Willen meewerken aan kwaliteit van waarnemingen

Gestart door Anne d.R., juni 21, 2020, 17:42:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne d.R.

Allereerst mijn complimenten voor de fotoherkenning van Waarneming, daar leer je al doende veel van.
In onze grote tuin met veel oude heesters en bomen plus veel te veel steen en gras hebben wij zaad van Natuurmonumenten ingezaaid en zaad van De Bolster.
We wonen in een gebied met veel weilanden en akkers, waar boeren hebben meegedaan aan deze aktie: https://www.natuurmonumenten.nl/zoeken?search=inzaaien

Nu heeft een van de medewerkers van Waarneming mij erop gewezen dat ik verkeerd bezig ben, vervalsing van de waarnemingen dus, terwijl het doel is om in je omgeving insecten, vogels en andere dieren te lokken zodat ze meer overlevingskansen hebben. Verder zorg je zo voor betere afwatering. We merken na 1 jaar al dat de vogels het enorm naar de zin hebben en ja, ze eten ook rupsjes en vlinders in de lucht hebben we gezien, maar het totaal gaat enorm vooruit. Echter.....als enthousiaste waarnemer mag ik de ingezaaide planten niet doorgeven en ik vraag me oprecht af of de vogels en insecten nog doorgegeven mogen worden, want die zijn ook kunstmatig ( door inzaaien) in onze tuin gelokt. De wind en de dieren zullen ook de zaden van de akkerranden in onze tuin deponeren, dus ik kan maar beter stoppen met waarnemen, ook bij de akkerranden tijdens een ommetje. Hoe houden jullie de waarnemingen safe, als de vakantiegangers in ons land lekker waarnemingen van hun ommetje op het platteland doorvoeren? Alles van het platteland dan ook maar weigeren, ook uit de dorpen misschien? Ik denk graag met jullie mee, maar snap er op dit moment niets van.
Wie heeft het antwoord? Groetjes Anne


dirder

Er is duidelijk een onderscheid en ik denk dat jij dit ook wel weet. Je kunt altijd zelf bij de waarneming aangeven (in het toelichtingsvakje) op welke plant een insect kwam foerageren etc...
Groeten, Dirk Derdeyn.

Anne d.R.

Beste Dirk,

"Er is duidelijk een onderscheid en ik denk dat jij dit ook wel weet" ---    Dit is uw aanname. Helaas een foute aanname, anders had ik de vraag immers niet gesteld. Daarbij lijkt het erop dat u mijn vraag niet heeft begrepen....

Helaas lees ik nog meer foute aannames op dit topic, nl. :
-Waarnemers zijn lui
-Waarnemers gaat het om kwantiteit en niet kwaliteit
-Waarnemers gebruiken de "fotoherkenningsmethode" klakkeloos en vullen maar in. Dit kan met de voorbeelden die ik zag best bij een enkeling waar zijn, maar ik ga van het positieve van de mens uit en denk dat dit de kleine minderheid is die bij deze discussie als meerderheid wordt gezien. Dit laatste lijkt te zijn ontstaan door de overbelasting van onze geweldige vrijwilligers sinds het gebruik van deze methode.
Mijn methode is om als leek (68 jaar en slechte gezondheid plus dol op alles wat groeit en bloeit), eerst de foto te uploaden en de 4 mogelijkheden te vergelijken door ook op waarnemingen te kijken en te vergelijken. Is het nog niet duidelijk, dan is www.insektenbox.de en Naturalis, of
www.ukmoths.org.uk/thumbnails ook een mogelijkheid. Verder beschikken we over talrijke planten- en dierenboeken, de z.g. "bijbels", waar we nog in snuffelen.
Sinds mijn gezondheid verslechterd is, ben ik blij met de fotoherkenningsmethode, omdat dit je een duidelijke richting geeft. Wees met alle medewerkers en moderators minder negatief over de waarnemers, deze site is leerzaam en mooi, mede dankzij de vele vrijwilligers.
Vriendelijke groeten,
Anne de Roos - den Held

lukasverboom

Anne,

Wees vooral niet bang om alle dieren die je vindt in te voeren. Planten kun je ook invoeren, maar als ze zijn uitgezaaid willen we dat wel weten. Eén van de belangrijkste doelen van waarneming.nl is het in beeld brengen van de verspreiding van soorten in ons land. Wanneer mensen hun ingezaaide planten als "wild" aanmerken worden de verspreidingskaarten verkeerd. Dat heeft niet alleen effect op waarneming.nl, ook op de NDFF en Verspreidingsatlas waar de gegevens naartoe gaan.
De frustratie van de validatoren komt vooral door de verandering in het gros van de waarnemingen die binnen komen. Eerst kwam dat vooral van de al wat meer ervaren natuurliefhebbers, die meestal met camera op stap gingen. De laatste tijd (en vooral dit jaar) komen er meer en meer wazige foto's binnen die zijn ingevoerd als het eerste wat de software voorstelt. Het gaat om vele honderden waarnemingen per dag. Voor de validatoren is dat uiteraard erg frustrerend.
Je hoeft het niet persoonlijk op te vatten, de frustratie is niet gericht naar bepaalde personen, meer naar deze verandering. Ga dus lekker door met waarnemen, maar geef wel aan welke planten zijn ingezaaid. :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Henri van Dodeweerd

Persoonlijk zou ik planten die ik in mijn tuin inzaai niet melden als een waarneming. Zo meld ik tenslotte ook de door mij gekochte Salvia's niet, terwijl die vol met insecten zit.

De insecten die er op afkomen zijn gewoon wild (laten we over de honingbij niet discussiëren ;)). Die leven bij je in de buurt, anders vinden ze tenslotte jouw planten niet voor voedsel en/of voortplanting. Die heb je niet uitgezet dus. Zeker melden. Heel nuttig! De manier die je beschrijft is prima. De herkenning doet een voorstel en je checkt of het voorstel een goed voorstel is.

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Flo

Citaat van: lukasverboom op juni 22, 2020, 15:06:14 PM
Anne,

Wees vooral niet bang om alle dieren die je vindt in te voeren. Planten kun je ook invoeren, maar als ze zijn uitgezaaid willen we dat wel weten. Eén van de belangrijkste doelen van waarneming.nl is het in beeld brengen van de verspreiding van soorten in ons land. Wanneer mensen hun ingezaaide planten als "wild" aanmerken worden de verspreidingskaarten verkeerd. Dat heeft niet alleen effect op waarneming.nl, ook op de NDFF en Verspreidingsatlas waar de gegevens naartoe gaan.
De frustratie van de validatoren komt vooral door de verandering in het gros van de waarnemingen die binnen komen. Eerst kwam dat vooral van de al wat meer ervaren natuurliefhebbers, die meestal met camera op stap gingen. De laatste tijd (en vooral dit jaar) komen er meer en meer wazige foto's binnen die zijn ingevoerd als het eerste wat de software voorstelt. Het gaat om vele honderden waarnemingen per dag. Voor de validatoren is dat uiteraard erg frustrerend.
Je hoeft het niet persoonlijk op te vatten, de frustratie is niet gericht naar bepaalde personen, meer naar deze verandering. Ga dus lekker door met waarnemen, maar geef wel aan welke planten zijn ingezaaid. :)

Wat ik mij eigenlijk afvraag: krijgen de validatoren eigenlijk te zien hoe "goed" (de kwaliteit) de waarneming is in de zin van hoeveel foto's en de kwaliteit van de foto's?
Het zou natuurlijk al veel schelen als de waarnemingen op een bepaalde manier gerangschikt worden bv op al dan niet aanwezigheid van foto's, hoeveel foto's en de kwaliteit ervan.
Of zien ze gewoon een lijst van waarnemingen?

Flo

William de Jong

Citaat van: dirder op juni 21, 2020, 22:40:03 PM
Er is duidelijk een onderscheid en ik denk dat jij dit ook wel weet. Je kunt altijd zelf bij de waarneming aangeven (in het toelichtingsvakje) op welke plant een insect kwam foerageren etc...

Beste Dirk, als je zo reageert kun je beter niet reageren. Je helpt iemand met een oprechte vraag totaal niet verder en dat levert onnodig (en, ik neem aan, onbedoeld) frustraties op.

Groeten, William de Jong

Rayan Majoor

Citaat van: Flo op juni 22, 2020, 15:41:00 PM
Wat ik mij eigenlijk afvraag: krijgen de validatoren eigenlijk te zien hoe "goed" (de kwaliteit) de waarneming is in de zin van hoeveel foto's en de kwaliteit van de foto's?
Het zou natuurlijk al veel schelen als de waarnemingen op een bepaalde manier gerangschikt worden bv op al dan niet aanwezigheid van foto's, hoeveel foto's en de kwaliteit ervan.
Of zien ze gewoon een lijst van waarnemingen?
Het ligt er hierbij aan of je het over de nieuwe of de oude versie van de site hebt. Op de nieuwe versie was er lange tijd niks voor de admins (in eerste instantie werd zelfs gevraagd om alsnog op de nieuwe site te valideren, wat betekende dat we op dezelfde manier als iedereen waarnemingen moesten openen en per waarneming moesten valideren). Ondertussen is er één optie gekomen voor de validatoren, en dat is een overzicht van alle foto-waarnemingen die op een dag ingevoerd zijn binnen een soortgroep, waarbij de filteropties bestaan uit datum, provincie, zeldzaamheid en familie. Op kwaliteit valt dus niet te sorteren en op de nieuwe site kan je dus zelfs nog steeds niet per soort makkelijk valideren. Het overzicht wat je nu op de nieuwe site krijgt bestaat uit dezelfde informatie als die je krijgt wanneer je bij een soort de waarnemingen bekijkt (bijv. https://waarneming.nl/species/1679/observations/?advanced=on), alleen dan wel met de foto ernaast, en dan heb je als vlinderadmin de opties 'goedkeuren', 'goedkeuren en stadium op imago zetten' of '(nog) niet te beoordelen'. Voor andere opties, of het aanpassen van bijvoorbeeld stadium naar rups, moet je alsnog de waarneming zelf openen en bewerken (wat de reden is dat ik het overgrote deel van de rupsenwaarnemingen die zonder stadium ingevoerd zijn nu oversla).

Op de oude versie van waarneming.nl hadden we, naast de bovengenoemde mogelijkheid, ook de mogelijkheid om te filteren op soort(groep)en en families zelf en konden bijvoorbeeld waarnemingen met het stadium 'imago' er ook uit gefilterd worden (voor als ik bijvoorbeeld alleen eitjes, rupsen en poppen wil determineren). Dan kreeg ik dus ook de waarnemingen zonder stadium, maar dit waren er vroeger voor de vlinders erg weinig (itt tegenwoordig). Ook konden we lijstjes krijgen waar ook waarnemingen bijvoorbeeld zonder foto of met geluiden bij zaten. En we hadden handige 'gereedschappen' zoals de optie om in één keer alle (foto)waarnemingen op je scherm een bepaalde status (bijv. goedgekeurd) te geven, zodat je niet 25 of 50 keer hoefde te klikken (vergt dan natuurlijk wel wat meer motivatie om alle foto's goed te bekijken). Opties als sorteren op fotokwaliteit zijn er nooit geweest en tegenwoordig kunnen we dus ook (nog) niet filteren op 'aanplant' of iets dergelijks (als die optie er voor plantenadmins überhaupt al was)

En Anne, ik begrijp het probleem (zelf vind ik het vaak ook vrij onduidelijk waar nou het onderscheid ligt tussen aangeplant of verwilderd en natuurlijk, zie ook het gesprek bij deze waarneming). Ik kan je dus niet helpen met de manier waarop plantenadmins denken en te werk gaan. Echter voor dieren is het een ander verhaal: deze zijn een stuk beweeglijker en verspreidingskaartjes op waarneming.nl geven dus alleen maar een beeld van waar de dieren zijn waargenomen (wat totaal niet overeen hoeft te komen met waar ze ook echt populaties hebben). Planten zijn een stuk minder beweeglijk en verspreidingskaartjes geven daarom bij planten normaal gesproken wel een goed beeld van waar soorten echt voorkomen. Deze zullen dus waarschijnlijk een stuk directer afgelezen worden en zijn daardoor makkelijker te vervuilen (denk ik). En natuurlijk koop je niet zomaar even een hommel om die in je tuin te zetten.
Vroeger heb ik ook al wel eens gesprekken gehad met waarnemers die bijvoorbeeld een volwassen atalanta (vlinder) die op een blad van een beukenboom zat invoerden met bij de invoeroptie 'op/in' beuk. Dan kwam in de statistieken de beuk te staan als nectarplant of waardplant. Dit klopt natuurlijk niet, maar de waarnemer wil alsnog graag de informatie doorgeven, want wie weet is er wel een bepaalde (indirecte?) relatie tussen een atalanta en een beuk. Dit kan je ook een beetje vergelijken met het invoeren van een bij die drinkt van een in de tuin aangeplante bloem. De bloem mag je niet invoeren, maar er is toch echt een relatie tussen de bij en de bloem. Dus hoe doe je dat dan? Gelukkig kan je gewoon de relatie invoeren zonder een waarneming van de plant te maken, maar toch mis je dan wel een beetje informatie. Misschien komen er in jouw deel van een dorp/stad wel veel bijen voor omdat daar toevallig veel planten van een bepaalde soort zijn aangeplant. Dit kan je dan echter niet uit de statistieken terughalen, omdat de aangeplante planten niet ingevoerd 'mogen' worden. De oplossing hiervoor? Geen idee. Als er al een oplossing voor is moet je bij de plantenadmins zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Anne d.R.

Beste reageerders,

Hartelijk dank voor deze fijne discussie, die me wijzer heeft gemaakt.
Nog 1 vraag:
Is het nu beter om al mijn ingezaaide tuinplanten te verwijderen? Ik heb geen flauw idee welke planten tussen de wilde inzaai hier al van nature aanwezig waren, bijna alle planten kom je immers ook tegen in de omgeving. Ik wil graag meewerken om vervuiling tegen te gaan en heb er geen moeite mee om mijn waarnemingen op te schonen.

Graag hoor ik van u.
Vriendelijke groeten,
Anne

nielseimers

Citaat van: Anne d.R. op juni 23, 2020, 11:48:04 AM
Is het nu beter om al mijn ingezaaide tuinplanten te verwijderen?

Dat is volledig aan jou. Waarneming.nl is en blijft een notitieboekje voor de waarnemer. Het is echter aan de validator welke waarnemingen gevalideerd worden. Als er sprake is van aanplant/inzaai binnen de begrenzing van een privé-tuin, worden de waarnemingen op "niet geaccepteerd" gezet. Je bent echter vrij om de waarnemingen voor eigen gebruik te behouden. Wel wordt het natuurlijk enorm gewaardeerd als je terughoudend bent met het melden van aanplant en je vooral richt op spontaan gevestigde planten en dieren.