren die wat vaker gaan zitten of die graag op de foto willen
Dishoek, Groot Vroon, afmeting 0,1 km2
48 waarnemingen (van Zuidelijke glazenmaker imago's) van 17 juli t/m 27 augustus 2020
maximaal aantal tegelijk gezien: 10 (4 augustus 2020)
aantal geïdentificeerde individuen (t/m 27 augustus): 37 (34xM, 3xF)
10 individuen zijn op meerdere dagen gezien, één zelfs op acht verschillende dagen in een periode van twee weken
tevens 3 (andere) geïdentificeerde individuen in het Dishoekse bos (3xM) dat 0,5 km verderop ligt
waarnemingen vóór 2020: maximaal 2 exemplaren tegelijk in 2015-2017, 1 in 2019
Hoek van Holland, Kapittelduinen, afmeting 1,57 km2
132 waarnemingen van 10 juni t/m 7 september 2020
maximaal aantal tegelijk gezien: 20 (31 juli 2020)
aantal geïdentificeerde individuen (t/m 27 augustus): 41 (38xM, 3xF)
drie individuen zijn op twee verschillende (vrijwel opeenvolgende) dagen gezien
waarnemingen vóór 2020: maximaal 10 exemplaren tegelijk in 2019, 3 in 2018, 1 in 2010)
Zeewolde, Hulkesteinse bos, afmeting 10,0 km2
116 waarnemingen van 15 juni t/m 22 augustus
maximaal aantal tegelijk gezien: 30 (12 augustus 2020)
aantal geïdentificeerde individuen (t/m 22 augustus): 40 (36xM, 4xF)
4 individuen zijn op twee verschillende (vrijwel opeenvolgende) dagen gezien
waarnemingen vóór 2020: maximaal 8 exemplaren tegelijk in 2019
Lelystad, Hollandse Hout en Oostvaardersplassen, afmeting 75 km2
33 waarnemingen in 2020
maximaal aantal tegelijk gezien: 15 (29 juli 2020)
aantal geïdentificeerde individuen (t/m ): 26 (24xM, 2xF)
geen enkel individu is op meerdere dagen gezien
maximaal 1 exemplaar tegelijk in 2019 in Oostvaardersplassen
Winterswijk en Buurse, afmeting 142 km2
56 waarnemingen in 2020
maximaal aantal tegelijk gezien: 7
aantal geïdentificeerde individuen (t/m ): 27 (20xM, 7xF)
twee individuen zijn op twee verschillende dagen (met vier dagen verschil) gezien
eerdere waarnemingen: maximaal 8 tegelijk in Buurse in 2010, maximaal 5 tegelijk in Winterswijk in 2019 en sporadische waarneming in eerdere jaren.