Fout in nomenclatuur

Gestart door Corryabbink, februari 02, 2006, 21:44:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Tot mijn verbazing zag ik een fout in mijn waarnemingen.

Op de een of andere manier is er een foute nederlandse naam verbonden aan de plant met nr. 1047 Ficaria verna subsp. verna=Gewoon speenkruid.Zoals het nu is lopen er 2 namen door elkaar de latijnse hoort niet bij de nederlandse.
zie:
http://www.waarneming.nl/zoek.php?q=Vreemd+speenkruid&all=0

Natuurlijk heb ik alleen maar Gewoon speenkruid gevonden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#1
http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1713...nkruid&tab=info

Hoi Corry,

Dat werkt niet bij mij omdat je in eigen waarnemingen zoekt maar ik denk wel dat ik je punt begrijp. Ik ga het aanpassen volgens de 23e druk.
En er is een speciale soorten-onderwerp die wel gepinned is.

Corryabbink

Hallo Marcel,

Ik zie dat het in jouw link ook fout staat. Aanpassing is wel gewenst. Worden mijn waarnemingen dan automatisch aangepast aan Gewoon speenkruid?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#3
Het probleem is complexer dan het lijkt. Ik moet denk ik eerst weten waarom de site er een uur uit lag. Ik ga er van uit dat alle waarnemingen uit twente (jij, otto,pieter) gewoon speenkruid hadden moeten zijn en dat die verplaatst moeten gaan worden.

Jou probleem kan ik niet analuseren omdat ik niet in [Mijn waarnemingen] van jou kan kijken. Want dan kom ik in mijn waarnemingen terecht. Maar ik zie wel dat er iets fout is maar niet wat er fout is.
CiteerWorden mijn waarnemingen dan automatisch aangepast aan Gewoon speenkruid?
Bedankt, die info had ik bijvoorbeeld nodig. En ik neem aan dat je die waarnemingen niet zelf ingevoerd had, maar dat het wel jou waarnemingen zijn. Mijn advies is om even niks te wijzigen.

Citeer23e Flora
Vreemd speenkruid FB2403 Ficaria verna sp. grandiflora
Gewoon speenkruid SL1047 Ficaria verna sp. verna
Speenkruid s.l.        FB2402 Ficaria verna
CiteerWaarneming.nl
1047 Gewoon Speenkruid -  Ficaria verna subsp. bulbifera--alle waarnemingen
0      Vreemd Speenkruid -  Ficaria verna subsp. verna-- alle geimporteerde waarnemingen

Bij de import van de gegevens is de wet. naam als primaire sleutel gebruikt.

A. Verplaats alle waarnemingen van [Vreemd speenkruid]->[Gewoon speenkruid]
B. Hernoem [Vreemd speenkruid] naar [Vreemd speenkruid FB2403 Ficaria verna sp. grandiflora]
C. Hernoem [Gewoon speenkruid] naar Gewoon speenkruid SL1047 Ficaria verna sp. verna
D. Voeg de soort [Speenkruid s.l.]        FB2402 Ficaria verna toe
E.  Voeg synoniem Ranunculus ficaria sub bulbilifer toe voor gewoon speenkruid
F.   Vreemd speenkruid heeft geen synoniem

Corryabbink

#4
Marcel dat klopt. Ook die van Pieter en Otto staan verbonden met de goede latijnse naam en een foute nederlandse.

De latijnse naam aanhouden en de nederlandse t.w."vreemd speenkruid" hoort bij Ficaria verna subsp. grandiflora.

Zo ik het kan bekijken zijn alleen de soorten die ingevoerd zijn met een file met latijnse namen fout in jullie bestand gekomen.

De invoer met Gewoon speenkruid(ned. naam) is m.i. wel goed gegaan.

Zou alles niet goed gaan als de ned. namen omgewisseld zouden worden?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

CiteerZou alles niet goed gaan als de ned. namen omgewisseld zouden worden?
Uiteraard niet. Het gaat goed als je van beide soorten Gewoon speenkruid zou maken-denk ik. Maar dat wil je niet.

Corryabbink

#6
Marcel, ik heb nog even gekeken maar Gewoon speenkruid is verbonden met Ficaria subsp. bulbilifer dat is een foute benaming daar deze voorheen  Ranunculus ficaria subsp. bulbilifer genoemd werd. Nu dus Ficaria verna subsp. verna

De nieuwe soort Vreemd speenkruid= Ficaria verna subsp. grandiflora ontbreekt in de latijnse database.

Ik heb alleen maar Gewoon speenkruid gevonden en er is mij geen vondst in Twente bekend van Vreemd speenkruid.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#7
Dat is inderdaad zo. Het zou wel vreemd zijn dat er meer Vreemde speenkruiden in de db zitten dan gewone. Ik ga eerst eens overleggen. Mijn insteek is dat alle waarnemingen Gewoon speenkruid hadden moeten zijn. En nog bedankt voor de oplettendheid.

Corryabbink

Juist omdat de latijnse naam voor Vreemd speenkruid ontbreekt is het op dit moment misschien nog niet zo moeilijk de goede namen te koppelen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#9
Duitse, Zweedse, Engelse en Franse namen voor speenkruiden hier melden.


Gewoon speenkruid: Bûtergieltsje

In een oude soortenlijst:
CiteerPlanten;Speenkruid;Ranunculus ficaria;Lesser Celandine;Scharbockskraut;;;;;;1;1

RWester

CiteerGewoon speenkruid: Bûtergieltsje

Welke taal is dit?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


marcel123

#11
Dat is noord-nederlands (ook fries genoemd).
Op FFFnatuur.nl zit de friese vereniging voor veldbiologie en die verstaan geen nederlands, dus waarneming.nl moet wel hun eigen taal onderstueen. Jij voert voor de Anatolische woestijnplevier toch ook wel de fr. naam in?

RWester

CiteerJij voert voor de Anatolische woestijnplevier toch ook wel de fr. naam in?

Helaas nooit mogen aanschouwen :angry:

Maar omdat ik zag Duits, Zweeds, enzovoort, vroeg ik het me af. Woon trouwens in Nijmegen, dus zo heel snel zal ik niet op Friese namen invoeren....
Met vriendelijke groet,

Remco Wester