C. porioides is feitelijk al een oudere naam.
Onder de plasmodiale slijmzwammen (de slijmzwammen waar de hobbyist naar kijkt) vormt het geslacht Ceratiomyxa een buitenbeentje, omdat het als enige de sporen aan de buitenzijde van het vruchtlichaam ontwikkelt.
Toen men 2e helft vorige eeuw een zustergroep ontdekte (Protostelids, 1 minivrl. met aan de buitenzijde 1 spoor) ontstond gaande weg discussie of het geslacht Ceratiomyxa beter onder de Protostelids geplaatst kon worden.
C. fruticulosa is in verwantschapsonderzoeken van slijmzwammen vaker meegenomen. Maar of de knoop is doorgehakt? Daarvoor zou ik echter eerst de recentere literatuur hierover moeten raadplegen.
In NL volgen we de opvatting van Lado.
https://eumycetozoa.com/data/index.php.
Je ziet op de website dat Ceratiomyxa onder de plasmodiale slijmzwammen valt en ook dat daar C. porioides als een variant van C. fruticulosa wordt opgevat.
Varianten en forma worden door Lado (om redenen) niet onderscheiden en vandaar wij in NL dit officieel ook niet meer doen. In NL zijn de vars en forma geschrapt vandaar je C. porioides in de NL database niet rechtstreeks meer vindt.
De Fransen auteurs van het boek Les Myxomycetes, 2011 hanteren de andere opvatting (zie de indeling in het boek). Ceratiomyxa valt volgens hen onder de Protostelids. Zij accepteren C. porioides wel als een aparte soort.
Ik ken de Belgische opvatting niet, vandaar ik niet weet of hier sprake is van een administratieve "fout" (vergeten aan te passen) of er een meningsverschil over de plaatsing is.
Er wordt wel gestreefd naar gelijkheid in opvattingen tussen Belgie en Nederland maar soms (vaker?) lukt dit nu eenmaal niet.
Nu je de soort eenmaal kent, zul je vast merken dat beide in NL/Belgie bekende vormen niet zeldzaam zijn. Ze groeien vaak ook bij elkaar op dezelfde stam. Kijk maar eens op flink doorweekte, al ver vergane stammen. Daar zijn ze op het moment (als het vochtig genoeg is) vaak op aanwezig.
Hopelijk wil een admin nog reageren.