Waarom bromt een bromvlieg?

Gestart door Nightspy, juni 23, 2020, 17:24:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Op internet wordt hiervoor de volgende verklaring gegeven. Het brommen (of zoemen) van insecten wordt veroorzaakt door de vleugelslag. Hoe kleiner het insect, hoe groter de vleugelslagfrequentie moet zijn om in de lucht te kunnen blijven. En dus hoe hoger de gegenereerde toon. Dat klinkt aannemelijk, maar het verklaart nog niet waarom ik het ene insect wel hoor vliegen en het andere niet. Een bromvlieg heet niet voor niets zo, hij maakt een heel hard geluid dat op behoorlijke afstand is te horen. Hetzelfde geldt voor hommels en meikevers. Er zijn echter vliegen die net zo groot zijn als een bromvlieg, maar die hoor ik niet vliegen. Dus de verklaring lijkt niet helemaal compleet.
Hans Hartvelt
Doorwerth

nielsyese

Leuke vraag, volgens mij zit het hem ook in de vorm van de vleugels en beharing ervan, dat kan ook weer een deel ervan verklaren want zoals je schrijft is het verschil in geluid tussen vliegen van hetzelfde formaat soms behoorlijk. Hommels die op een bloem zitten kunnen ook trillen met hun vliegspieren om stuifmeel te verzamelen, daar komt soms hun geluid vandaan, dus die zijn niet helemaal vergelijkbaar.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek