Wanneer gebruik je Daucus carota subsp. carota?

Gestart door familiealblas, juni 23, 2020, 21:06:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

familiealblas

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/194788693/.
1 Peen - Daucus carota bloeiend, natuurlijk, veldwaarneming
datum: 2020-06-23
locatie: Nieuwe Dordtse Biesbosch (ZH)

foto's:






Rechtopgaande, gegroefde en stijfbehaarde stengel. De bladen zijn dubbelgevind, met langwerpig-lancetvormige slippen. Bladstelen ook behaard. De schermen zijn groot. Omwindselbladeren vinvormig. Lijkt mij te wijzen op Peen.

Mijn vraag is:

Wanneer gebruik je Peen (Daucus carota) en Wilde peen (Daucus carota subsp. carota)?
Ik kan via de zoekfunctie op het forum, de rubriek 'Lastige soortgroepen & veelgemaakte fouten' en via google.nl geen informatie daarover vinden.
Iemand een idee?
Met vriendelijke groet,

Familie Alblas

nielseimers

Je gebruikt Wilde peen(Daucus carota subsp. carota) wanneer je niet met Wortel (Daucus carota 'Sativa') te maken hebt (de gekweekte groente) en wanneer je niet met Klifpeen (Daucus carota subsp. gummifer) te maken hebt. Klifpeen is in Nederland uiterst zeldzaam en komt voor op stenige kribben aan de kust. Deze ondersoort onderscheidt zich door een meer bolvormige bloeiwijze (niet vlak tot hol) en de niet samentrekkende vruchtschermen (de vruchtschermen blijven min of meer vlak).

Plantoon

Als je niet (zeker) weet tot welke ondersoort je exemplaar behoort dan voor je gewoon D. carota in.
Als je het wel zeker weet dan kun je de ondersoort wel invoeren, hetzij D. carota ssp carota, hetzij een andere ondersoort.
In de praktijk zou dit vaak gebruikt moeten worden
De aanduiding van de nominaatondersoort wordt gebruikt om aan te geven dat je wel degelijk tot die determinatie kwam maar ook ingeval je flora aangeeft dat enkel de nominaat-ondersoort voorkomt op die plaats.
In de praktijk zien we wel dat dit ingevoerd wordt zonder dat bovenstaande voorwaarden vervuld zijn.

famalblas

Aha, helder! Dankjulliewel voor de uitgebreide reacties. Als ik het goed zie, kan ik dus de volgende keer prima de ondersoort carota invoeren als ik Peen waarneem (en uiteraard Wortel en Klifpeen heb uitgesloten).

Rob Koelman

Citaat van: famalblas op juni 23, 2020, 22:24:54 PMAls ik het goed zie, kan ik dus de volgende keer prima de ondersoort carota invoeren als ik Peen waarneem

Eh, nee.   :rolleye:

De ondersoort carota alleen invoeren als je wilde peen waarneemt...
Met vriendelijke groet, Rob

familiealblas

#5
Heel scherp! En terecht!
Morgen de groenteboer maar is verbluffen door een bosje Daucus carota 'Sativus' te bestellen  ;D
Met vriendelijke groet,

Familie Alblas

Rien Ondersteijn

Pas maar op -met zo'n vraag denkt ie misschien dat je aan Alzheimer lijdt...  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

Flo

Citaat van: nielseimers op juni 23, 2020, 21:20:53 PM
Je gebruikt Wilde peen(Daucus carota subsp. carota) wanneer je niet met Wortel (Daucus carota 'Sativa') te maken hebt (de gekweekte groente) en wanneer je niet met Klifpeen (Daucus carota subsp. gummifer) te maken hebt. Klifpeen is in Nederland uiterst zeldzaam en komt voor op stenige kribben aan de kust. Deze ondersoort onderscheidt zich door een meer bolvormige bloeiwijze (niet vlak tot hol) en de niet samentrekkende vruchtschermen (de vruchtschermen blijven min of meer vlak).
Is er een reden waarom de Belgische waarnemingen website klifpeen niet vermeldt?
Deze komt enkel in Nederland voor?
Flo

nielseimers

Belgiƫ heeft vergeleken met Nederland maar een klein deel kust. Nederland heeft relatief heel veel kust, maar stenige kribben aan de kust zijn ook bij ons vrij zeldzaam. En dan moet deze ondersoort zich er ook nog zien te vestigen. Bij ons komt Klifpeen nagenoeg alleen op de afsluitdijk voor.

Het kan ook zijn dat Klifpeen nog niet opgemerkt is in Belgiƫ. Ook in Nederland weten we pas sinds kort van het bestaan af.

Flo

Citaat van: nielseimers op juni 23, 2020, 21:20:53 PM
Je gebruikt Wilde peen(Daucus carota subsp. carota) wanneer je niet met Wortel (Daucus carota 'Sativa') te maken hebt (de gekweekte groente) en wanneer je niet met Klifpeen (Daucus carota subsp. gummifer) te maken hebt. Klifpeen is in Nederland uiterst zeldzaam en komt voor op stenige kribben aan de kust. Deze ondersoort onderscheidt zich door een meer bolvormige bloeiwijze (niet vlak tot hol) en de niet samentrekkende vruchtschermen (de vruchtschermen blijven min of meer vlak).

En hoe zie je het verschil tussen wilde peen en de gewone peen (wortel) dan?
Flo

dirder

http://www.blumeninschwaben.de/Zweikeimblaettrige/Doldenbluetler/carota.htm . Volgens mij ga je die cultuurvorm niet erg vaak zien, ten ware op akkers waar die gekweekt wordt.
Groeten, Dirk Derdeyn.